Vi går i valet kvalet över om vi skall köpa ett vanligt hörnbadkar eller ett med bubbelfunktion. Skillnaden i pris är ju relativt stor, men även frågan om man verkligen kommer att använda det samt hur mycket extra jobb det är, finns där. Finns det någon erfaren bubblare här som kan hjälpa oss.
  • Är det jobbigt att hålla rent?
  • Använder man det så mycket som man tänker när man köper?
  • Service, reservdelar,...?
  • Skall man satsa på ett billigt eller skall man gå direkt på nåt mer sofistikerat som kanske är mera genomtänkt map att ge riktig massage, inte bara bubblor.
Ja frågorna är många.
 
1. Nej inte jobbigt att hålla rent. Med jämna mellanrum häller vi i en tesked rengöringspulver som får bubbla runt i tiominuter. Utöver det är det bara vanlig rengöring av karet.

2. Min fru badar/bubblar minst en gång per dag. MINST en gång per dag.

Service, reservdelar, dyrt, billigt har jag ingen koll på.
 
Hej.
Inte svårt att hålla rent som skrevs, vi ångrar absulut inte detta inköp.
Jag var ingen bad fantast tidigare men nu tycker jag det är skönt och avkopplande att ta ett bad, dock inte lika ofta som frun.
Sedan så är jag 190cm så vi köpte ett kar som är 160x160cm så jag får plats, inga knä ovanför vatten ytan numera :)
 
Jag är nöjd med vårt massagebadkar, har haft det i ett år nu och det badas varje vecka i det! Man kommer ned i varv på fredag på ett bra sätt. Mina råd till nya köpare är:

1 Provbada det ni tänker köpa, köp inte grisen i säcken.
De flesta återförsäljare av badkar ger kunden möjlighet att provbada exempelvis efter stängningsdags.

2 Bestäm om ni vill ha massage och/eller myspysbubbel. Massage är jätteskönt om man som jag alltid har ont efter tangentbordsknackande. Myspysbubbel sägs vara bra för reumatiker, men inget för den som vill ha massage.

3 Bubbel är det man får med hjälp av luftkompressor (de flesta låter som dammsugare, och billiga modeller är HÖGLJUDDA!). Massage får man med hjälp av vattenpumpar (billiga låter mera än dyra, dyra är väldigt tysta av sig).

/ama
 
Kom på mera:

Har ni möjlighet (oavsett bubbel eller inte), välj en djupare modell än 42 cm (vårt gamla standard IFÖ-badkar som man måste ligga i för att bli blöt). Det är jätteskönt att sitta upp med vatten till hakan.

Fast mät väldigt, väldigt, väldigt noga om det djupa härliga karet går in genom ytterdörren och badrumsdörren (och uppför trappan till övervåningen, vilket vårat inte gjorde när det väl kommit. Tänk Dirk Gentlys soffa).

/ama
 
Ok, tack för bra svar. Det börjar klarna. Det som jag funderar på är om det finns någon som har erfarenhet av skillnaden mellan massage och bubblor. Vad jag kan förstå på ovanstående svar så är massage det som är vettigt. Bubblor är bara "mysigt". Hur mysigt är mysigt? Hur bra är egentligen massagen?? In med dålig rygg, ut som en ny människa :D
 
Bubblor (i alla fall de kar jag provbadade): kittlar lite trevligt, helt ok, man känner sig uppfriskad efter ett sådant bad. Går inte på djupet i onda muskler.
Drivs med kompressor. De flesta kompressorer, även de svindyra, låter som högljudda dammsugare. Den med pengar och plats köper ett badkar där kompressor och pump(ar) kan ställas i ett separat utrymme. Hade vi haft oändligt mycket pengar så skulle vi valt allt med pumpar och kompressorer i ett eget rum. Nu hade vi inte det utan valde det vi inte kan leva utan, men då utgår vi ju från våra behov. Ni kanske inte har så förb****t ont i axlarna som vi har...

Massage: känns rejält. Ibland när man badar i simhallar kan det finnas ett utblås längst ned på botten där det kommer ut nytt vatten, känn med fötterna så får du en aning. Brukar kunna regleras (beror på utrustningen).
Pumparna brukar gå att få tysta, men billiga badkar har högljudda pumpar. Vi har dubbla pumpar á 420 l/min så att båda ryggmassagedelarna får fullt ös när det behövs. Vi går in som förvridna/söndervärkta datanördar och kommer ut som nya människor med rosor i kinderna och solsken i blick...

Kombisystem: då kan man blåsa luft tillsammans med massagen och då blir det kraftigare massage än utan luft.

Sedan finns en massa kul kringutrustning, automatisk rengöring, värmare, belysning etc etc. Utgå alltid från det viktigaste (pumpar/kompressorer) och bygg sedan på med det ni har råd med.

/ama
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.