Vi ska bygga nytt hus och vi har bestämt oss för en stor köksö (1mx2m) med spis. vad vi nu funderar rätt mycket på är om vi ska ha plats för bardel mittemot eller om vi ska fylla hela köksön med skåp. Vi är intresserade av vad ni som har köksö tycker o tänker om detta. Har läst en del om det här såklart o mycket handlar om ifall man ska ha vatten eller inte i ön. Dessutom verkar många avråda från spis i ön. Alltså våra frågor är:

Om du har bardel i din köksö, använder du den eller står barstolarna bara ivägen när man behöver "komma åt" arbetsytan vilket man förmodligen vill större delen av veckan?

Du som har spis i ön, tycker du det osar mycket i huset? Skulle du valt bort det idag om du visste det du vet nu trots att ni valde en "bra" fläkt?

Behöver man vatten i ön? är verkligen vatten en trång sektor i köket?

OM man har skåp runtom i ön tex bänkskåp som är 60cm djupa samt stående väggskåp som är 30 cm bakom med dörrar, upplever man att köksön blir obväkväm att jobba vid?

Andra synpunkter om köksö mottages tacksamt!

/di98mase
 
Oavsett om vatten är en trång sektor eller inte, så är det bra att ha ho i ön om man har spis där. Det är bl a en säkerhetsfråga - inte bra att behöva lyfta t ex pastakastrullen över golvet för att hälla bort kokvattnet. Särskilt inte om man har barn.

Kan inte svara på någon av de andra frågorna eftersom jag varken har eller har haft köksö...
 
Har tyvärr inte heller haft köksö så att jag kan svara på alla frågor. Kan däremot tala om att vi har en köksö som är ca 1x2,5 meter med spishäll där vi kommer att ha en ho placerad. I princip blir det 60 djupa skåp med förlängd bänkskiva för att kunna få plats med "bar". Ev. har vi tänkt att höja den utskjutande delen, dvs konsola upp den.
 
Vi har haft kökö sen i januari, har en hel stenskiva med överhäng åt ena sidan där det är tänkte att vi ska ha barstolar. Vi har dock inte köpt dem än. Här kan du se köket. Jag lagar mat 7 ggr i veckan så det används mycket.

Om du har bardel i din köksö, använder du den eller står barstolarna bara ivägen när man behöver "komma åt" arbetsytan vilket man förmodligen vill större delen av veckan?
Som det är nu använder vi vääldigt sällan den delen av köksön till att laga mat på. Troligast kommer barstolar passa finfint då min fru oftast sitter vid matbordet som ligger bakom och gör saker/pratar då jag lagar mat.

Behöver man vatten i ön? är verkligen vatten en trång sektor i köket?
Har inte känt något behov av vatten på köksön. MÖJLIGEN de enstaka fall då man lagar mat en halv lördag och det behövs diskas mitt i, eller om man är två och lagar mat och en sköljer. Men om man inte badar i pengar (och tid) tycker inte jag det är ngn anledning att göra det.

OM man har skåp runtom i ön tex bänkskåp som är 60cm djupa samt stående väggskåp som är 30 cm bakom med dörrar, upplever man att köksön blir obväkväm att jobba vid?
Räknas lådor? Det är suveränt med skafferi i lådor i köksön. Bakar man eller så är det lätt att plocka upp en påse mjöl osv. Visst får man be folk att flytta sig ibland då man ska öppna, men jag tycker inte det är någon fara.
 
Hemmakatten
Vi har en köksö i vit högtryckslaminat med måtten 1x2,4meter som vi är mycket nöjda med. Vi har en öppen planlösning, ca 60kvm med kök o vardagsrum i ett.

I köksön finns en diskho,BxD 35x40cm. Hade från början tänkt ha en mindre diskho men kom fram till att den skulle bli för liten för det mesta. I köksön finns också bosch köksmaskin inmonterad i nivå med bänkskivan. Vatten är suveränt att ha i köksön! Vi använder köksön som arbetsbänk, rensar och skär och skivar och hackar och bakar. Utan vatten skulle det vara betydligt knöligare. Vid diskhon finns också en kran för kolsyrevatten installerad. Bekvämt och praktiskt att nå.

Spishällen (gasolhäll i vårt fall) har vi i den "vanliga" köksbänken där överskåp finns. Anledningen är dels att vi inte ville förstöra känslan av öppenhet och rymd med att ha en fläkt hängande över köksön dels att os från spisen lättare går upp i fläkten om det är en vägg bakom som leder upp stekoset. Vi har en utdragbar fläkt och för att minska risken för os i hela rummet valde vi en fläkt med den största utsugskapaciteten vi kunde hitta (har för mig att det är 750m3/h). Enda "problemet" är att den nästan är för bra. Om öppna spisen brinner och fläkten är på intensivläge (max) kan den tom dra in lite rök från öppna spisen trots att den har bra drag och egen tilluft.

Under köksön finns skåp, 60cm djupa längs hela ön på kökssidan. På matbordssidan finns 40cm djupa köksskåp på halva längden, på andra halvan är det öppet in under köksön för att kunna ha två barstolar. Alla skåp har lådor, suveränt. Vi har dock inte införskaffat några barstolar och jag tvivlar på om vi egentligen kommer att använda dem. Möjligtvis om man står och lagar mat länge och får ont i ryggen så kan det vara skönt att sitta. Vårt matbord står så nära köksön att behovet egentligen inte finna.

Att ha en förhöjd/uppbyggd bardel är inget för oss i alla fall. På köksön står alla mina kryddörter i krukor, fruktskål, lök och tomater, allt nära till hands. När jag lagar mat används ofta hela skivan till att ställa ifrån sig på. jag kanske bakar och min man står på andra sidan och gör salladen. Det är guld värt att ha en 1 meter bred skiva! Köksön används också flitigt till buffébord. Skulle inte få plats på bara en liten upphöjd bardel. Om man vill sitta vid köksön så kan man göra det utan upphöjd del.

En sista riktigt bra grej är att ha en sop/avfallskorg i köksön också. Vi har våran monterad i 30cm bred låda högst upp. Bara att dra ut lådan och skrapa ned matrester, lökskal och annat. Denna sopkorg är faktiskt mer använd än den under diskbänken som man måste öppna dörren, böja sig ned och dra ut.
 
Har inte en köksö men väl ett barkök där skivan på "bardelen" är ca 370x110 cm. Vår tanke från början var att ha stolar i bakkanten på denna för att då kunna sitta där men nu när vi haft det på detta sätt så har vi valt att avstå från dessa. Bänkyta kan man inte få för mycket av och det är härligt att kunna stå tillsammans och laga mat mittimot varandra utan att trängas.

Funderade mycket på "ö" och kom fran till att "om" vi valt detta skulle ha både häll och vatten i denna, alternativt varken eller och då på hjul så att den gåår att flytta. Barstolar hade det inte blivt i någt av fallen.

Bygger man nytt och nu är osäker, så är man nog dumsnål om man inte väljer att dra både el och vatten till en köksö om man nu väljer en sådan layout på kök oavsett om man tänker använda detta från start.
 
di98mase skrev:
Om du har bardel i din köksö, använder du den eller står barstolarna bara ivägen när man behöver "komma åt" arbetsytan vilket man förmodligen vill större delen av veckan?
Vår köksö är L-formad. Halva ön har en utskjutande bänkskiva med två barstolar och den andra halvan har höga skåp. De höga skåpen blir en utmärkt "hängyta" samtidigt som de skärmar av hällen och hjälper till med att föra upp oset till takfläkten. Vi är mycket nöjda med den lösningen. Barstolarna används mest av vår son när han hjälper till med matlagningen. Då kan han vara med och laga mat men befinner sig ändå på säkert avstånd från den "varma delen" av ön.

http://hallgren.skraddargardshojd.se/v/husbygge/kok/IMG_3787.JPG.html

di98mase skrev:
Du som har spis i ön, tycker du det osar mycket i huset? Skulle du valt bort det idag om du visste det du vet nu trots att ni valde en "bra" fläkt?
Skulle inte välja bort det. Tycker faktiskt inte det osar så farligt. Lite känner man ju ibland men det beror snarare på den öppna planlösningen skulle jag tro.

di98mase skrev:
Behöver man vatten i ön? är verkligen vatten en trång sektor i köket?
Har en ho i ön och använder nästan uteslutande den vid matlagning. Den andra hon har blivit en ren diskho. Skulle definitivt sätta in en ho om det skall vara häll i ön.

di98mase skrev:
OM man har skåp runtom i ön tex bänkskåp som är 60cm djupa samt stående väggskåp som är 30 cm bakom med dörrar, upplever man att köksön blir obväkväm att jobba vid?
Vi har ju så i ena halvan av ön som sagt. Dock med en decimeters "glapp" mellan skåpen på en decimeter så att bänken blir lite djupare vid hällen (djupet blir alltså 60 + 10 + 30). Att bara ha 60 cm vid hällen hade känts lite trångt tror jag.
 
Hej alla och tack för era ovärderliga synpunkter.

Vi kommer (iaf med dagens kurs) hålla oss till den utstakade vägen med häll i ön och skippa vattnet. Vi har idag ett L-format kök där vi dagligen bär vatten mellan vask o spis utan att det känns osäkert mtp barnen osv. Vad vi funderar på nu är:

flytta hällen så att vi får mer arbetsyta på den sidan av ön som är närmast kyl/frys.
skåp runt om, det verkar som barstolar mest står i vägen när man vill arbetsytan(?)
plats för skräp i ön (Tack Hemmakatten!)
Sedan kommer vi till nästa fundering som poppat upp.

Hur ska man tänka om fläktens höjd över hällen. I en tidning läste jag att man ska ha fläkten 50cm över spisen (elspis). medans jag bla i detta forum lästa att man kan ha 80cm mellan häll o fläkt. Vad jag funderar på är om man stör sig på att ha åsynen av fläkten mellan sig och sina gäster/familjen de som sitter mittemot (i vårt fall matbordet) Fläkten är ju trots allt 120 cm...hur ska man tänka här, häng den lågt o se "över" eller högt o se "under"....suck vad säger ni som har häll o fläkt idag?

Återigen tack för alla synpunkter...

/di98mase
 
Hemmakatten
Hellre högt än lågt placerad. 50cm är alldeles för lågt, lär bli svårt att nå in till kastrullerna längst in. en bra fläkt i dag kan man ha högre upp.
 
Fjäråskåpan rekommenderar 65cm och max 70cm över.
 
Vi ska ha en köksö på 2,70x1,20 inkl överhäg på 70 cm med höga storlar. Hoppas att det kommer att bli bra. Vi kommer förhoppningsvis ha användning för överhänget som "vardagsbord".

Jag tror inte att det är helt galet att ha en sån där liten ho med liten kran när man lagar mat bredvid spisen och själva diskhon någon annan stans. Men i vårt fall blev det för krångligt´, inget vatten bredvid spisen och diskhon är mittemot spien.
 
Hemmakatten skrev:
En sista riktigt bra grej är att ha en sop/avfallskorg i köksön också. Vi har våran monterad i 30cm bred låda högst upp. Bara att dra ut lådan och skrapa ned matrester, lökskal och annat. Denna sopkorg är faktiskt mer använd än den under diskbänken som man måste öppna dörren, böja sig ned och dra ut.
Det här verkar ju riktigt bra. Skulle vi nog skaffat om vi tänkt på det... Blir nog svårt att montera i efterhand dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.