Hej,

Skall spela på en pub i valborg och jag vet inte vad deras kontakt har för ampere. Hittar den inte i elcentralen heller.

Kan man köpa något på Clas Olsson som kollar vilken ampere kontakten matar ut?? Isf vilken?

/Mvh Micke
 
Nej, det går inte att mäta. Är det ett vanligt väggutag så är det troligen 10A, men det kan finnas annat som hänger på samma säkring. Bäst är att ansluta en lampa till kontakten och sedan skruva ur säkringarna en i taget tills den slocknar.


EDIT: Jag försökte faktiskt mäta hur mycket ström det kommer ur ett vägguttag när jag var 15 år.. Det var mer än 10A.. sedan gjorde jag samma med ett bilbatteri. Det var ändå mer..:eek:
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
EDIT: Jag försökte faktiskt mäta hur mycket ström det kommer ur ett vägguttag när jag var 15 år.. Det var mer än 10A.. sedan gjorde jag samma med ett bilbatteri. Det var ändå mer..:eek:
Det var på den tiden som du köpte dina tre första multimetrar alltså ... :D
 
mycke_nu skrev:
EDIT: Jag försökte faktiskt mäta hur mycket ström det kommer ur ett vägguttag när jag var 15 år.. Det var mer än 10A.. sedan gjorde jag samma med ett bilbatteri. Det var ändå mer..:eek:
Det är vid sådana händelser som man får ett mått på multimeterns kvalitet. De billigaste multimetrarna har ingen säkring över huvud taget på 10A-området. Har multimetern en för klen säkring så kan säkringen sprängas vid en kortslutning. På t.ex. Fluke 87-III så sitter det en säkring på 10A-uttaget som kan bryta 17000A.
Den säkringen kostar nästan lika mycket som en billig multimeter, 83:- plus moms hos Elfa.
Tyvärr kostar den lilla säkringen (400 mA-uttaget) lika mycket (brytförmåga 10000A), och det är väldigt lätt hänt att ha sönder den.
Det slarvas mycket i labbet på jobbet, tar man en multimeter så är det mer än 50% sannolikhet att den klena säkringen är avbrunnen. För en Fluke är då risken stor att det inte finns någon säkring hemma. Det tar emot att lägga upp ett lager med säkringar som kostar 83:- + moms/styck. De billigare multimetrarna använder vanliga 5x20 mm säkringar på 400mA-uttaget. Sådana har man oftast liggande.

/Hasse
 
Om Kyoritsu fortfarande tillberkar instrument av samma kvalité som min gamla misshandlade multimeter så är det ett fabrikat att rekommendera. Fick byta några motstånd, men sedan fungerade burken igen. Använder den fortfarande parallellt med FLUKEn, det är något speciellt med spegelskalor i alla fall :)
 
mycke_nu skrev:
Om Kyoritsu fortfarande tillberkar instrument av samma kvalité som min gamla misshandlade multimeter så är det ett fabrikat att rekommendera. Fick byta några motstånd, men sedan fungerade burken igen. Använder den fortfarande parallellt med FLUKEn, det är något speciellt med spegelskalor i alla fall :)
För att inte säga Avometer No 8...
 
Kontakten är ju satt där för ändamålet musik, men du kan ha rätt att det är en 10A kontakt.
Kan man komma runt problemet eller är det bara att hitta en 16A 3-fas?

Dem andra kommentarerna är väl lite offtopic :)

/Micke
 
Mikael_L
Vad behöver ni för uttag då till er spelning?
Enfas (vanlig stickpropp), trefas eller vad?

Vanliga enfasuttag kan vara avsäkrade 16A men det absolut vanligaste är 10A.

Trefasuttag finns i olika storlekar beroende på vilket strömområde dom klarar. Det vanligaste är nog 16A men även 32A kan förekomma, särskillt på ställen där det regelmässigt uppförs spelningar, konserter och teater. Detta i huvudsak för att ljusanläggningen slukar många A. (OK på vissa ställen är det ännu kraftigare strömmatningar, men då har vi nog lämnat pub-miljön ;) )

Finns det trefas men ni behöver enfas så finns det adapters att infösskaffa, om man ska ner från t.ex. 32A till 16 A trefas eller enfasuttag så är nog en liten byggcentral med egna säkringar det ni ska ha.
Finns det bara enfas men ni behöver trefas så går det tyvärr inte att fixa...

edit:
Och det är i princip omöjligt att mäta fram vilken säkringstorlek det sitter, man måste hitta rätt säkring och kolla.
 
Mikael_L skrev:
Och det är i princip omöjligt att mäta fram vilken säkringstorlek det sitter, man måste hitta rätt säkring och kolla.
I princip..? Är det ens möjligt?
 
Räv3n skrev:
I princip..? Är det ens möjligt?
koppla i nåt som drar typ 3500w och går säkringen så var det en 10A...:p
 
Mikael_L
Räv3n skrev:
I princip..? Är det ens möjligt?
Tja, då jag inte är helt idiotsäker på att det inte går på något vis så garderade jag mig lite ... :D

Om man mäter med olika stora men kontrollerade strömuttag och mäter tider för utlösning av säkringen så kan man kanske bestämma vilken ampere och karakteristik det är. Men då är det enklare att läsa på säkringen första gången man går för att återställa den ... :D

Sen är nog spridningen mellan säkringar så pass att detta går säkert inte att göra annat än i teorin.

Sen är det nu OT igen, och det är inte teori, det är sanning . ;)
 
Det går nog med någon form av tidsdomänreflektometri - man skickar in en puls i väggutaget och analyserar sedan alla reflexer som kommer tillbaka. Eftersom en säkring antagligen har en karaktäristisk impedans som beror på säkringsstorleken så borde man kunna reda ut om det är 6 eller 10 A (givet 1.5 mm2 ledare till vägguttaget).
 
Tittade idag lite och kom fram till att det är 10A. Däremot så går det en grupp till garderob och skylt. Denna grupp består av 3at 10A , men om det är en 16 eller 10A till garderoben vet jag inte.
Garderob står på 4:1 och 4:2 och 4:3
 
electrocuted skrev:
koppla i nåt som drar typ 3500w och går säkringen så var det en 10A...:p
Det kan ju också vara en 6A säkring. Den går ju oxå på 3500W..
Det kan ju vara i en idustri tex med 30-40 olika centraler.. Då är det inte alltid lätt att hitta rätt central där proppen gått.. Man kan kanske inte heller bryta just den gruppen för att den ger ström till ngt som inte får stanna.. Enklast är helt klart att kolla säkringen..

Vore kul att veta om det fanns ngt sätt.. Har aldrig hört talas om det iaf...:D
 
Är allt enligt regelboken skall det väl sitta en skylt i gruppcentralen som beskriver vad rupperna används till och vilken säkring de skall ha .....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.