Hej hallå!

Har en liten fundering kring ett problem!
I höstas flyttade jag och min sambo till ett litet torp som vi hyr för tillfället.
Avloppet är nämligen kopplat först till en modernare plastbrunn och efter det till en stenkista! I höstas upptäckte vi att plastbrunnen började bli full (2dm från överkanten) och fick den tömd på slam, just innan hade det börjat bli segt för vattnet att rinna undan från toaletten vid spolning och den "gurglade" tillbaka snällt med, det var så vi upptäckte det!

Efter tömningen fungerade det kanon, i alla fall under en kortare tid innan det blev samma sak igen så jag var ut och lyfte på locket och såg att det var samma sak igen! började bli mer misstänksam eftersom vi omöjligt kan ha fyllt hela brunnen på den korta tiden så jag lyfte på betonglocket som ligger ca 2m därifrån och såg att avlopps vattnet går hela vägen upp till kanten!

Det är fortfarande samma sak och om man spolar i något avlopp inne i torpet så känner man en tydlig avlopps-lukt utomhus, dessutom börjar marken runt stenkistan att se ut som "sankmark" med konstant avlopps vatten... :(

Misstänker/hoppas att det har att göra med den otroligt regniga småländska vintern, men har ni något tips på vad man kan göra... är inte särskillt skoj att sitta ute på tomten att grilla när man får förbjuda alla att gå på huset medan man sitter där...!
 
Kontakta Miljö- och Hälsoskyddsnämnden i din kommun. Dom kommer med största sannolikhet säga att ni behöver anlägga en riktig infiltrationsanläggning. Beroende på vad ni har för mark att tillgå kan detta bli ett mindre eller större problem (och kostnad).

De flesta kommuner håller på att inventera alla avloppsanläggningar, så förr eller senare får ni ändå bita i det sura äpplet..
 
Aha... så det är verkligen enda utvägen, vi flyttade från lägenhet till detta för att spara pengar på månadshyran... Är dessutom osäker hur mkt ägaren själv är villig att lägga ned på det eftersom han är i Japan i 6 år frammåt och arbetar!

Ungefär hur mkt skulle det kosta i sådana fall... när det gäller mark så är ytan inget problem iaf, torpet har en gräsmatta på 2100m2!
 
30-60 kkr, beroende på var du bor, hurdana de lokala förhållandena är, och vad Miljönämden kräver.
 
2100m² är inte mycket om man ska få plats med en infiltration. Det beror mycket på vad som finns runt omkring; främst vattentäckter. Du har ett skyddsavstånd på 50 meter mellan vattentäckt och infiltration. Är tomten 45x45 meter så får du precis plats om du har brunnen i ena hörnet och kan placera infiltrationen i det diametralt motsatta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.