Hej
Jag ska börja riva ut en gammal torpargrundskonstruktion och ersätta med platta och golvvärme. Nu undrar jag vilken anordning ni använt för att hålla golvvärmeslangarna trycksatta under gjutningen. Jag har för mig att man ska göra så för att hålla koll på om det blir läckage.
 
En ventil, manometer och en fotpump för att få upp trycket till ca 1 Bar, inte mer.
Frågan är vad du har tänkt att göra ifall det blir läckage...och om du har förberett för det.
Jag rekommenderar att du har någon som bara har koll på manometern under gjutningen
och hojtar till om trycket inte hålls. Då är det bara att avbryta gjutningen och byta ut
den aktuella slingan. Det bör du hinna alla gånger innan betongen stelnar.
 
Av vilken anledning skall man trycksätta golvvärme slingorna under gjutning?
Varför skulle det bli läckage på slangarna?
Byta ut den aktuella slingan? Om denna ligger under armeringen?
Ursäkta min undran
 
Hej
Jag ringde min leverantör och ställde frågan, varför skall jag provtrycka? De svarade att det kunde vara bra ifall det var fel på ledningen som levererades! De tyckte också att de skulle vara eventuellt bättre med att ledningen var mer stabil under gjutningen. De sa också att det egentligen inte behövdes utan bara som en extra koll. Det har absolut ingen betydelse för gjutningen. Det är mycket viktigare att du fotograferar ledningsdragningen för framtida golvarbeten.
 
  • Gilla
MoYa
  • Laddar…
Vilken leverantör var det Du talade med Jesper p? Kan vara fel på ledningen! Jo jag tackar. Om det nu är någon som provtryckt rören i samband med gjutningen, eller med anledning av gjutningen, så skriv gärna hur detta går till. De flesta kåkar har en 8--10 slingor, så det skulle innebära att man fick koppla om den där pumpen, medan betongbilen stod och väntade!
Provtrycka systemet gör man innan man kommit så långt som till betongarbetet, sen är det för sent.
Tycker Du skall förklara dig lite närmare om detta Xiter.
 
Aldrig i h-lsike hinner man byta en slinga innan betongen brinner. Naturligtvis skall du provtrycka, gärna med luft - mindre molekyler än vatten, innan du gjuter.
 
Mikael_L
De något fåtal grunder jag sett anläggas har provtryckts innan gjutning. Och trycket har stått på även under gjutningen.
Jag antar att anledningen är att kolla dels ev fabrikationsfel men framförallt att slangen inte skadats under utläggningen och armeringsarbetena.
Att trycket stått på under gjutningen kan knappast ha att göra med att byta ut innan betongen brinner, det kan ju aldrig fungera. Möjligen är det lite bättre att gjuta in en trycksatt slang som därför har expanderat till den storlek den kommer ha vid drift. (Men detta är en spekulation från min sida)

Läser ni instruktionerna på t.ex. wirsbo's hemsida så står det att det ska provtryckas, och hur det ska göras.

edit: Länk till en instruktion om detta, men jag har för mig jag sett något mer utförligt.
http://www.uponor.se/upload/Documen...llmän information/042007_WirsbororInstAnv.pdf
 
Du har helt rätt Mikael_l!
Jo du kan sätta slingorna under tryck via shuntgruppen och då med vatten som du först fyller så gott det går. Min röris hade en speciell mojäng. liknade en domkraft som späddes med vatten efter hand som han tryckte in vatten och kollade av med en manometer.
Är golvvärmeröret skadat på något ställe kommer det att pysa upp likt en "varm källa" under gjutningen. Du kan då avlägsna gjutningen precis där under själva gjutprocessen, laga röret och sedan fylla igen hålet i efterhand. Detta skall ju göras innan gjutningen så ser du också om du får tryckfall på manometern.
En försiktighetsåtgärd som vanligtvis ej behövs men om man vill spela med säkra kort så.....
Skulle olyckan vara eller ha varit framme så behöver man alltså inte byta ut hela slingan utan hålet går att laga!
 
På ett bygge där det är många som springer och där det används en del större maskiner runt omkring så kan det säkert finnas risk att rören blir skadade. Men för en privatperson som bygger och gör allt själv tycker jag det verkar ganska onödigt. Det är så liten risk så det är nog en bättre investering att köpa lotter för pengarna.

Har någon på detta forum hört eller sett att ett fabrikationsfel på slangen lett till att provtryckning misslyckas? Låter som en högodsare det med...
 
Jag har en gång varit med om att gjuta en platta där vi hade provtryckt med vatten. Ett tag efter gjutningen blev det frost som gick ner och frös kvarblivet vatten i golvslingorna. Sedan byggdes huset och när värmen kopplades på fanns det läckage. Då anlitades en firma som pytsa in kvävgas i slingorna och gick runt med hörlurar för att lokalisera läckskador. De hittade 2 skador, där golvet bilades upp och slingorna lagades. Det var 15 år sedan och sen har det varit bra.
 
  • Gilla
Landbogården
  • Laddar…
Om slangen skadas under gjutningen kan ju byte av slinga kanske bara hinnas med ifall slangen ligger på armeringen...annars blir det ju att klippa upp armeringen och laga. Det trodde jag var självklart. Men det gäller att vara förberedd med grejerna och ha en vakt vid manometern. Risken att slangen går sönder är liten, men jag försöker bara svara på frågan som trådskaparen ställde.
 
Glöm att hinna med att byta slingan om mot förmodan skadan skulle ha varit framme! Ligger slingan ovanpå armeringen så är den med all sannolikhet fastnajad i denna och det tar allt för lång tid. Som sagt ett hål går att laga i efterhand.

Var inte meningen att kritisera dig Xiter, snarare att upplysa att loppet ej är kört om man skulle ha otur med skada.
 
Det beror ju lite grann på...själv satt jag och väntade i nästan 1 timme overksam innan betongbil 2 kom med sitt lass.
Och vadå, på 1 timme hinner ju 3-4 man en hel del. Klippa upp buntbanden på en slinga och lägga in en ny går ganska
snabbt. Inte blir det lika snyggt som i "lugn och ro" men det borde inte vara omöjligt.
 
Jodå Xiter, allt kan hända, och då får man vara snabb till handling. Men det Du tar upp, är just riskmomentet = 3-4 man! Alla som inte har där uppe att göra, borde inte klampa omkring på en färdiglagd armering med slang, under eller över. Nu är dessbättre värmeslangen mycket kraftig i godset, men visst, har man något skarpt föremål under skosulan, så kan det visst hända.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.