Hej!

Vad tycker ni om Tools4Wood?

Jag hade hoppas på mer från deras sida? De har ju gått ut med amibtionen att inte bara vara en nätbutik utan också vara ett forum m.m. för finsnickeri. Varför har man inte uppfyllt det tror ni?

Vilka forum gillar ni bäst? Förutom det bästa svenska som byggahus.se väl ändå är?
 
Jag har haft koll på T4W ett tag nu, men aldrig köpt något därifrån. Om jag i alla fall skall beställa på postorder kan jag lika gärna beställa från Tyskland, eftersom jag upplever T4W som orimligt dyra.

Min hovleverantör av finsnickerigrejer är www.fine-tools.com , dvs en viss Dieter Schmid i Berlin. Han har större sortiment och bättre priser än T4W. De är mycket tillmötesgående och svarar på mail snabbt. Specialbeställningar av prylar de inte har i sortimentet är inget problem, men kan ta lite tid. Han kan däremot inte få fram prylar från Lie-Nielsen Toolworks. Jag har frågat.

De fora jag håller koll på, förutom detta, är Fine Woodworkings "knots" och Sawmill Creek. Båda två är oändligt mycket bättre än detta på finsnickerifrågor. Detta är ju ett byggahusforum, och inte ett Woodworkingforum.
 
Tror du att det finns tillräckligt intresse i Sverige för ett finsnickeriforum?
 
Jag tycker detta var en mycket bra ide!

Skulle bli en av de första att anmäla mig till ett sådant forum.
 
Jag har handlat lite av T4W eftersom jag tycker att man skall stödja idén med en svensk web-butik med kvalitetsverktyg för finssnickeri. Det är ju som bekant svårt att hitta märkesvaror från Veritas m fl hos CO-JULA-Hornbach-Bauhaus och någon annan Kvalitetsleverantör i Sverige har jag ej hittat.
När det gäller Fine- Tools i Tyskland så instämmer jag i berömmet. Bra priser, bra sortiment och jättebra service. Tyvärr för de ju inte Lie-Nielsen men det gör Axminster (också bra inköpskälla) i England, men ack så dyrt även med pundet i 12 SEK.

Angående finsnickeriforum. Är intresset egentligen så stort? Aktiviteten under "Möbelsnickeri" i detta forum är ju inte över sig stor.

MVH Den Händige
 
Finsnickeriforum är en finfin idé.
 
HaendigeHerrn skrev:
Jag har handlat lite av T4W eftersom jag tycker att man skall stödja idén med en svensk web-butik med kvalitetsverktyg för finssnickeri.
Precis min filosofi. Men detta är inte filosofi:

Vertias Stöthyvel HCS/Apron
tools4wood 1180 kr (http://www.tools4wood.se//catalog/p...d/722?osCsid=2579dd202b34b074258158a6b3db4dbd)
DM Tools UK ca 800-900 med frakt (http://www.dm-tools.co.uk/product.php/section//sn/VERP2701)

HaendigeHerrn skrev:
Angående finsnickeriforum. Är intresset egentligen så stort? Aktiviteten under "Möbelsnickeri" i detta forum är ju inte över sig stor.
Finns det ett sådant forum? (Jag hittade det men kommentaren kan också tjäna som ironi.)
 
mattiaswahlberg skrev:
Precis min filosofi. Men detta är inte filosofi:

Vertias Stöthyvel HCS/Apron
tools4wood 1180 kr ([länk])
DM Tools UK ca 800-900 med frakt ([länk])



Finns det ett sådant forum? (Jag hittade det men kommentaren kan också tjäna som ironi.)
Problemet är att hitta ... Jag la in en fråga nyligen om snickerilim, på fel plats, för att jag inte hittade rätt forum. Men visst, finsnicker skulle intressera mig, och egentligen vara lite mer generellt än möbelsnickeri.

Förmodligen är det samma personer i finsnickeri och möbelsnickeri, och troligen är de även i verktyg. Det handlar nog mer om att lyckas hitta ett gruppnamn som är lagom allmänt och tillräckligt förståeligt för nykomlingar till området, och sättet att hitta nya inlägg. Jag tittar på listan "nya inlägg" och har det kommit 40 nya i juridik kommr jag inte at veta det fanns ett i möbelsnickeri, jag söker inte på det sättet.

--- Mats ---
 
Kruxet för mig blir lite att mycket av vad jag gör antingen är byggorienterat eller mer maskinsnickeri. Goggle är faktiskt en rätt bra vän om man vill hitta kul jiggar mm och det är mestadels då på amerikanska sidor.

Sen så orkar jag inte med att hålla mig uppdaterad på så många forum heller, inlägg tar liksom en stund att skriva.

/Kent
 
Jag har provat både Tools4Wood och Dieter Schmit. Båda levererar snabbt från lager men Tools4Wood verkar sälja mycket grejor som de inte har på lager och då kan leveranstiderna bli långa. Jag har aldrig råkat ut för det hos Dieter Schmit. Jag har reklamerat hos båda firmorna och de har bägge skött sig utmärkt även då. Dieter Schmit.är dock oftast billligast så det blir mest därifrån jag köper. På en del grejor är det stora prisskillnader.
 
Dieter Schmit har jag också handlat hos. Inga problem och snabb leverans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.