vi vill ju fortfarande ha huset. kontraktet e skrivet så annars står vi med det ruckel vi köpt... vi har disskuterat att flytta in och lösa allt sedan.. men problem med dubbelt boende kvarstår ju då.... men vi slipper tidsbristen att skynda med att ta in andra offerter och att kolla dessa firmor... Det finns ju en lägenhet över garaget som vi kan renovera... och bo där.... magisinera möblerna och tillbringa dagarna ute... nästa sommar typ... ja möjlig lösning det är ju för en tid..... annars kan vi inte göra mycket själva.. utgrävning måste ske med öppna golv... el kan vi inte dra eller avlopp... det görs ju samtidigt.... min man ska dock lägga alla golv och göra badrummen eftersom han e golvläggare... bra pris på mattor får vi där... men trots dessa lösningar tycker jag att mäklarens jobb varit undermåtligt och hon bör få en erinran om detta... och kan vi sedan få en bättre deal så har vi rätt till den tycker jag. Hon har lotsat alldeles för dåligt i denna affär.....
 
Rätta mig om jag har fel, men man kan väl inte avtala bort en lag, alltså dolda fel.
 
Projektören skrev:
Rätta mig om jag har fel, men man kan väl inte avtala bort en lag, alltså dolda fel.
det är ganska vanligt att man har sådana avtalsklausuler av olika anlendningar. Det är såvitt jag förstår omtvistat huruvda en sådan avtalsformulering verkligen är giltig. Vet ej om det finns något rättsfall.

MEN efterssom det även med ett "normalt" avtal som grund för en fastighetsaffär är oerhört svårt att få ett fel klassat som ersättningsbart dolt fel, så fungerar ju en friskrivningsklausul som en ytterligare börda för den som vill ha ut ersättning för ett dolt fel.

Det ökar ganska kraftigt osäkerheten om utgången av ett mål om dolda fel om där finns en friskrivningsklausul. Och gör det därför mindre sannolikt att en köpare skall våga stämma.


Enl. en annan tråd här så skulle det vara större chans att klausulen fungerar och är giltig om den inte är en allmän friskrivning utan bara friskriver säljaren från vissa typer av fel, eller fel på begränsade delar av fastigheten.
 
Pollyman skrev:
man måste ju kunna lita på att en mäklare inte bara tar detta tillfället att lura en?? ja detta blev en riktig botten erfarenhet.. och ag vet inte hur vi ska bo.. eller lösta detta ekonomiskt? jag är så förtvivlad att var dag bara gråter ja... Någon som har fler tips och kaske lite hopp?? Mäklaren sa också flera gånger så här gör man i sådana här fall.....
Det löser sig säkert. dock blir jag förvånad över att du som köpare säjar att visst måste man lita på mäklaren. kom ihåg att mäklaren får provision och trorts att hon/han skall jobba opartiskt så.....tja pengar o INGET ansvar.
 
Projektören skrev:
Rätta mig om jag har fel, men man kan väl inte avtala bort en lag, alltså dolda fel.
Jo, tex dödsbo brukar skriva bort dolda fel. SEN kan man ju testa ärendet i tingsrätten men om det finns en avskrivningsklausul så vem VÅGAR driva något och lägga ut 100.000 till minst på advokater mm. För att driva ett dolt fel bör man känna sig 98% säker på sin sak.
 
en mäklare ska ju verka för både säljare och köpare heter det... visst är det säljaren som betalar.... men jag hoppas ändå att det ska ha någon betydelse att faktiskt den stärre delen av affären har hand hafts av mäklare assistenten vilket faktiskt enligt reklamations nämden inte får ske... vi får se... vi ska dit nästa vecka....
 
I fallet med dödsbo så är friskrivningsklausulen mest ett förtydligande gentemot köparen. Efterssom dödsbon i normafallet skiftas och "avslutas" i samband med att boets fasta egendom sålts så finns det ingen köparen kan stämma fö dolda fel. Dvs. i de flesta fall så går det inte för köparen att få ut ersättning vare sig det finns en klausul eller ej. Då förtydligar man det med en friskrivningsklausul. Har tom. för mig att det finns med mäklarnas regelverk att de skall föreslå en friskrivningaklausul när dte är ett dödsbo som säljer.
 
Pollyman skrev:
vi vill ju fortfarande ha huset. kontraktet e skrivet så annars står vi med det ruckel vi köpt... vi har disskuterat att flytta in och lösa allt sedan.. men problem med dubbelt boende kvarstår ju då.... men vi slipper tidsbristen att skynda med att ta in andra offerter och att kolla dessa firmor... Det finns ju en lägenhet över garaget som vi kan renovera... och bo där.... magisinera möblerna och tillbringa dagarna ute... nästa sommar typ... ja möjlig lösning det är ju för en tid..... annars kan vi inte göra mycket själva.. utgrävning måste ske med öppna golv... el kan vi inte dra eller avlopp... det görs ju samtidigt.... min man ska dock lägga alla golv och göra badrummen eftersom han e golvläggare... bra pris på mattor får vi där... men trots dessa lösningar tycker jag att mäklarens jobb varit undermåtligt och hon bör få en erinran om detta... och kan vi sedan få en bättre deal så har vi rätt till den tycker jag. Hon har lotsat alldeles för dåligt i denna affär.....
Nu är dina inlägg lite röriga, pga känslostoremn misstänker jag ?

Men som jag har förstått det så har huset ni precis köpt ett fuktproblem i grunden. Detta problem hade mäklarassistenten tagit in offerter på och nu visar det sig att dom var för lågt räknade, och att det komemr ta längre tid än dom visade, är det så ?
Problemet för er är att ni inte har någonstans att bo under tiden ?

Det är förstås lätt att vara efterklok, men andra i samma situation borde iof kanske inte lyssnat till mäklarassistenten bara, men framförallt måste man räkna med att arbeten enligt offert alltid tar 30% längre tid och kostar 10-20% mer - så brukar det bli i praktiken.

När det gäller era extra omkostnader: Har ni något kvar att ta lån på ? Dvs, kan ni gå till banken och ta ett topplån eller liknande för denna oförutsedda situation ?

Inflyttning: Har ni garage med bobart utrymme så kanske maganisering av möbler är det bästa och bo däruppe ett tag ? Frågan är väl hur mycket längre grundarbetet kommer ta ? Är det 1 månad, 3 månader eller mer ? 3 Månader vår/sommar klarar man nog av i ett mindre boende iom att man kan vara ute en hel del...

Sekundärt gäller sen om ni skall gå på mäklaren, och förhandla fram ngt eller t.om. stämma dom eller någto - men det löser ju inte era akuta problem.

/K
 
ja du har uppfattat det hela rätt... är upprörd och snurrig... och en ammande kvinna(man blir snurrigare då)
Visst vi kan lösa lånen.. men det som oroar mig mest ärju att såt bostadslösa.. vi har ju barn 5, 3 och 5 månader... det är ju det värsta...
Visst vi har litat på de som ska veta mer än mig i alla fall, vi har varit korkade och naiva... Jag tycker bara att det måste finnas någon heder... vi litade ju på vad de sa? korkat och navit... ja jag erkänner jag kommer aldrig bli vad till årets ekonom... ger det måklaren rätt att inte informera om rätt saker eller på rätt sätt???
 
Till att börja med så tycker jag att du skall sluta med att tycka att du är korkad eller naiv. Det skapar bara negativa cirklar. Jag tror att de flesta av oss som skriver på det här forumet har blivit lurade av mäklare eller hussäljare i större eller mindre omfattning vid något tillfälle.

Vad är det ni har gått med på? Och har säljaren fått någon punkt på sig? Dvs tar ni över huset på ett helt normalt sätt och får börja fixa felen, eller är det någonting som säljaren har på sig att utföra (få utfört) före tillträdet? mer än att lämna över ett flyttstädat hus? Om ni inte lyckas få "upprättelse" på något annat sätt så kan ni ju ialla fall göra en petig kontroll av städningen (på tillträdesdagen, men innan ni betalar slutligt). Kontrollera att de verkligen har gjort rent i varenda golvbrunn, även så långt man når runt kanten i vattenlåset, att det inte finns någon smuts om man sticker upp fingret under köksspisen på den invikta plåtkanten osv.

även om ni bums kommer att riva ut halva huset, så acceptera inte att något utrymme kan lämnas ostädat (annat än mot rejäl ekonomisk ersättning), dvs gör överhuvudtaget inga ytterligare eftergifer till säljare eller mäklare, även om man kan känna sig elak eller ogin.

På det rent formella planet, är avtalet till punkt och pricka korrekt? Har säljaren(na) skrivit på själva eller genom ombud? Har ni fått se bevis på att de verkligen äger fastigheten? Legitimerade sig säljarna? Dvs. vet ni absolut säkert att det verkligen är ägarna som säljer huset?

Besiktningsmannen: var det en besiktningsman som ni valde ut och anlitade för en överlåtelsebesiktning? Var ni närvarande när han besiktigade huset? Om inte, varför då?

Sätt er ned en kväll och sammanställ exakt allt som ni har skrivet om affären, skriv ned allt som ni anser att olika personer har sagt, och när. Gör en kronologisk ordning över handlingar och uttalanden. Glöm alla tankar i stil med "hur kunde jag gå på det här", eller vilket svin den eller den är osv. Var sakliga. T a det lungt, sluta se dig som offer. Det är då man kan börja vinna.

Skulle ni ex. komma fram till att det finns ett formellt fel vad gäller hur köpeavtalet är påskrivet (vanligare än man skulle kunna tro), så har ni ju en hållhake för omförhanding. Skaffa hjälp med att granska avtal och ev. andra handlingar, kontakta villaägarförbundet, de ger gratis juridisk rådgivning (begränsad), Ev. överväg att betala för en kortare konsultation hos en advokat för att få utrett vad ni skulle kunna göra osv. En fördel med att få extern hjälp med detta är att ni kan få lite hjälp att bedömma om ni verkligen fått ett oskäligt dåligt avtal, eller om det med mer objektiva ögon är så att mäklaren kanske faktiskt gjort ett opartiskt jobb här. Och om det är lönt att försöka få till en omförhandling av villkoren.

Och sist men inte minst, att köpa hus och flytta är alltid ett kaos, mer så om man dessutom har små barn, än mer så när det blir lite mer strul än vanligt. Samtidigt är det ett äventyr som ni kommer att se tillbaka på med glädje och nostalgi. Om 5 år kommer ni att sitta och njuta i er trädgård och titta på ert fina hus och kunna prata med barnen om vilket äventyr det var. och kanske planera för nya äventyr, en utbyggnad eller större ombyggnad.
 
Pollyman skrev:
ja du har uppfattat det hela rätt... är upprörd och snurrig... och en ammande kvinna(man blir snurrigare då)
Visst vi kan lösa lånen.. men det som oroar mig mest ärju att såt bostadslösa.. vi har ju barn 5, 3 och 5 månader... det är ju det värsta...
Visst vi har litat på de som ska veta mer än mig i alla fall, vi har varit korkade och naiva... Jag tycker bara att det måste finnas någon heder... vi litade ju på vad de sa? korkat och navit... ja jag erkänner jag kommer aldrig bli vad till årets ekonom... ger det måklaren rätt att inte informera om rätt saker eller på rätt sätt???
Om det går att lösa med lånen, och ni kanske kan bo ovanpå garaget så oroa dig inte då - ta tag i det. Ingen ide att gråta över spilld mjölk. Och som sagt håll inte på att gå runt klandra dig själv för att vara naiv - alla gör misstag. är det "bara" grunden så finns det dom som råkad mycket mycket värre ut - titta tex på denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/21629-sveriges-vaersta-husaegare-4.html
http://www.akkk.se/huset/

I sken av daniels problem där så är er grund ingenting, så upp med humöret - som hempularen sa - om 5 år kommer ni dra detta som en anekdot inför gästerna på grillfesten :)

Sedan får du i mån av ork fundera på hur ni skall tackla mäklaren/affären - hempularen hade tex en del goda råd ovan.

/K
 
idag har vi snackat med de killar som ska lösa vårt problem. Ja fixa grunden. Ja jag känner hopp... de sa till min man att passa på att fixa allt annat små pul som fanns i besikningsprotokollet så kunde de kolla att det blir rätt när de är där. De verkar ärliga och seriösa. och de sa att vi skulle visst ta strid med mäklaren, Man får inte visa svarta offerter för att räkna ut nedsättning av pris.. där finns ingen försäkring ju..... och tacka alla ni... man får ta korten man får tilldelat sig... känner mig mindre knäckt och få reda ut problemen och arkivera för som sagt det finns de som har det värre och hur hemskt det än är så känns det bättre när man vet det.....
 
Kan nån förklara för mig vad cement ovanpå gamla rör och torpargrund har för gemensamt? Dvs var i en torpargrund som man gjuter cement ovanpå rör vid omläggning? Jag fattar nämligen noll här.

/Kent
 
just nu är det en torpargrund på huset. Den är väldigt dålig. För att få bästa resultat så har förslaget varit att man gräver ut grunden och lägger en ement platta i huset i stället. Detta för att slippa fortsatta problem. När man då gjuter får man passa på att dra nya rör.. de som ligger är gamla(huset från 30 talet) för det är ju ändå "öppet" och lättare att komma till......
 
vi har bokat möte med mäklaren,,, ja hon ser ju inga problem... men det antog vi ju.... allt e rätt i hennes värld.. vi ska i alla fall träffas nästa vecka sedan får vi se. Vi har bokat tid med jurist. Expert på fastighets rätt. Dit ska vi på tisdag. Jag SKA pricka denna mäklare, Hon har vilselätt oss. ( Ja egentligen assistenten) Men hon är mäklarens ansvar. Det måste finnas moral hos en mäklare. Vi har kollat på elen i huset med en elektriker. Ja den får göras om.... vi får se....
De som ska göra grunden är klara för kontrakt, el kille klar, rörmokare ska kolla och lämna offert.
Jag har kollat på att ev, hyra en stuga de veckor som vi blir "bostadslösa"......Banken är ju med... så det går framåt... vi har kollat på kök, mattor är klara och min mans snälla jobbarkompisar/golvläggare ska hjälpa honom med allt det när det e dax.... så sakta går det framåt......
Skulle mäklaren inte prickas kommer jag att göra allt i min makt för att alla ska få veta hur hon bedriver sin verksamhet.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.