En simpel fråga till er nybyggare:

Vad hamnar er driftkostnad på årsbasis??

- Vatten
- El
- Värme
- Sop
- Försäkring

Efter kalkylen från bank & Husföretag så ligger i kostnaden i närheten av vad de kalkylerade med.
Själv tog i lite extra när jag gjorde min egen med inte heller då hamnade jag på en ok summa......

Husföretage: 19 -21 000:-
Bank: 23 000:-

Efter har bott snart ett år & då har vi ej dragit igång med bevattning av gräsmattan än!!
Och efter vad jag har räknat mig fram till så hamnar vi någonstans mellan 26-28000:-????

Bor i södra sverige 1 1/2 plans på 159m2 med fj-värme & frånluftpump.

Någon som kan dela med sig???

TAck på förhand!
 
Byggt 1 1/2 plan åxå 165 m2, det är väll där kostnaderna hamnar ungefär som du säger, jag räknar på ca 25000 kr.
 
Första året låg vi på ganska precis 24.000:- i drift.

Vinkelhus 1 plan 130 m2 med vattenburen golvvärme i plattan, endast frånluftsvärmepump 2 vuxna 2 barn.
I mitten av Sverige, 1 mil norr om Sundsvall.

Observera att detta varierar mycket då alla kommuner har olika VA och soptaxor, försäkringspremier kan variera en del, fjärrvärme varierar enormt och olika elavtal kan ge viss skillnad. De egna vanorna varierar också mycket, en del badar ofta i stora bubbelkoppar andra duschar bara några ggr/vecka. Som jag ser det måste man vara mycket sparsam med hushållsel och badande och duschande för att nå hustillverkarnas driftskalkyler.
 
TAck!
Vilka glädjekalkyler man får:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.