Hej

Får ju fråga proffsen om det finns någon chans...

I vårt nya hus ligger det lamellparkett, troligtvis från -77 då kåken byggdes. Den är i fins skick, bara slipad en gång vad vi kan lista oss fram till och det ser ut att vara rejält mycket mer "att ta på".

Den är i dagsläget typ mörkbrunbetsad (??) o sedan lackad -precis som allting annat i vårt bruna 70-tals hus :)

Så till saken då.

Ganska fräsch ekparkett som det dock är -finns det någon chans/sätt att man kan återanvända den? När vi öppnar upp planlösningen här nere räcker den inte riktigt till tyvärr... men kvm är lagom i överkant till hela ovanvåningen...

MEN går det att flytta ett sånt här stort limmat gammalt golv? Tanken vr ju att lägga på ov. slipa, olja ostället för att ljusa upp det och få en behagligare yta.

OM det går, är det värt jobbet?

Tacksam för alla svar!!
 
apotekarnes
Det du talar om är alltså att flytta en hel skiva på 40 m2. Hur stor trapp har ni? Skämt åsido, jag antar att ni har tänkt ta isär golvet i olika delar och lägga in på övervåningen. Om limmet inte går att lösa upp, kan ni ju alltid bryta/kapa av sponten och fräsa ny med en handöverfräs innan ni lägger om det. Hur mycket jobb det innebär eller hur mycket det skulle kosta att leja bort har jag ingen aning om.
 
Hej

Mjao, såååå stor trapp har vi inte :) Men kanske om det går att dela t.ex. bara på längden i t.ex. 4x1,5m bitar, passar med nya "liggplatsen" o går uppför trappen... Tänkte det kanske syns mindre än att kapa "tvärs över" parkett-mönstret. Hur pass svårt kan det vara att fräsa ny spont? Slipar vi golvet efter det är lagt på nya platsen är väl bäst? Eller innan? neee.... (??)

Finns det en chans att det överhuvud taget går att få snyggt eller jag griper efter halmstrån?
 
apotekarnes
Finns det en chans att det överhuvud taget går att få snyggt eller jag griper efter halmstrån?
Jag har faktiskt ingen aning, men idén är så kul att ni borde försköka bara därför. Detta vore en perfekt motvikt till dagens konsumtionshysteri! Att fräsa om golvet är inte alls jättesvårt. Man behöver en handöverfräs med ett notstål på 6 eller 8mm. Sen fräser man ett spår nånstans på kanten av brädan (i ert fall strax under själva parkettlagret) sen petar man i en masonit, plywood eller en tunn träbit i spåret när man knackar ihop golvet. Ni vill väl antagligen limma i spåren först också. Det enda som är viktigt är att spåret är precis rakt hela vägen, annars blir det fula kanter på ytan, men eftersom ni ska slipa det efteråt behöver det inte vara helt exakt där heller.
 
Hmmm... handöverfräs har vi ju, så offrar vi lite av golvet ska vi nog få in snitsen efter lite strimlade brädor :)

Tanken är ju åt återvinningshållet -det är inget fel på ekparketten, och kan vi få bort den hemska brunbetsen och olja in det arma träet istället så kanske det kan få komma mer till sin rätt...

Sedan givetvis lite kostnadsfråga också, 64kvm på ovanvåningen som vill ha snyggt golv, om vi råkar ha ett passande gratis i kåken, vore ju dumt att inte försöka iallafall....

Ska först bli av med en del störande innerväggar här o där och ge oss på en låååååååång målning av hela det raffiga furutaket på ovanvåningen... SEN får jag se om min golvplan kan fungera! Ska bli spännande!
 
apotekarnes
Lämna gärna ett inlägg i denna tråd och berätta hur det går när det blir dags.

Lycka till!
 
Dom brukar falla isär relativt enkelt... sen är du ju en massa skrapning som väntar av not å fjäder... En handöverfräs kan va bra till hjälp för noten.
 
Nja - parkettgolvet (hög kvalité, kraftig och aldrig omslipat från slutet 70-talet) i vårt vardagsrum tog jag bort eftersom det blivit en hängbuk mitt i rummet och en av jyckarna fastnade med klorna (!). Nu hade rummet burspråk så golvet var redan tidigare lite hängbukigt. Det visade sig att parketten var spikad så grannen blev jätteglad eftersom han återanvände parketten till formar för sin garagegrund ;). Kolla alltså först att golvet inte spikats - isåfall är det stört omöjligt att flytta det.
 
:( Aj då.... Vi får nog slita upp en planka eller två och reka lite känns det som.... skulle ju behövt provslipa en också för att se om betsningen eller vad det är för ngt (mörkbrunt) försvinner eller det har sugits in långt i lagren...

Snart känns golvet som att besiga mount everest :( Men skam den som ger sig!
 
Inte alls omöjligt att återanvända spika parkett !!
Själv håller jag på och lägger in runt 100m2 begagnad parkett som varit spikad.
Så det är nog skillnad ifrån fall till fall.
Men inte stört omöjligt.
 
Vi har börjat reka lite hur läget ligger så att säga...

Provade att slita up en bit och det är lamellparkett.... under det ligger... hmm... ytterligare ett parkettgolv (usch så synd så :) ) Så det kanske vi också kan använda till något trevligt...

Däremot var den sk. betsningen jag trodde de hade gjort -själva färgen på plankorna :( Lite i murrigaste laget... Finns det någon hållbar variant för att pigga upp det lite? Vax? Lasyr? Lack?

Får fundera på om jag kan förlika mig med färgen annars... Golvet som ligger under golvet så att säga är ännu mörkare... nästan svart :-S

Däremot verkar golvet ligga löst emot det andra golvet, inga spikar här inte :-D Så det är ett problem mindre... Om vi knäcker o töjer lite så verkar det som vi hittar skarvar som ger sig mer frivilligt än andra, så förhoppningsvis kan vi använda oss av dem när vi delar och asar upp det för trappen.

:-D
 
Jag har lagt två "uppbrutna" ekparkettgolv utan några större problem. Det ena (18m2) fick jag gratis på Blocket och det andra (21m2) köpte jag för 1500 spänn! Det senare är riktig 18 millimeter tjock laminat.
Håller just nu på att slipa det ena. Resultatet hittills är helt grymt!!!
 
:-D

Lite updates...

Nu har vi börjat slita o riva i det stoooora golvet :) Det verkar snällt ge med sig -om vi knäcker o töjer o drar lite, så släpper plankorna från varandra i limningen utan alltför mycket problem, not o spont håller sig hela utan större skador -lite småfix bara vid nya läggningen om ngn planka kärvar tror jag räcker.

En mindre avgränsad del har vi lyft upp i sjok -men resten av golvet kommer vi försöka dela planka för planka (usch, knappt jobbigt alls... ehhh) För sen slänger vi dem så smidigt i sambons bredbandsputs på jobbet -så e de lena o släta som en bebisrumpa sen :-D

Planen är att om de alla får nerputsning till samma tjocklek o bort med all lack -så ska vi klara oss på lite finputsning efter det är lagt o en liten mellanslipning om oljan reser upp fibrerna lite mkt i träet... *hoppas*

Så det ser lovande ut! Blir hittils noll i kostnad för oss, vi kommer att, förhoppningsvis, lägga om ungefär 60kvm golv till ovanvåningen... en massa jobb -men sen blev det pengar över till sambons nya snygga biljardbord också :-D Vi får väl försöka tänka på det när vi står mitt uppe i det....
 
Lite updates från mej med!
Nu har jag slipat och lackat ekparketten från -68 jag köpte för 1500:- Slipade de femton kvadraten med en liten handbandslip utan några större problem alls. Man måste vara lätt på hand och vara noga. Och använda andningsmask! Jag har använt Biltemas slipband som jag faktiskt måste rekommendera! De är absolut de mest prisvärda jag hittat. 25 spänn för ett fempack!
Jag slipade med 60, 120 och 180 papper. Sedan lackades golvet två varv med TreStjärnor polyuretanlack i sidenmatt.
Resultatet är långt bättre än det jag förväntade mej. Det är helt grymt djup i träet och mjukt och jätteskönt att gå på!
Jag vill verkligen slå ett slag för att våga återanvända gamla fina trägolv!
 
Redigerat:
  • Gilla
Shakalaka och 1 till
  • Laddar…
Ska väl tilläggas att åtminstone vissa av Biltemas slippapper (både för handslipning och i format för diverse maskiner) är tillverkade av Mirca, dvs finfina papper!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.