nån som vet nått om krypgrund å källare?
ett hus från 1929 med källare under 1 fjärdedel av huset, resten krypgrund... golvbjälkarna e slut å vi vill gjuta platta istället.. funderar på att fylla ut me fyllnadsgrus sen 200mm makadam 300mm frigolit å sen gjuta 80 mm platta med varmvattenslingor i.. frågan e hur vi gör med golvet ovanför källaren-å de e e där ett badrum skall ligga oxå så vi vil eg ha platta där med. källaren används ej i större utsträckning-den e fuktig å inte najs. E det ett alternativ att fylla den med fyllnadsmtrl å sen resten av grundarbetet som ja beskrev tidigare för att sen gjuta på toppen? finns de nåra kända problem med att göra på detta sätt?
tacksam för svar
mvh Jonas
 
ja, nu e ju ja ingen expert på området men har tagit för givet att fuktproblemen i krypgrunden härrör från att man bytt värmesystem från att ha värmt huset med kökspanna kopplad till murstockem har man bytt till ellelement.. värmen som förr lagrades i murstocken å som värmde även krypgrunden finns ej mer.. när fuktig varm luft på vårkanten strömmar in i krypgrunden blir den vatten när den möter den kalla luften i den ouppvärmda krypgrunden-å voila fuktproblem uppstår.... ja de va ju mitt lekmannasvar de-rätta mig gärna... du nämner att de finns åtskilliga problem med att gjuta. I min värld känns det bra att få bort all organiskt mtrl från grunden å makadam tillsammans med frigolit får ju en kapillärbrytande effekt såfukten hålls nere i marken under...
kan du nämna nåra saker som talarmot gjutning?

hej så länge
 
Har jag uppfattat saken rätt:

Du har: Hus med krypgrund och källare. 75 % utgör krypgrund och resterande 25% källare. Dåliga golvbjälkar.

Du vill: Fylla i runda svängar 60 cm inkl. platta med golvvärme. Även där du i dag har källare vill du ha platta/golvvärme.

Mina funderingar: Eftersom du vill gjuta platta med golvvärme tror jag att du vill riva ut befintligt golv och fylla upp inne i grundmuren till lämplig höjd. (Kan inte tänka mig att du har för avsikt att installera golvvärme i krypgrunden). :) Du är även beredd att fylla igen befintlig källare för att få platta där. Är detta rätt uppfattat?
 
ungefär så , ja.
Alltså huset , från -29, är murat med tegel, inga syllar å grundmuren e gjuten med sparsten å dållig cement med några tegelskiften överst.. grunden e 120 hög från marknivå å i krypgrunden är det ung 100 cm högt till bjälklaget.. utrymmet under toalett å hall är det en liten källare på ca10 m2.. det är farmför allt i dessa rum ja vill ha gjuten platta då det känns mer gediget när man sen lägger klinker ovanpå den... källarbjälkarna e utbytta och är tämligen friska.. i krypgrunden är det en annan historia dock: bjälkarna därinne är fullständigt angripna av röta å e upppallade med div stöttor och någon har karvat i dom till ung endast hälften av ursprunglig dimension.. det ruttna som karvats bort ligger å skräpar överallt i botten av krypgrunden!! min plan var att fylla ut krypgrunden med fyllnadsgrus upp till 60 cm under färdigt golv å sen bygga på med det vanliga plattapå mark konceptet. . men ja e osäker där å fick nått svar av nån som tyckte at ja va ute å cykla helt. han ville inte förklara mer varför men som ja ser det å ja vill gärnA ha synpunkter å konstruktiv kritik, så har ja åtminstone ett problem..hur går det med grunden när man paddar allt detta mtrl därinne..e det risk at grunden ger sig? finns det andra kända problem med att gjuta platta i et hus som e byggt som hus med krypgrund?t
ack för att du tar dig tid..
 
Hej johliz!
Rent teoretiskt tror jag du skulle kunna göra som du skriver. I praktiken torde det dock vara förenat med vissa besvär. Du har rejält hög sockel. Torde bli stor påfrestning på den då du skall padda invändigt. Frågan är om den pallar för det. Det första jag tycker du skall göra är att rensa ut ur krypgrunden och försöka få till lite luftväxling där. Det gäller ju att försöka bromsa processen som pågår där nere så du får lite respit och hinner lägga upp en stratergi hur du går vidare.
Ett alternativ kunde kanske vara att göra ny grundmur, men golvbjälkarna är ju lika dåliga ändå. Känns som att oavsett vad som föreslås så blir det inte billigt. Har du typ en hjärtvägg i grunden också? Hur stort är huset utvändigt?
/janneL
 
hej å tack för bra synpunkter.
jo, jag har en hjärtvägg i krypgrunden, eller 2 styck rättare sagt. Huset är på ca 70 m2 varav ca 10 m2 källlare resten krypgrund.. innerväggarna bildar ett kors i huset och är murade. det är fyra rum å dvs så finns det oxå fyra utrymmen i krypgrunden , alla avskilda av grundmurar med små hål så man kan krypa in till vardera ytrymmet. vi ska snart skicka ner nån liten person att rensa därnere=) , men hur menar du med luftväxling? vi e väldigt inne på gjutning som du kanske märker å det där med ny grundmur låter intressant. kan man säga att du menar att mura nåra varv innanför den gamla muren som då ska hålla ihopa konstruktionen för all påfrestning från padningen? javisst kommer det bli dyrt men huset va billigt så de kan få kosta lite... den stora frågan e som jag ser det egentligen vad som e bäst ur ett långsiktigt perspektiv när det kommer ill fuktproblematik och framtida energiåtgång....om man leker med tanken att man ska satsa på ett träbjälklag så ska ju hela golvet upp å träbjälkarna bytas å det blir en rejäl kostnad det med... å har man sen tillbaka problemen efter x antal år så känns de ju sådär.....tack på förhand
 
Har själv haft samma problem med krypgrund, där det möglat och ruttnat rejält. Nu fyller jag igen krypgrunden och gjuter en platta.Men jag har fått gjuta en stödmur invändigt för att det ska hålla när jag packar gruset. Kommer att bli suveränt bra när det är färdigt, nackdelen är ju att det blir några kärror med grus som skall kärras in i huset.
 
johliz gör som mocca66. Gjut en stödmur och bygg vidare med platta på mark konceptet. Räcker kanske att göra stödmuren bara så hög som du skall grus/singelfylla. Är ju lättare att bära in markisolering än kärra grus och betong. Kan inte tänka mig att du kommer få några problem i framtiden med fukt underifrån. Golvet kommer ju ligga en meter över marknivå.
Lycka till!
 
tack för hjälpen allihopa!
en fråga till angående denna platta: hur ska ja göra med källaren? ovanpå källaren vill ja ha bdraum å entre...där e de ju extra viktigt at ha platta med tanke på att ja ska ha klinker å golvvärme där... några erfarenhetr ang detta... e det problem med att fylla igen en källare? eller ska man gjuta ett bjälklag ä hur skulle de gå till?
 
Hur gick det för dig?
Jag står inför ett liknade jobb.
Hur löste du det?
Har du bilder från projektet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.