Om jag vill bygga en stum regelvägg med något sånär bra ljudisolering, kan jag då sätta osb+gips på en 45mm plåtregel i en dubbelregelstommekonstuktion, eller är vanlig 45x70mm träregel bättre? Tänker mig också 45mm isolering på ena sidan.

vaggei8.png
 
Ser bra ut.
Det är ingen större skillnad i ljudisolering mellan trä- och plåtreglar i din konstruktion.
Om du vill förbättra ljudisoleringen ska du ha dubbelgips!
 
Och isolera på båda sidorna. Isoleringen gör inte så mycket men den bidrar och många bäckar små. Var sen generös med fogmassan också. Det ska bli absolut tätt
 
Jag eftersträvar en vägg som dämpar 50dB, tror ni jag är i närheten?
 
Dubbel regelkonstruktion ger 50-54 dB med 2 lager gips. ANvänd hellre 70 än 45 reglar. Trä eller plåt spelar mindre roll.

Varför just 50 dB förresten?
 
Bakgrund. Jag bor i lägenhet som är dåligt ljudisolerad. Det är inte roligt att gå på toa när vi har gäster och utanför passerar ideligen bussar och lastbilar.

Framtiden: Vi träffar banken angående lånelöfte om knappt två veckor. Tanken är att antingen köpa ett litet hus och bygga till, eller köpa ett lagom hus och renovera rum för rum. Inför detta samlar jag nu på mig så mycket kunskap jag bara kan för att sedan slippa "tänk om vi hade gjort så i stället". Jag har förstått det som att ett vanligt samtal ljuder i ca 70dB och tycker själv att det är skönt när det "brötar" max 20dB, 70-20=50. :)
 
Mikael_L
Är det någon som sitter med svaret på hur mycket sämre det blir med OSB + gips på bägge sidor jämfört med dubbelgips på bägge sidor?

Jag lixom Apprentice sitter och planerar för framtiden, med. Men jag är ärligt talat inte riktigt sugen på konstruktionen med dubbelgips jämfört med OSB +gips.
 
Jag hittar lite svårtolkad info på Gyprocs hemsida, men inget om OSB.
 
det ger ca 3-6 dB sämre reduktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.