Har en gräsmatta som är väldigt ojämn och nästan tuvig på sina ställen, vilket jag vill fixa till.

Funkar det att först vertikalskära för att mjuka upp grässvålen lite grand och sen gå över med vält? Eller är det bara toppdress som funkar? (det handlar om 1500 kvm som måste dressas i så fall, så det undviker jag gärna...)

Jag har aldrig kört med vertikalskärare under de 5 år vi bott i huset, och jag gissar att förra ägaren inte heller gjort det.
 
Jag skulle ha toppdressat, men med tanke på ytan skulle jag ha börjat med den del som syns/används mest.

Att först vertikalskära för att lufta gräsrötterna och sedan pressa ihop dem med en vält känns dumt. Sannolikt kommer gräset inte att uppskatta det...
 
Tanken med vertikalskäraren var att luckra upp jorden lite så att den går lättare att platta till med välten, inte att lufta gräsrötterna.

Det kanske funkar att köra med vält direkt, men det känns som om det skulle ha bättre effekt om jorden var lite mjuk när man gjorde det.

För luftningen får jag väl gå över en gång till med vertikalskäraren :)
 
Du kan ju testa, men personligen tror jag inte på vält-metoden. Tror enda sättet är att "skala av" pucklarna och fylla ut groparna, dvs det jobbiga sättet är säkerligen också det enda sättet.
 
Ok, det stämmer säkert.

Vad är arbetsordningen i så fall? Först vertikalskära, sedan dressa eller tvärtom?
 
Ja, om du har tänkt vertikalskära så måste du börja med det. Annars gör vertikalskäraren spår i dressen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.