Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej,

Ja efter att ha läst om tråkigheterna rörande Roxistenhus i Trelleborg så tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter med företaget då jag och min familj just börjat bygga i Skegrie med just Roxistenhus. Vi träffade deras representant dagen efter TV inslaget om Roxistenhus i Plus och tog upp detta minst sagt alarmerande fall med deras representant och han försäkrade oss att detta inte kommer hända oss. Pepper ... ta i trä (nej stenhus var det ju) så har vi ännu inte haft några som helst antydningar till några otrevligheter med detta företag. Det skall tilläggas att vi precis börjat, plattan gjöts i tisdags. Men jag kommer definitivt följa upp processen här på forumet tills dess vi flyttar in.

Då jag inte har alla fakta om vad som verkligen hände i fallet visat i Plus så skulle jag ändå vilja tillägga att idag bor vi i Klagshamn i ett Peab byggt bostadsrättsradhus från 2004 och vi har fortfarande kvar besiktningsanmärkningar som inte är gjorda. Detta visar bara på att jag tänker inte döma ut Roxistenhus på andras erfarenheter/uppfattningar.

/Marcus
 
Det ska bli spännande att följa ditt bygge! Har du blivit kompenserad ekonomiskt på något sätt för risken du tar när du väljer en hustillverkare med deras rykte?
 
Ja, det skall bli intressant att följa. Men jag förstår inte riktigt varför Roxi skulle bli bättre av att Peab inte fixar besiktningsanmärkningar?
 
Marlene Eskilsson skrev:
Det ska bli spännande att följa ditt bygge! Har du blivit kompenserad ekonomiskt på något sätt för risken du tar när du väljer en hustillverkare med deras rykte?
Jag antar att du menar att om vi har fått någon slags rabatt på huset för att vi valt Roxistenhus och på det svarar jag Nej. Med avseende på deras rykte så som jag sa i tidigare inlägg så kommer jag inte basera mitt tyckande på andras erfarenheter och uppfattningar. Visst har fallet i Plus fått mig att vara mer vaksam över processen och kommer naturligtvis vara än mer benägen att ingripa om saker inte är som överenskommet. Jag skulle vara mycket tacksam för all viktig information som kan gynna mig rörande bygg processen som jag bör känna till.

Tack för att ni bidrar till min ökande förståelse.
 
Pepparkaka skrev:
Ja, det skall bli intressant att följa. Men jag förstår inte riktigt varför Roxi skulle bli bättre av att Peab inte fixar besiktningsanmärkningar?
Det jag menar är att det finns inget byggföretag som är fläckfritt.
 
AquaCobra skrev:
Det jag menar är att det finns inget byggföretag som är fläckfritt.
Det finns kanske inget byggbolag som är fläckfritt, men det som skiljer de bra ifrån de dåliga är hur de fixar till fel, brister och problem. Och i dessa avseenden har jag knappast uppfattningen om att Roxi är bäst i klassen.

Men, jag hoppas verkligen att allt under hela processen går bättre för din del än vad andra forummedlemmar har fått erfara den hårda vägen.
 
AquaCobra skrev:
Jag skulle vara mycket tacksam för all viktig information som kan gynna mig rörande bygg processen som jag bör känna till.

Tack för att ni bidrar till min ökande förståelse.
Det kanske inte har direkt att göra med byggprocessen, men mer med Roxi. Jag är ingen revisor eller expert på bokföring, men den senaste årsredovisningen är ingen munter läsning. Visst gjordes en vinst under förra året men det var tack vare att de sålde en kontorsfastighet.

Om det inte lossnar snart verkar det som om pengarna i bolaget i princip är slut, och de tvingas till att antingen låna upp mer pengar på banken eller göra ännu en nyemission. Så mitt råd är - håll hårt i slantarna och betala inte mer än vad som är överenskommet och upparbetat om nu det värsta skulle ske. Detta gäller naturligtvis vid samtliga byggen, men i detta fall kan en extra varning vara på plats.
 
Ett mycket bra initiativ tycker jag AquaCobra. Dessutom måste det ju nästan garantera Er ett bra bygge. För här får ju verkligen ett smutskastat företag en chans till lite upprättelse. Tar de inte den chansen så är det nog verkligen så illa med företaget som det verkar...

Lycka till!
 
Jag hoppas verkligen ni inte råkar ut för det vi råkade ut för. Vi hade inga problem med roxi i det stadiumet ni är i, men sedan blev det mycket...Att roxi lovar att ert hus ska bli bra skulle jag inte lita på...
Vi blev också lovade ett bra snickare, våra snickare som vi fick, glömde att förankra takstolarna i marken så hela huset blåste ned. Tyvärr kunde de inte heller läsa ritningar, flera järnbalkar var felsvetsade, felplacerade limbalker osv..Vi bytte snickare och de kunde sitt jobb, men nu började projekteringen från roxis sida brista... snickarna fick felaktiga ritningar, Ex ett takförster var inritat på ett ställe men måttsattningen var en annan, takstolarna hade andra mått än på konstruktionsritningen, vilket medförde att golvytan i rummen blev mindre. Snickarna fick inte material som de skulle, fick inte uppdaterade ritningar ex en dörr som skulle vara vänsterhänd istället för högerhängd ( ja vi skickade in en ändringslapp i maj som blev godkänd och underskriven av roxi, men i december var det inte gjort). Vi lämnade in alla val i rätt tid med rätt lappar och fick de godkända.( vissa blev vi tvungna att skriva på in blanco för vi visste inte vad det skulle kosta ex tog det mer än 5 månader att få svar hur mycket det skulle kosta att få målat istället för tapeter i nv). Värst var väl när vi beställde en franke tvättbänk i maj och roxi tappade bort beställningen, så vi fick hålla fast i tvättmaskinen i två månader varje gång den centrifugerade ( den monterades i februari året därpå, två månader efter inflyttning). En av projektledaren "råkade" stänga av golvvärmen på fredagen och vi hade besiktning av huset på måndagen( den 18 dec). Under hela julhelgen hade vi max 17 grader i huset, värmen fungerade inte alls, trasiga styrenheter i golvvärmen mm. Roxi hade inte kollat att värmen fungarede och det tar ju några dagar att få upp värmen i huset.
Vi har alltså betalat alla räkningar i tid, lämnat in alla papper i tid, men begärt prisuppgift vad saker kostaroch hur ska saker göras mm och då har jag blivit uppringd av en av Bohlinarna och fått förklarat att jag är en hemsk kund som man inte vill hjälpa. ( jag hade då ringt upp säljare och begärt målarbeskrivingen för huset och ville veta hur högt upp man kaklar i snedtak.) Jag fick i alla fall en ursäkt av den Bohlinaren och veta hur mycket det skulle kosta.
En sak de körde med var, vi tar sådana saker vid slutet, TRO inte på dem.

Idag har vi stora prolem med övervåningen, ni är välkommna att hälsa på och se våra problem som vår projektledare hävdar är ett fel men VD;n nej det är inget fel.
Hör av er via pm om ni vill komma och se vad roxi tycker man ska acceptera. som kund... Problemen på övervåningen började inte synas förrän en månad efter inflyttning då fukten började torka ut...
mvh
margareta sjödin
 
Ja tyvärr var det ett tag sedan jag skrev här men här kommer lite uppdateringar.

Plattan är gjord fast med anmärkningar från vår KA som ansåg att kall och varmvattenrören placering inte följde korrekt byggnorm och heller inte följde det beslut som togs på byggsamrådsmötet. Efter ett möte mellan mig, min KA samt represntatnter från Roxistenhus så försäkrade projektledaren att denna avvikelse från byggplanen inte kommer att påverka mig något vilket skall intygas med ett skriftligt dokument sammanställt av projektledaren. Det kommer samtidigt att göras från min sida med hjälp av KA en undersökning av uppvärmnings kostnaden efter att vi flyttat in för att säkerställa att allt är som projektledaren försäkrat mig om.

Elektrikern har inte hört av sig än fastän jag skall ge mitt godkännande för byggelen på plats... Skall även installera Lexcom system i huset så jag väntar med stor ivrighet på ett samtal så ett pris kan säkerställas.

Ytterväggarna har kommit på plats och takstolarna är levererade och väntas vara på plats i den kommande veckan. Känns som det går riktigt fort nu, yihhaa :).

För att se bilder på bygget så följ denna länk
Törndahl's blogspot site#1 eller här Törndahl's blogspot site#2

Mer kommer strax ... hoppas vi :)
 
Redigerat:
jaja... lycka till. Vi bygger ju oxå med Roxi... i det läget som ni är i nu var vi också possitiva. Dock blev rören felplacerade - givetvis ingen kompensation från Roxi - förrutom att skylla på oss att vi ritat dåliga ritnigar... Ta er tid en kväll att lysa igenom skarvarna i väggelementen. En person på¨utsidan med stark lampa och en som letar bister från insidan. Vi hittade ca 25 hål rakt igenom väggarna. I det läget ni är i nu orkade vi fortfarande lägga ut "dagbok" på nätet vegaz.se/husbygget/
Som "Lukasl" säger ovan så trodde vi oxå att Roxi verkligen behövde ett bra eget bygge för att visa att de kan... tyvärr blev det inte så utan mera såhär: http://www.byggahus.se/forum/referenser-hustillverkare/89293-roxi-stenhus.html

Tyvärr

Idag har vi ca 23 punkter - mer eller mindre allvariga kvar att reda ut med Roxi. Roxi vägrar svara på vad som ska göras med dessa - deras desperata taktik nu är att tvinga fram en slutbesiktning och därefter kräva mig på slutbetalning (inklusive div. hot mm). Tyvärr förstår de inte bättre...

Tips till dig om du nu måste bygge med Roxi: dokumentera ALLT, ALLT, ALLT. Spela in ALLA telefonsamtal, ta foto, skriv dagbok mm. Det kan vara bra att ha när de hotar med domstol om du sedan inte önskar göra som de säger.
 
Även vi hade massor av ställen där det lyste in mellan blocken. Nu fixade faktiskt roxi det ( efter vi pratat med hhcelcon i malmö om hur man skulle göra, och hhcelcon kom ut och besiktigade vårt hus) och faktiskt har vi inget läckage av värme, det har vi kollat med värmekamera.

Men felplacerade rör som inte följer byggnormer är oroväckande, våra snickare vägrade göra vissa saker som roxi sa åt dem att göra för det bröt mot byggnormer mm. Ex badrumstorken var felplacerad ( elektrikerna kunde inte läsa ritning eller så fick de ingen...) och roxi hävdade att det var bara att flytta den, men det vägrade vår snickaregöra för då blev det problem med tätskicket där torken tidigare suttit...Detta borde projektledare från roxi haft klart för sig, men inte det.
 
Jag kan bara önska Er lycka till och jag hoppas verkligen att Ni slipper gå igenom samma helvete, som jag och min familj fått gå igenom (och många fler med oss) bara för att vi valde Roxi Stenhus som husleverantör.

Tyvärr är det ju ingen miss i protokollet från Roxis sida, istället är det ett medvetet beteende, som nu blivit deras signum. Dom lockar in kunden i fällan, sen är man fast i klorna på bröderna Daltons..ursäkta Bohlin skulle det ju vara :p

Kan bara råda Er att (som Vegaz tidagare påpekade) dokumentera alla överenskommelser m.m. Det kommer Ni garanterat behöva i framtiden, om nu inte Roxi gör en "pudel" och verkligen brukar allvar med sin verksamhet. Fast å andra sidan så fryser väl helvetet till is innan dess.

Håller tummarna för Er. Lycka till !!!
 
Nu har det kommit till att elektrikern skall in och dra sina ledningar och jag har önskat att få in Lexcom Home systemet i huset. Enligt flera rykten enligt elektrikern är Lexcom inte speciellt bra för TV signaler vilket han inte kan förklara. Då jag fått rekommendation av en mycket tekniskt kunnig arbetskollega så tvivlar jag starkt på detta men som sagt jag kan inte dementera detta. Vore tacksam om ni som har erfarenhet av detta kunde dela med er, snälla :).

Lite ny information om huset är att plattan är på plats (vi väntar fortfarande på dokumentet från projektledaren som styrker hans aggerande), ytterväggarna är på plats, takstolarna med "takpapp" (eller vad det nu heter" och läkten är på plats, innenväggarna håller på att resas och takpannorna är på väg.

Kolla in blogspot sajterna för bilder. (skall uppdatera med nya bilder idag)

Kul att så många är angagerade och intresserade av vårt bygge, tack för era kommentarer.

MVH,

Marcus
 
Hej på Dej du,

I detta läget skall du vara noga med att dokumentera att Roxi är ansvariga för att rören hamnat för nära varandra samt att det var ett misstag från deras sida som gjorde att det blev som det blev. Fotografera installationen från alla vinklar och se till att även ngn från Roxi påtalar att det är en brist och inte enbart ngn från byggledningen.
Det lär vara vanligt att det i avtalet står att byggaren kan göra mindre ändringar, känner jag Roxi rätt så kommer de att hänvisa till detta vid ett senare tillfälle. Väl där så har de alltså inte begått ngt misstag som du ev skulle haft ngn ersättning för, om du nu inte hinner att få med att detta var just en miss från deras sida.

Är det som du skriver ovan så fixar du detta enkelt.

MVH
/MF
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.