Hej, jag håller på att renovera min hall, mitt kök och mitt sovrum samtidigt, har därför rivit ner alla stenväggarna mellan nämnda rum och ska börja bygga upp de nya väggarna igen vilken dag som helst.

Jag har tänkt dra nya elkanaler i taket ovanför ytterdörren, mellan väggen som EL-centralen är placerad på och den som vetter mot köket, där jag ska bygga upp nya väggar snart, för att få ordentligt med ström och säkerhet till kylen, ugnen och spisen, men dessa kanaler är inte särskilt roliga att behöva se så fort man har klivit in genom dörren, därför har jag tänkt gömma de under en liten bit tak, som sträcker sig från dörrens vägg och ut i hallen ungefär 70cm, så pass att kabelkanalerna kommer in i köket trots murstocken som är placerad där, för att sedan tvärt avsluta taket och gå rakt upp till nivån som det övriga taket utgör.

Till detta har jag tänkt använda ett "akustik-tak", av sådan typ som man ofta hittar i diverse kontorslokaler, restauranger och dylikt, det ser ut som ett stort nät av kvadrater som innesluter en varsin akustikplatta. Tjusningen med dessa plattor och ramnät är den att man kan lyfta plattan uppåt ochskjuta den i sidan, för att komma åt och kanske dra någon mer kabel i efterhand inne i taket.

Är det någon här som vet vad jag menar och kanske kan ge mig tips på leverantörer och /eller återförsäljare av sådana akustiktak?

MVH Kim3n

ps. min "byggblogg" finns på den här adressen ds.
 
Googla :) Om du har tur kanske det finns till salu på stället där du har din "byggblogg"
 
Jag tror att du menar undertak från tex. Ecophon eller Parafon. Demonterbara absorbenter i ett bärverk. Om jag vore du skulle jag i så fall kosta på mig lite dyrare plattor och välja kant D för ej synligt bärverk. Annars är risken stor att det kommer se ut som ett kontor.

Nuförtiden finns fet även absorbenter i andra färger än vitt och Parafon har börjat men en ny serie Parafon Decor, som är riktigt snygga. http://www.parafon.se/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=162&Itemid=243

Du kommer väll från Ludvika? Förstod det så på din blogg. Magnetbacken - ABB parkeringen - Högbergsgatan. I så fall borde du kunna höra med Hedins trä? Dom borde kunna hjälpa dig.
 
  • decor_miljo_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.