Väntar på ett beställt hus och undrar hur det fungerar med tele- och datanät.
Måste man ansluta sig till Telias nät för att få tillgång till bredband? Har varit i kontakt med andra företag som Tels2, men de hänvisar till Telia för anslutning innan de kan erbjuda tjänster.

Är det alltså så att när man väl låtit Telia ansluta villan så kan man sedan vilket operatör som helst.

Jag har försökt läsa och ringa, men får inte ihop alla trådar. Telia har ju mycket bra info vid nybyggnation om både själva anslutningen och deras tjänster, men det gäller ju bara för Telia.

Så det jag undrar är?
Vilka är de rimliga alternativen till att ansluta till Telias nät? stadsnät etc
Kan man fritt välja från vem man efter installationen köper själva tjänsterna? Tele2, Bredbandsbolaget etc
Hur har du gjort?

/Peter
 
Acerman skrev:
Väntar på ett beställt hus och undrar hur det fungerar med tele- och datanät.
Måste man ansluta sig till Telias nät för att få tillgång till bredband? Har varit i kontakt med andra företag som Tels2, men de hänvisar till Telia för anslutning innan de kan erbjuda tjänster.

Är det alltså så att när man väl låtit Telia ansluta villan så kan man sedan vilket operatör som helst.

Jag har försökt läsa och ringa, men får inte ihop alla trådar. Telia har ju mycket bra info vid nybyggnation om både själva anslutningen och deras tjänster, men det gäller ju bara för Telia.

Så det jag undrar är?
Vilka är de rimliga alternativen till att ansluta till Telias nät? stadsnät etc
Kan man fritt välja från vem man efter installationen köper själva tjänsterna? Tele2, Bredbandsbolaget etc
Hur har du gjort?

/Peter
Kopparnätet är helt fritt, alla företag kan erbjuda installation, frågan är om dom gör det. Telia, är vad jag vet, det enda företaget som erbjuder det, men du får dock betala den faktiska installationskostnaden och en bindningstid på minst 12 månader. Det här gäller telefoni, du kan självklart, om möjlighet ges ta en annan adsl/vdsl leverantör.

Vad gäller fiber så är det bara kollar upp vad det kostar, men där ligger en installationskostnad i snitt per villa på 20000-30000kr, beroende på om det är stadsnät eller en ensam leverantör. Och så är det självklart beroende på var det finns brunnar någonstans också, fiber kan långt ifrån inte erbjudas överallt.
 
det är Telia som har lagt ned vår fiber och vi har idag Telia som leverantör till allt, dvs TV/bredband/telefoni (även våra privata mobiler) och det funkar bättre och bättre. Vi bor i ett pilotområde så vi slapp betala för inkopplingen utan Telia fick snarare betala oss för allt strul de lyckades med men är man bland de första med ny teknik så är man
 
Intressant att höra era erfarenheter. Fler svar efterlyses.
Det är inte lätt med alla val och tekniken erbjuder ju lika många val som vid allt annat man ska välja i huset.
Vad jag förstått så är det numera fiber som gäller vid nybyggnationer, så det hoppas jag på från Telia utan extra avgift än de 7000 de nämner på sin sida. Vi kommer ju bo inne i stan så det bör inte behövas några långa kabeldragningar.
Lutar nog åt att det kommer bli Telia som drar in nätet. Bindningstid var något nytt, det måste jag kolla in man gör klart med dem.
Hoppas på svar från fler.
/Peter
 
ollebanan skrev:
men du får dock betala den faktiska installationskostnaden och en bindningstid på minst 12 månader
Måste säga att det låter märkligt att man först måste betala den faktiska kostnaden och dessutom binda sig för ganska lång tid. Bindning på en viss tid brukar innebära någon form av motprestation tex ingen eller nedsatt installationskostnad.
 
pefo skrev:
Måste säga att det låter märkligt att man först måste betala den faktiska kostnaden och dessutom binda sig för ganska lång tid. Bindning på en viss tid brukar innebära någon form av motprestation tex ingen eller nedsatt installationskostnad.
Är inte speciellt märkligt, det är ingen välgörenhet, företag måste få göra vinst också. Sen är 12 månader knappast en lång bindningstid. Kommer ihåg när det var 36 månader för adsl förut, eller så fick man betala en installationsavgift på 3000-4000kr + modem.
 
Fiber eller koppar beror på vad de har i området sen tidigare. Har de en befintlig kopparplint på "bekvämt" avstånd, då blir det koppar
 
ollebanan skrev:
Är inte speciellt märkligt, det är ingen välgörenhet, företag måste få göra vinst också. Sen är 12 månader knappast en lång bindningstid. Kommer ihåg när det var 36 månader för adsl förut, eller så fick man betala en installationsavgift på 3000-4000kr + modem.
Det var ju just det jag menade! Bindningen gjorde att man slapp installationskostnaden (sen kan man diskutera om den är skälig osv osv). Men mao så har man då inte betalat den faktiska kostnaden, eller hur?
 
I vilket skede ska man kontakta Telia ,helst före grundläggning eller kan man avvakta med framdragning och inkoppling? Blir koppar för oss, fiber planeras inom ett par år för bostadsområdet men förbereds samtidigt som fjärrvärmen läggs.
 
ollebanan skrev:
Är inte speciellt märkligt, det är ingen välgörenhet, företag måste få göra vinst också. Sen är 12 månader knappast en lång bindningstid. Kommer ihåg när det var 36 månader för adsl förut, eller så fick man betala en installationsavgift på 3000-4000kr + modem.
Njae, på en väl fungerade marknad med väl fungerande konkurrens så kan man inte kräva "välgörenhet" av företagen. Men det är knappast det vi pratar om här. (Det är överhuvudtaget omöjligt att få till när vi pratar om infrastruktur; vi kan inte ha 10 parallella vägsystem/järnvägar/telefonisystem/elnät dragna över landet; eller rättare; vi skulle inte få ens något om vi krävde rent marknadsekonimiska överväganden, eftersom det skulle bli så dyrt och risk för splittrad marknad att ingen skulle investera i dem).

Så det är förvisso inte märkligt att Telia *hävdar* att de nu skulle få ta ut vilket pris som helst när de låter Skanova dra en sladd. Det märkliga är att folk går på det; med hänvisning till någon slags marknadsekonomiska resonemang. Frågan är *betydligt* mer komplex än så. (Telia har ju exv. tidigare tolkat kravet på att de var tvingade att ansluta de som begär det som att de kan tvinga till sig att *få* ansluta de som inte begär det utan tecknat avtal med en annan leverantör... Knappast ett skolboksexempel i marknadsekonomi.)

Hur det *borde* vara, givet att det inte är så enkelt som en "lasse fair" situation på en fri marknad, är en mycket stor/svår och intressant fråga, som går lite utanför det här, men att Skanova borde vara helt fristående är väl skott på öppet mål... Sedan tycker jag väl också att det av rent sammhällsekonomiska och infrastruktur- skäl borde vara *förbjudet i lag* att dra något annat än singelmod-fiber till nya installationer om man tänker sig kabel överhuvudtaget då. (Ett oskärmat koppar-par om flera kilometer är ju för f-n inte ens 1900-tal, utan 1800-tal! Går inte att göra så mycket mer med det än vi redan gör.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.