Brännarhuvudet på min Stoker är helt slut. Gjutjärnsröret är liksom sönderfrätt på ovansidan och flera bitar har lossnat. Monterade lös den i början av sommaren och ska nu renovera den. Tänkte kapa bort gjutjärnsröret och byta ut det mot ett duplexrör som är aningen mindre i diameter. Min fundering är om duplex kommer klara värmen som blir eller spricker det direkt? Om det inte håller så måste jag skaffa ett motsvarande rör fast i 253 MA. Grejen är den att jag har duplexröret liggandes och ville slippa köpa nytt  ;)
 
bild1 - det tog mig en helg att färdigställa denna. När jag ändå höll på så gjorde jag den vattenmantlad. Hoppas den håller minst en eldningssäsong  :p
 
  • P9171198_Medium.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bild2
 
  • P9171199_Medium.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bild3
 
  • P9171200_Medium.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bild4 - man kan justera luftmängden mellan övre och nedre luftrader
 
  • P9171201_Medium.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bild5 - ska bara borra hål i flänsen för montering av fläkt
 
  • P9171202_Medium.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
oj detta såg intressant ut... hur gick det då, höll den ihop?
 
Konstruktionen höll förvisso men vattenmantlingen blev ett fiasko. Det kylde eldhärden alldeles för mycket och bildade tjära, så när jag kopplade bort vattnet så gick den förvånansvärt bra! I efterhand har jag funderat på att kanske en strypning till vattenflödet hade hjälpt...

Ska tillägga att detta bara var ett roligt testprojekt, nu använder jag en annan brännare.
 
Jaha. Fränt att det fungerade endå.
Har själv problem med sintring med mitt brännarhuvud.

Så försöker hitta en lösning på det.
Vad har du för brännare idag?


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Izvek skrev:
Vad har du för brännare idag?
Gotfire 40kW
 
Jaha en kompis fuderar på en sådan brännared men vet inte om dom är så bra? Visst är dom med eltändning?
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Izvek skrev:
Jaha en kompis fuderar på en sådan brännared men vet inte om dom är så bra? Visst är dom med eltändning?
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Ja, eltändning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.