Nu har jag flyttat rullvagnen till brevid spisen.
 
  • 080417_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 080417_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Innan du sätter ditt bänkskivan prata med fackman, det är inte säkert att det blir bra. 50 cm väger ca 30-40 kg och måste ligga mycket stabilt, det är inte heller så långt från den inbyggda hällen men kanske precis där går skarven.

Kan du inte flytta ungnen bredvid kylen?

Vi använder mikron ofta, har barn och dom använder själv oxå, vi vill inte ha mikron uppe, svårt att komma åt, risk för skador. Är du säkert att du vill ha uppe?
 
Jag håller med någon föregående talare, sätt ett högskåp brevid kyl/frys och ha ugnarna där, den bänkytan blir väldigt stor i alla fall. Avståndet blir inte heller betungande, i synnerhet inte eftersom det är stor chans att du kommer använda beredningsytan till vänster om för att lägga potatisklyftor på plåten, baka eller annat man gör till sin ugn.

Jag hade även givit upp tanken på upphöjd diskbänk, det är säkert KANON om det finns möjlighet, men jag tycker du får göra lite väl stora uppoffringar för att få in den.

Det sista jag hade gjort är att ta bort alla lådhurtsar med fem lådor, det är meningslöst när du har så många hurtsar med tre lådor! Du kommer märka att det ändå är oerhört mycket plats i de översta lådorna överallt. Ett räkneexempel: Vad jag kan se på bilden har du ungefär fyra meter lådhurts, översta lådorna i dessa motsvarar alltså två hela hurtsar med grunda lådor. (och mer än så har väl inte någon i sina kök) Att då ha två av dem som 5-lådshurtsar innebär att du kommer att få 4+3,2 = 7,2 meter grund låda, och så mycket bestick har nog ingen... :) satsa istället på djupa lådor överallt, du kommer INTE att ångra dig.

Prova gärna mitt "universalmått för köksmätning" som jag uppfann för något år sedan, tråden finns här i forumet. Jag tror den heter "universalmät ditt kök" eller nåt, prova att söka (mitt standardtips är att använda google istället för sökmotorn här, skriv: yens universalmät site:byggahus.se) Då kan du prova hur mycket utrymme du tappar på att ta bort överskåpen över köksbänken, för jag tror som någon sade att du skylle få ett grymt härligt öppet kök utan dessa.

Lycka till!!
 
Lingi skrev:
Innan du sätter ditt bänkskivan prata med fackman, det är inte säkert att det blir bra. 50 cm väger ca 30-40 kg och måste ligga mycket stabilt, det är inte heller så långt från den inbyggda hällen men kanske precis där går skarven.

Kan du inte flytta ungnen bredvid kylen?

Vi använder mikron ofta, har barn och dom använder själv oxå, vi vill inte ha mikron uppe, svårt att komma åt, risk för skador. Är du säkert att du vill ha uppe?
Jag var till Ikea i början på veckan och visade bilderna. Det skulle gå bra påstod säljaren. Som tips kunde man i stället för ben använda en bänskiva för att få bort "hålet" från sidan.

Hemmets yngsta barn är 11 men hon är ganska lång redan, nästan som sin 17 åriga syster. Vi har dividerat fram och åter ang. placeringen av ugn o mikro... Det jag är emot är att lägga ugnen bredvid kylen pga varm o kallt. Blir inte riktigt energi effektivt.
 
yens skrev:
Det sista jag hade gjort är att ta bort alla lådhurtsar med fem lådor, det är meningslöst när du har så många hurtsar med tre lådor! Du kommer märka att det ändå är oerhört mycket plats i de översta lådorna överallt. Ett räkneexempel: Vad jag kan se på bilden har du ungefär fyra meter lådhurts, översta lådorna i dessa motsvarar alltså två hela hurtsar med grunda lådor. (och mer än så har väl inte någon i sina kök) Att då ha två av dem som 5-lådshurtsar innebär att du kommer att få 4+3,2 = 7,2 meter grund låda, och så mycket bestick har nog ingen... :) satsa istället på djupa lådor överallt, du kommer INTE att ångra dig.

Prova gärna mitt "universalmått för köksmätning" som jag uppfann för något år sedan, tråden finns här i forumet. Jag tror den heter "universalmät ditt kök" eller nåt, prova att söka (mitt standardtips är att använda google istället för sökmotorn här, skriv: yens universalmät site:byggahus.se) Då kan du prova hur mycket utrymme du tappar på att ta bort överskåpen över köksbänken, för jag tror som någon sade att du skylle få ett grymt härligt öppet kök utan dessa.

Lycka till!!
Vi ska ta oss en funderare på antal lådor i lådhurtsarna. Fast vi tänker att det finns behov för mindre lådor. Dom stora under lådorna är väl inte riktigt lämpliga för t.ex. plastpåsar, bakplåtspapper och dylikt. När jag får lite mer tid över ska jag testa ditt program, jag laddade hem det i alla fall.

Angående överskåpen så var tanken att vi vill ha ett disk torkskåp dit man plockar kastruller och sånt som inte diskas i maskinen. Hur har alla andra löst den biten?

:)
 
Tänkte föreslå en täck/bänkskiva som stöd åt överhänget för stenskivan men det var redan gjort.
Sedan angående energieffektivitet så köper jag ditt resonemang även om en (eller två) spånskiveskåpssidor (kul ord..) isolerar en del, kanske läge att kolla upp hur mycket utav värmen/kylan som egentligen transporteras igenom... sidan på mitt (gamla) kylskåp är i alla fall nästan rumstempererad även om det ligger kring 5-6C invändigt...
Plastpåsar och bakplåtspapper går att ha i överskåp liga gärna som i lådor, tänk på det. :)

Och till sist, om ni ska ha kvar ugn och diskmaskin på nuvarande placering skulle jag rekomendera er att dra upp det skåpet till samma höjd som överskåpens ovankant, det blir absolut "lugnare för ögat" och mer rofyllt att se på.

Ber om ursäkt om mitt inlägg verkar flummigt, har flyttat hela dagen och känner att koman är nära :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.