jonand skrev:
Att döma av hur "locket" är konstruerat tror jag ägaren håller i slantarna precis som du säger.


Jo man blir väl inte mångmiljonär av att slänga ut hundralappar på brunnslock...
 
Om det vore jag och jag hade telefonnummer så skulle jag i alla fall ringa ägaren och ge honom EN chans att åtgärda detta. Men är det "kalla handen" från honom så skulle jag inte dra mig det minsta för att blanda in både polis och kommun, och "råkar" sedan grannsämjan få sig en "liten törn" så värderar jag mina barns och dess kompisars liv högre.

Men nu ska man inte rita fan på väggen, INNAN man kollat med gubben, så kasta dig på telefonen du, och lycka till!!
 
Området ser ut att var inhägnat, man kan då undra vad folk skall därinne att göra. Agronomen har ju bevisligen lagt skydd över, kanske tillfälligt. Förr skrämde man barn för olika varelser i sådan hål, för att få dessa att hålla sig borta från sådant som var farligt för barn. Idag bryr sig många föräldrar inte ett dugg om sina barn, som ibland när dessa leker i containrar och locket åker igen. Några barn har omkommit på detta vis. Föräldrar bör ha koll och uppsikt över sina barn, om dom nu är rädda om dessa.
Se också upp med den där gärdsgården när barnen leker på denna, vissa stenar kan vara tunga, och kan med lätthet krossa fingsarna på barnen. Men det här är sådant man får ta, när man vill bo lite för nära naturen.
 
Jag tycker nog det finns en väsentlig skillnad i risk mellan brunnen och stenmuren. Alla vet att stenar kan göra ont men sällan leder till döden. Brunnen kan man vid lek, tex när man hämtar en boll på granntomten ramla ner i. Om man ramlar ner där ska man vara glad om kommer upp levande. Barn skadar sig även om man har dom under uppsikt.
Antydan att föräldrar idag bryr sig mindre om sina barn än tidigare tror jag är gubbmyt, precis som "det var bättre förr".
Antalet olyckor i hemmet för barn är stadigt i minskande, en konsekvens av säkerhetsupplysning av föräldrar och föräldrarnas tillsyn.
OT
 
saturnus skrev:
Området ser ut att var inhägnat, man kan då undra vad folk skall därinne att göra.
Inhägnat området? Sådana där murar finns överallt i naturen och det är ju inte direkt runt farliga områden de finns - tvärtom.

Och att börja prata om att föräldrar ska ha sina barn under uppsikt är väl lite lågt. Oavsett ålder kan ju olyckor inträffa och det är markägaren som har ansvaret att se till att ingen kan trilla ned i brunnen.

saturnus skrev:
Men det här är sådant man får ta, när man vill bo lite för nära naturen.
Vem säger att det handlar om naturen - åkern kan ju lika gärna lika inom stadsgränsen... så om det hade handlat om en brunn inne i stan så hade det varit annorlunda?
 
Tjena, som jag skrev i första inlägget så har jag sagt till min dotter att inte gå dit. Att skriva att folk inte bryr sig om sina barn vet jag inte vad det har med denna tråden att göra.
Men om man tror att barn gör precis som man säger till dem så tror jag inte man vet så mkt om barn.

Om det är ngn som undrar om det var inhägnat område så är det stenmur på ett håll som ni ser på kortet. Åt höger ligger gårdsplan som tillhör bonden . På vänster sida ligger bygatan, och nej det är inget staket där.

Denna tråden kan för min del låsas då jag har fått svar på mina frågor.

Mvh Magnus
 
Nej lås inte vi vill ju veta hur det går sen ju.
 
Ser ut som rena dödsfällan för stor som liten! Kan gott föreställa mig hur lockande det är för barn att gå till brunnen och kasta i stenar i vattnet. Hoppas verkligen ni kan lösa det med grannsämjan i någotsånär behåll.
 
Hur har det gått????
Henrik
 
saturnus skrev:
Området ser ut att var inhägnat, man kan då undra vad folk skall därinne att göra. Agronomen har ju bevisligen lagt skydd över, kanske tillfälligt. Förr skrämde man barn för olika varelser i sådan hål, för att få dessa att hålla sig borta från sådant som var farligt för barn. Idag bryr sig många föräldrar inte ett dugg om sina barn, som ibland när dessa leker i containrar och locket åker igen. Några barn har omkommit på detta vis. Föräldrar bör ha koll och uppsikt över sina barn, om dom nu är rädda om dessa.
Se också upp med den där gärdsgården när barnen leker på denna, vissa stenar kan vara tunga, och kan med lätthet krossa fingsarna på barnen. Men det här är sådant man får ta, när man vill bo lite för nära naturen.
Har du barn?
 
Staffans2000
En missuppfattning bland många småbarnsföräldrar är att bara de är kapabla att förstå hur små barn reagerar. vi övriga barnlösa idioter är enligt ovanstående individer diskvalificerade att uttala oss.

Om världen skulle anpassa sig efter småbarnsföräldrars ideer skulle inga bila, trappor, hala ytor, bussdörrar........ finnas (förutom deras egna), ej heller getingar eller andra naturliga faror såsom hav, sjöar, berg........

Enligt mitt tycke är brunnen inte bra - Men tillräckligt bra täckt.

Staffan
 
Jag är definitivt ingen curlingförälder mina barn får klättra i träd och klättra på stegar osv. Min gräns går där det finns risk att de dör där ingriper jag och försöker förebygga så att den risken inte finns. I mina ögon ser det ut som att min 5-åring med tillräckligt med tid skulle kunna ta bort grannens plankor för att se vad som finns under.
 
Jaha, nu börjar teorierna om dagens föräldrar spreta åt alla håll...enligt Saturnus bryr vi oss inte om barnen ett dugg, enligt Staffan2000 är vi curlingmonster. Knappast lönt att argumentera emot...

Jag tror nu inte att det är de allra minsta barnen som den där brunnen är farlig för i första hand - de skulle nog ha svårt att flytta på täckningen och de flesta lämnar dem inte ute utan uppsikt några längre stunder - utan de lite större. De i tidig skolålder, som även ansvariga föräldrar brukar låta leka i närområdet utan uppsikt (och så var det även när jag och Saturnus var barn, så det handlar inte om dagens föräldrar). De skulle säkert orka flytta den där täckningen och kan mycket väl få för sig att göra så - för att titta efter en boll som råkat ramla ner där eller få en närmare titt på det spännande hålet eller....klart livsfarligt!

Så även om jag inte har något emot trappor, bussdörrar, getingar eller berg skulle jag inte vilja ha den där brunnen i närheten av någons barn utan ett rejält betonglock.
 
Ser minst sagt lite vanskligt ut. Jag har själv en brunn nere vid ladugården som jag täckte över med rejäla granitstenar från en gammal grund. Den unge som drar bort dem och hoppar i får skylla sig själv...:)

Apropå vattenbrunnar och vattenansamlingar, en bekants dotter förolyckades i en sån där 200-liters tunna som folk har stående under stuprännorna för att samla in regnvatten i. Dottern var 3 år eller så och klängde sig över kanten och ramlade ner i tunnan med huvudet före...:(

200 sketna liter vatten ändade hennes liv. 200 liter. Värt 20 öre. Jag mår illa när jag ser sådana tunnor numera. Har du en sån sätt för allt i världen ett par kryssplankor över så ingen mer går åt för lite vattens skull.

Eller använd kran.
 
Som jag ser på bilderna är den brunnen inte en fara bara för barn utan lika väl för en vuxen.
Tänk att brunnen täcks av snö vintertid och någon (av vilken anledning som helst) råkar gå över brunnen hoppas verkligen att bräder och "trappan" håller då.
Be grannen ställa sig på sin konstruktion och hoppa upp och ner, hur som helst en minimum belastning som skyddet borde hålla för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.