Bor i ett kedjehusområde byggt under början på 70-talet med röda betongpannor. Jag är i färd med att byta vårt tak och har varit i kontakt med byggnadsnämnden ang. att eventuellt byta färg på vårt tak. Personen jag pratade med var hemma i vårt område och tog bilder och diskuterade med stadsarkitekten innan jag fick svar. Svaret var att deras rekommendation var att jag skulle lägga rött igen. Bytte jag färg var det nästan bygglovspliktigt men kommunen kunde enl. honom inte göra mycket ifall jag bytte färg i och med den nya PBL'n och att det inte stod något i detaljplanen.

Jag vill dock inte följa rekommendationen och ha ett rött nylagt tak då det lyser förmycket i föhållande mot de övriga taken i området som är sotiga och mossiga. Finns något hus med nytt rött tak i området som skiljer sig markant mot de övriga. Jag funderar på att lägga ett svart tak. Det skiljer sig från alla andra husen men lyser inte som ett nylagt rött tak. Dessutom bor vi långt in området i anslutning till fristående villor som samtliga har svarta tak.

Slutligen till min fråga... Kan kommunen/grannarna på något sätt sätta käppar i hjulen för mig om jag lägger ett svart tak med tanke på vad byggnadsnänden sagt. Borde jag fått ett skriftligt utlåtande? Känns lite oroligt att vara först ut med avvikande tak.

/ET
 
Inom detaljplan krävs inte bygglov för att färga om, byta fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial om åtgärden inte väsentligt ändrar byggnadens eller områdets karaktär. Hänsyn skall numera tas även till områdets karaktär. Kriterierna för vilka åtgärder som ska anses otillåtna har inte ändrats med detta årets ändringar i PBL. Betydelsen av åtgärden bör bedömas i relation till ändringen av byggnadens utseende och inte till ändringen i sig.

Endast skriftliga utlåtanden är formellt giltiga. Har en tjänsteman vid en kostnadsfri förhandsförfrågan rekommenderat rött tak med att ta hänsyn till områdets karaktär och svara "nästan" bygglovplikt att lägga svart tak är det liktydigt med ett negativt svar. Ett negativt tjänstemannasvar kan inte överklagas och därför ska sökanden hänvisas till att frågan får prövas – avgiftsbelagt – av byggnadsnämnden.

Anders
 

"Endast skriftliga utlåtanden är formellt giltiga. Har en tjänsteman vid en kostnadsfri förhandsförfrågan rekommenderat rött tak med att ta hänsyn till områdets karaktär och svara "nästan" bygglovplikt att lägga svart tak är det liktydigt med ett negativt svar. Ett negativt tjänstemannasvar kan inte överklagas och därför ska sökanden hänvisas till att frågan får prövas – avgiftsbelagt – av byggnadsnämnden.

Anders"


Menar du att tjänstemannen har svarat på ett sätt som får det att låta som att jag får lägga avvikande takfärg men säger i själva verket att jag inte får det utan prövning. Har jag tolkat dig rätt?

//ET
 
Jag menar att tjänstemannen i sitt svar på din förfrågan rekommenderat rött tak och att om du i alla fall vill svart tak så är det "nästan" med lovplikt. Detta är ett negativt svar av anledningen att det inte är ett positivt svar. Det är då tjänstemannens skyldighet att hänvisa dig till att frågan får avgöras med ansökan om prövning i byggnadsnämnden om du önskar ha ett svart tak.

Anders
 
Åhå... på så sätt. Märkligt att han inte nämner det för mig utan bara lämnar mig med svaret att det inte är mycket kommunen kan göra om jag lägger svart tak. Det får en att tro att det är "fritt fram".

//ET
 
Ja, verkligen! Tjänstemannen har lämnat ett svepande svar som inte inger nämnvärt förtroende. En lovansökan av detta slaget kan säkerligen prövas med ett så kallat enkelt bygglovförfarande med beslut i delegation om en sådan delegationsordning finns i din kommun. I så fall en prövningstid 1-3 veckor.

Men, men, men, betänk att grannhörande med formella grannyttranden av dem som anses vara berörda grannar skall ske med fullständig underrättelseskyldighet och med besvärshänvisning för eventuella överklaganden. Och det tar då sin tid för att beslutet ska vinna laga kraft. Laga kraft vinner beslutet inte förrän det formellt inte längre kan överklagas.

Jag bör tillägga att en bygglovprövning i ditt särskilda ärende sannolikt hanterar en principiell frågeställning som avser hänsyn till områdets karaktär. Frågor av principiell art får inte behandlas i delegation utan måste hänvisas till byggnadsnämnden med dess ledamöter för prövning och beslut. Prövning i byggnadsnämnden har en avsevärt längre handläggningstid än en prövning med beslut i delegation.

Anders
 
Det verkar som det får bli en kontakt med tjänstemannen ifråga igen och fråga ytterligare en gång. Får väl se om han hänvisar mig till att ansöka om prövning då. Tack för ett bra svar. Du verkar vara väl insatt i ämnet.

//ET
 
Ja, det måste du göra om du vill göra det som du önskar göra, dvs svart tak. Förbered dina frågor väl och notera svaren på ett anteckningspapper som du arkiverar.

Om det leder till en bygglovansökan och prövning, var mycket uppmärksam på att förvaltningen som du har kontakt med fullgör grannhörande och sin underrättelseskyldighet på ett absolut korrekt sätt. Om det inte görs på ett korrekt sätt kan det få förödande konsekvenser för dig om någon granne överklagar meddelat bygglov, som kan anses redan ha vunnit laga kraft, och vinner det enbart med skälen att underrättelseskyldigheten konstateras inte ha fullgjorts på ett korrekt sätt.

Tänk att ett eget önskemål om annan färg på ett antal takpannor ska behöva bli så omständigt!

Anders
 
Jag tycker tjänstemannen uttryckt sig klart och korrekt i frågan. Han kan å sin sida inte föregripa en eventuell prövning i byggnadsnämnden, om nu frågan kommer upp där. Om man nu önskar ett ännu tydligare svar, så lämna in en bygglovsansökan. Förmodligen kommer beslutet att bli detsamma som tjänstemannens svar, men så finns möjligheten att överklaga.
Å andra sidan kan man undra hur det skulle komma att se ut, om alla villa ändra kulör på "sin" del av taket. Kommunerna har sedan ett antal år, en bevarandeplan för bl a kåkarna i kommunen, och detta tycker jag man skall respektera. Det kan vara hela områden som byggts under en tidsepok, eller en samling hus i angränsning till en fabrik, eller tidigare fabrik, som betytt mycket för kommunen, vilket man vill bevara. Å andra sidan finns det områden där man endast får ha svarta tak.
Problem kan det kanske bli, om det visar sig att den där pannan med sin röda kulör, inte längre finns tillgänglig. HSB m fl uppförde just dessa kedjehusområden på 70-talet, och tillhandahöll under lång tid underhållmaterial, men en dag tar även detta slut. Att då välja en annan röd kulör, kan se lika förskräckligt ut som att välja en svart.......men kanske ett argument i en ansökan.....
 
Enligt Nite har tjänstemannen med dokumentation tillsammans med stadsarkitekten kommit fram till att lämna rekommendationen att bibehålla samma färg på taket som övriga tak i närområdet. Nite har således ett negativt svar på sin förfrågan att ändra färg på taket till annan önskad färg. Tjänstemannen kan uttala sig om ett möjligt beslut i nämndens prövning men han får inte göra det. Han har uttryckt sig oklart svepande i det hänseendet. Vid ett negativt tjänstemannasvar skall sökanden hänvisas till att frågan får prövas av byggnadsnämnden av anledningen att ett negativt tjänstemannasvar inte får överklagas.

Vi andra som inte är myndighetspersoner där ett ärende handläggs eller ska handläggas kan och får uttrycka vad vi vill om vi tror att vi kan förutse ett myndighetsbeslut.

Prövning och beslut med hänsyn till områdets karaktär enligt PBL är till för att kunna reglera de slag av reflektioner som du framför på avvikelser som inte redan fastställts i detaljplan, områdesbestämmelser och fastighetsplan.

Anders
 
Tänk vad ett svar kan tolkas olika. För mig som inte är insatt i hur byggnadsförvaltningen/nämnden jobbar blir en rekommendation inget negativt svar. Speciellt inte i kombination med "nästan bygglovsplikt". Antingen är det väl lovpliktigt eller så är det inte. Eller har jag fel?

Våra hus sitter endast ihop med grannens garage så hustaken angränsar inte till varandra. Garaget är å andra sidan det enda som är mellan husen. Efter mycket grubblande och rundvandring i området kan även jag tycka att ett svart tak skiljer sig för mycket ifrån mängden. (Det beror i och för sig på i vilket ljus och ifrån vilken vinkel man ser det.) det finns ett fåtal hus i området som har lagt om sina tak och då med tegelröd betongpanna. Den skiljer sig markant från de gamla taken som är röd/brun/sotiga men det är ändå acceptabelt. Det är svårt att hitta en panna som liknar den gamla och vem vill lägga en sån? Rekommendationen från tjänstemannen var röd och då gärna så nära de andra takens kulör som möjligt.

Jag har i princip vänt i frågan och är inne på att lägga rött men frågan är ändå intressant då många i området står inför att byta tak.

//Nite
 
Tjänstemannen har fått din fråga med begäran om svart tak och har att ge dig ett svar utifrån en förutsättning med tre möjliga svar, dvs med tre givna variabler – rött, svart, valfritt. Svart och valfritt är positiva svar på din begäran men logiskt ickesanna (falska) alternativ i svaret. Det valda svaret är ett negativt svar din på begäran pch ett logiskt sant alternativ. Det senare svaret utgör rekommendationen som ett logiskt sant alternativ.

Motiveringen till svaret med rekommendationen är nonsens och därmed irrelevant i sitt sammanhang.

Tjänstemannen har vid ett negativt svar att hänvisa till prövning i byggnadsnämnden, som jag nämnt ett antal gånger, om du önskar en annan färg på taket än vad som rekommenderats i svaret. Det ligger inom tjänstemannens befogenhetsområde att anföra ett sakligt skäl till varför prövning av frågan ska hänvisas till nämnden. Skälen är att han givit ett negativt svar på din förfrågan, att det är en principiell fråga som kan gälla såväl byggnadens som ormådets karaktär och som inte anges närmare i detaljplan, områdesbestämmelser och fastighetsplan.

Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.