En av våra grannar har en tujahäck( plantor av drabant )som nu är ca 40 cm hög. En annan granne kommer att bygga en mur av murblock som blir ca 80cm hög parallellt med denna häck. Mellanrummet mellan häcken och muren blir bara 40 cm, är inte det i det minsta laget för en tuja häck? Innanför denna mur kommer en annan häck att placeras.... Till saken hör att de köpt ihop tujahäcken gemensamt och den står i tomtgränsen...

Men till saken, klarar sig tujahäcken med bara 40 cm till muren eller är det för litet avstånd?
 
Utan att vara expert så låter det väldigt lite, även om thujan är förhållandevis smal i sin "kroppsbyggnad" så är 40 centimeter inte mycket. Vet inte vilken sorts thuja det handlar om, men vissa sorter har en stamdiameter på bortåt 15 cm efter några år... Som sagt, är på intet sätt expert, men här luktar det omplantering lång väg. Satte själv en syrénhäck i höstas, vilken i och för sig är bra mycket "yvigare" i sitt sätt att växa och den ser i nuläget ruggigt malplacerad ut, en meter från staketet var rekommendationen jag fick på två olika plantskolor. Men hade jag inte frågat så hade jag satt dom en halvmeter från staketet utifrån hur dom ser ut idag..
 
Det är alltså en anläggningsfirma ( kävlinge markenprenad (??) ) som bygger muren och har sagt till vår granne att 40 cm är tillräckligt...Vår granne är orolig för sin häck men även för vad häcken kan göra med muren om några år...
Jag skulle aldrig gå med påatt ha en mur så nära den gemensamma häcken. ( japp den grannen som bygger muren har gått med på att tillsammans köpa ihop tujaplantorna så plantorna ligger precis i tomtgränsen). Sedan har den grannen ångrat sig och hatar tujor, därav mur och annan häck....
 
Ytterligare ett skäl att kolla med någon mer opartisk källa hur det verkligen förhåller sig... Således, rådfråga någon handelsträdgård.
 
Eftersom det är den vidlyftiga sorten thuja som satts kommer den att växa in i muren med resultat att den kommer att bli brun och ful mot muren. Detta påverkar egentligen inte thujaälskande grannen så mycket om denne är noga med att klippa in sin sida hela tiden så att häcken inte blir bred (den blir alltså inte grönare för att den är tjockare - det är bara ytskiktet som är grönt).

Det framtida problemet är ju att bägge kommit överens om att ha thujan gemensamt och förmodligen innebär detta att murgrannen skall sköta sin thujasida. Murgrannens thujasida kommer att vara brun nedanför muren men förmodligen kommer den att växa rejält och vara grön ovanför muren. Hur skall han kunna hålla in häcken om han planterar ytterligare en häck oppanpå muren? Den största risken jag ser är att thujan på sikt kommer att bli sned. Välskött på thujaälskarens sida - risig på murälskarens sida. Den nya häcken lär inte komma klara sig något vidare - Brabanten blir vid och stor!

Murar är bygglovspliktiga. Har thujaälskaren godkänt muren?

Lämpligt avstånd för thujahäckskötsel borde vara minst 1 meter - allra helst bra mycket mer.

Anläggningsfirmor har ingen aning om växtlighet :D
 
Tack Yonna, precis min tanke...
I eslövs kommun är murar på 50cm ej bygglovspliktiga, jag vet inte riktigt hur hög den blir men(jag trodde 80 men den blir nog bara 50cm) muren ska användas till att gå på för att kunna sköta häckarna enligt ägaren som anlitat anläggningsfirman( alltså tujahataren).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.