Hej.

Har nyligen planterat 110 thujor (såna med klipta rötter) och fått info om att dessa måste vattnas varje dag i 6 månader. Det är så jobbigt. Alla thujor är planterade i en linje ca 40cm mellan varandra. Går det att lägga en slang med håll i? Kanske borra hål? Jag testade ned en 5m slang men det mesta av vattnet kom ut i början på slangen. Inget i slut ändan. Kanske för stora hål? 5mm körde jag med. Och 20 cm mellan varje hål.

Går det att göra på ett annat sätt? Eller var det för stora hål? Vill inte slänga för mycket slang.

Alla tips välkomna.


Tack
 
Det finns flera olika typer av bevattningsslang att köpa.
Annars tror jag att du har för stora hål och du måste helt klart ha en "stopp" i slutet.
 
Det är klart jag hade ändplugg i slutet. Det verkar att det är inte så vanligt att folk kör med slang och hål.
Hoppades på fler tips. :(
 
Hozelock men framför allt Gardena har olika system för automatisk bevattning; slangar som kan ligga ovan eller i jord, av- och påsättning av vatten som styrs av timer eller enklare men programmerbara bevattningsdatorer mm. Grejer som inte kostar skjortan.

Kan vara en bra lösning, inte bara för att det är trist att vattna varje dag, utan för att man faktiskt kan resa bort och räkna med att vattningen sköts.

Lycka till!
/Ronnie
 
kamilenski skrev:
Har nyligen planterat 110 thujor (såna med klipta rötter) och fått info om att dessa måste vattnas varje dag i 6 månader.
Vaddå klippta rötter? Det låter knepigt att du fått rådet att vattna varje dag i ett halvår. Kan du beskriva lite närmare hur plantorna ser ut och hur mycket rot det fanns när du planterade dem?
 
Thujorna köptes på "Blomster landet".1Är ca 1,2-1,4m höga. Levererades i krukor. När man tar ut dessa från kruka, ser man att de största rötterna (de grova) är klippta. Det är dock en del små tunna rötter kvar. Enligt säljaren, är det thujor som grävs upp från plantagen, och sen placeras i en kruka. Ca 25 cm i diameter. Det sker tydligen helt automatiskt. Därför följer med org jord som thujan växte i. Men detta betyder även att de måste vattnas varje dag i ca 6 mån, tills nya rötter växer ut.

Jag har planterat thujor förr med. Men det var såna i nät. Med alla rötter. Och alla dessa överlevde 8 år!
 
Jag är fortfarande tveksam till att du ska vattna dagligen. Tror det är stor risk att rötterna ruttnar. En rejäl rotvälta en gång i veckan denna första säsong. Däremot är det inte alls fel att duscha plantorna dagligen varma soliga dagar.

Egentligen borde dessa stora plantor säljas med klump och nät. Satte själv fyra 'Smaragd' idag i samma höjd som dina och med rejäl klump.
 
Använder en del sk. fuktslangar. De kan vara ganska långa och de är fulla med mycket små porer. Vid fullt vattentryck blir det nästan som en dimma runt slangen, så 5 mm är nog alldeles för stora hål.

Har dock bytt ut en del av dem mot vanliga spridare i stället, svårt att få koll på hur mycket vatten det blir från en sådan slang. Ialla fall om man använder den nedgrävd.
 
Det finns, eller åtminstone fanns, en slang som heter Ritza. Den är gjord av svart plastfolie, som är vikt och sydd ihop till en slang. Den rullas ut till max 50 meter, man stoppar in en bit 1/2 tum slang och tejpar, andra ändan slår man en knut på. Man har ganska lågt tryck, annars spricker den. Det är en långsambevattning, där vattnet sipprar ut genom stygnen i slangen. Du som använde 5 mm hål i en vanlig slang, jag tror nog det hade blivit bättre om hålen bara var 1 mm
 
Oj oj oj. Då ligger vi illa till. Vi planterade 300 brabant för 1½ vecka sedan. Vi vattnar dem 2-3 ggr i veckan. De kom precis på samma sätt som du beskriver, med avklippta rötter i krukor.

Vi köpte två gardena bevattningsslangar som är 15 m styck, men det känns mest som en droppe i havet. Kostade 300 kr st. Känns dock inte riktigt som det blir ordentligt blött även om de ligger 1-2 timmar.
 
Det tar för övrigt minst tre timmar att vattna, så jag hoppas verkligen på att de överlever fast vi inte vattnar varje dag...
 
Jag kör med en slang på 4m med anslutning på mitten.
Borrat massa hål och pluggat ändarna, funkar kalas!
 
P-plats skrev:
Jag kör med en slang på 4m med anslutning på mitten.
Borrat massa hål och pluggat ändarna, funkar kalas!
Vad hade du för diameter på borret, och hur tätt satte du hålen?
 
Vi köpte bevattningsslang från Rinkaby i samband med en annan beställning. Vi har ingen tidigare erfarenhet av sådan slang, men för oss med en nysatt idegranshäck på 15 meter funkar den bra. Vi låter den vara på ett par timmar vid vattning.
Vi låter slangen ligga kvar och kopplar in matningsslangen då det är dags.
/Peter
 
Vi har satt 65 (125-150 cm) + 45 (80-100 cm) plantor Smaragd för en månad sedan. Vi hade också hört att det skulle vattnas mycket och att man gärna ska duscha dem. Vi hittade billiga droppslangar på Jula. 15 meter svart droppslang (som svettas ut droppar) för 99 kronor i Linköping och Norrköping. Borde vara samma pris överallt och de finns i lager (se här: http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&%40where.ItemID%40EQ=750027). Vi är nöjda, även om de motsvarande slangarna från Gardena etc som finns på Plantagen och Coop kanske är bättre. Dock kostar de nästa 300 kronor för 15 meter.

Vi har lindat 2 slangar sick-sack förbi varje panta och är ganska nöjda. Det kan ibland finnas vissa hål i slangen som gör att det skjuter ut en stråle. Egentligen borde man laga det, men det har vi inte hunnit så just nu har vi stenar som "tar upp" skotten och sedan för tillbaka vattnet till marken.

Vi har en Y-förgrening så man kan ha 2 slangar igång samtidigt. Totalt har vi 6 slangar, vilket betyger 3 byten. Sedan duschar vi plantorna med duschmunstycke ganska ofta (ca varannan dag). De är gröna och fina, MEN!! Det finns många hundar som pissar på dem så det är svarta fläckar lite här och där.

Är det någon som har koll på detta? Innebär det att de grenarna är dödsdömda? Eller bara fula? Tar de sig?

Kan man motverka detta svarta om man duschar varje dag? Alltså förebygga? Jag tänker att om pisset får vara kvar några dagar fräter det, men om man duschar varje dag (eller varannan?) så hinner det inte förstöra? Eller är det kör när en hund har kissat?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.