--------------------------------------------------------------------------------
Då jag ska montera en bröstpanel behöver jag få in en 13mm elkabel bakom golvsockeln som hör till panelen. Då sockeln endast sväljer 6mm behöver jag fräsa ett spår i väggen i golvnivå längs tre väggar. Spåret ska vara 20mm brett och 8mm djupt då masoniten på väggen är 10mm tjock och kabel som sagt 13mm. Vad kan man fräsa spåret med? Man måste ju komma ända ner mot golvet då uttaget i sockeln är på de nedersta 20 mm. En elektrisk hyvel kanske?
 
Hur menar du att man ska använda elhyvlen? Tänker på Ferms precisionscirkelsåg på Jula, som har ett litet avstånd från kanten till klingan. Den ser inte så rolig ut, men det kanske går. Elmotorsåg kan väl vara en idé också.

Fast det allra enklaste måste vara att sala förresten. Lägg på lister bakom panelen som motsvarar det du behöver bygga, och en längst upp i kanten. Det beror väl på om du kan stå ut med att bygga på 8-10mm.
 
Handöverfräs använde jag, dammade dock mycket och det gick åt några blad, speciellt när man hittade spikar.
Lite klurigt att få det rakt bara men använd något att följa med handöverfräsen, typ en planka eller en skiva.
 
Handöverfräs går inte ända ner mot golvet !
 
Nej det är sant, spåret kommer kanske 3-4 cm ovanför golvet.
Men det kanske sockeln sväljer?
 
tantgredelin skrev: "Man måste ju komma ända ner mot golvet då uttaget i sockeln är på de nedersta 20 mm."
 
Varför inte bara låta bli att sätta bröstpanel de sista 20 millimetrarna ner mot golvet? Eller missar jag något här?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.