Hej!
Vi håller på att jobba med vår nyköpta trädgård (ingick i husköpet). Vi har ett stort område, främst med gräsmatta, som är väldigt fuktigt. Troligen är det grunt till berg och det är dålig avrinning. Vi ska naturligtvis titta på huvudförhållandet med avrinning och dränering men undrar också:

Finns det tips på växter som man kan använda för att suga upp vatten? Alla växter dricker ju, men vissa gör det väl mer? Jag tror att Björk har stor sugförmåga, men det kanske finns fler/bättre förslag.
 
Jag har för mig att pilar är suveräna på att dra upp vatten!
 
Ja, pilar och poppelsläktet också har jag för mig...
Det man får se upp med är att de törstigaste träden också brukar vara de som är bäst på att leta upp och förstöra t ex dräneringsrör med sina rötter.
 
Jo visst är det som Farzan säger:D. Därför ganska onödigt att plantera dessa växter i husets närhet. Det finns säkert många fler sorters växter som kan söka vatten i kilometer sträckor....... När växterna fyllt rören med sina rötter, och dessa expanderar p g a vatten/fukt där, kommer inte en droppe igenom. Att gräva upp och åtgärda detta, brukar vara kostsamt och besvärligt.
Tanken var kanske att slippa dränera, och plantera pilar runt huset:D, men löven från pilen är inte att leka med dom heller..........när dom blivit en så där 20 meter höga, och det blir dom fort.
 
Man kan använda gul fetkopp, det används bl a i hammarbysjöstad till att suga upp vatten från platta tak...Gul fetkopp är en liten växt ( 2- 5 cm)men den är ganska effektiv, men inte suger den upp vatten som en björk 400l per dag...
släktet sedum tillhör vit eller gul fetkopp och finns att köpa hos de flesta trädgårdsaffärer...
 
Tvekar på om växterna och träden dricker så mycket under de blöta årstiderna - då det skulle behövas mest. Vi har ett sånt parti på tomten där det växer björk, på vintern ändå blött men på sommaren helt torrt...
 
Marken som det gäller i mitt exempel ligger inte nära huset, så det bör ju inte vara någon fara med dräneringen där. Tack för tips på växter. Jag funderar liksom föregående däremot på hur stor effekt det kan ha. Det är främst på våren problemet verkar märkas. Just nu är marken lite mjuk men inte "klaffsig". Kanske skulle växterna bara betyda "en droppe i havet" - för att använda ett lämpligt talesätt.
 
Växterna sugern inte bara vatten, rötterna funkar ju också som en sorts "armering" i jorden vilket motverkar "klaffsigheten". Ser man till hur det fungerar i naturen så är ju områden som är kalhyggna (ex. gräsmatta) som ger avrinning av stora vattenmängder, jorderosion och andra problem. Mitt råd är att plantera!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.