Respekt är ömsesidigt.
 
När skulle respekten komma in när man bygger hus? tycker ni Anna och Anders. Du som beställare köper en produkt med en viss kvalitet till ett visst pris till ett visst datum. Sedan är det upp till byggföretaget att producera produkten till rätt kvalitet till det datumet. Om inte byggföretaget kan klara av det, vilken respekt förtjänar de då? beställaren tvingar ju inte byggföretaget att bygga huset, utan de har ju själv tagit på sig det ansvaret när de skrev på kontraktet.
För att minska frustationen är det viktigt med klara kontrakt så man inte har orimliga förväntningar, där exakt vad som ingår och inte ingår är preciserade. i vårt kontrakt stod ex, takkupan vit grundad från fabrik men inget om vilken färg takkupan skulle målas i. Fasaden är gul. Takkupan målades vit och jag kommenterade det samma dag det gjordes och sa att jag ville att takkupan ska ha samma färg som fasaden... Ett år senare blev takkupan gulmålad, men då hade vi bråkat om det i flera månader, byggfirman t o m hävdade att takkupan inte alls skulle ha målas "för det stod inget om det i kontraktet". Nu sa besiktningsmannen att takkupan tillhör fasaden och vi hade totalentreprenad alltså skulle takkupan målas gul...här kunde byggfirman fått min respekt om de sagt : oj vi var otydliga i kontraktet och glömde fråga dig som beställare vilken färg du ville ha på takkupan, naturligtvis ska du ha den gul, det är ju ditt hus...

Respekt är något man förtjänar, och det kan man bara få om man löser uppkommna problem smidigt och behandlar sina kunder bra, inte annars... Att byggföretagen uppfyller kontraktskraven är väl det minsta man kan begära och det borde inte ge några respektpoäng.

Intressant att se hur Ert hus blev Anna och Anders, kan ni inte lägga upp bilder så att man kan se, jag tror inte att jag sett ett Bollebygdshus ens på bild...
 
Det verkar som om det hänger lite på vilken säljare på Bollebygds Hus om det skall bli ett lyckat köp eller inte. När jag byggde (innan de bytte VD) så var det inga problem med något, hade de missat något så fixade de allt utan gnäll.. Dock så var det säljaren som såg till att det blev gjort. Efter att de bytte VD så verkar det som om det blivit lite kärvare och "snålare" hantering, allt verkar kosta och några rabatter verkar det inte finnas.... Dock så fungerar det fortfarande med den säljaren som jag hade kontakt med.

För tillfället så är det tredje affären som jag känner till som är gjorda med samma säljare med ett lyckat resultat.

Det är surt att det inte är alla som håller vad de lovar utan att det måste gå till rätten. Men de är väl lite så som klimatet är nu, den nya VD:n vill tjäna pengar och det gör man ju genom att spara på utgifterna och ha full täckning på allt.
 
Hej AndreasK,

I nedanstående länk finns en artikel om just detta med varierande kvalitet på Bollebygdshus produkter, ett oberoende marknandsutvecklingsinstitut har utfört undersökningar som visar att den varierat med tiden. Det är tveklöst så att man känner till detta faktum, VDn påpekar det och man beskriver också hur man arbetar för att komma tillrätta med det uppkomna kvalitetsläget.

http://www.bt.se/nyheter/bollebygd/94-procent-felfria-byggen(638251).gm

Att man nu anser sig ha haft problem, och tom erkänner detta, får ju anses som ädelt. Men hur behandlar man då de som råkat göra affärer med Bollebygdshus under den period då de haft ett så dåligt kvalitetsutfall ? Tar man sitt ansvar och rättar till de fel som uppstått ?

Nej knappast, och det är ju för detta man vill varna alla potentiella husköpare. Går något snett i affären med Bollebygdshus så får man alltså räkna med ett långt och kostsamt efterspel.
 
Intressant artikel, jag har nog haft lite tur att vi byggde innan kvaliten gick ner men de andra två som har byggt har gjort det under det senaste året och visst de har haft lite fel på huset men säljaren har rett ut det så att de har blivit nöjda, Jag vet att säjaren har fått lite på tafsen av Bollebygdshus pga att de (VDn) inte har hållt med om kompensationen eller förändringen.

Det har varit samma säljare för alla tre husbyggen.

Oavsett vad det är för husleverantör så måste kunden veta vad de vill ha samtidigt som leverantören måste tala om vad de levererar. Funkar inte det så kommer det alltid att uppstå problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.