Hur gör jag på lättast sätt så att alla plintar (stolphållare) kommer på samma höjd?

Jocke
 
Ett sätt är att temporärt palla upp bärlinan så att den ligger på rätt ställe och rätt höjd. Stolpskorna skruvas (spikas) sedan i bärlinan och hänger på så sätt och dinglar i gjutrören. I med betong så är det klart.

Jag satte de flesta av mina rätt i berget, och använde i stället mellanlägg för att få rätt höjd. Tänk också på att bärlinan inte behöver ligga i botten på stolpskon. Man kan alltså finjustera med stolpskons vertikala position relativt bärlinan.
 
Om man inte har reglar mm hemma, hur gör man då?

Jocke
 
Laservatten pass. Jag köpte ett på biltema igår för 199:-. Hoppas det blir rakt :)
 
Köpte höj och sänkbara plinat på Hornbach, underbart att slippa finlira med en parameter i alla fall.
Det var bra pris också :)

Emil
 
Man kan använda en genomskinlig vattenslanng och fylla på med vatten till rätt nivå. Då har man samma invå i andra änden också. Kan vara jättelång utan någon felvisning alls (förutom avläsningsfel). Skulle i alla fall lita mer på det än ett budgetvattenpass. Eller så kan man hyra en avvägningslaser hos någon maskinuthyrare.
 
Allium skrev:
Man kan använda en genomskinlig vattenslanng och fylla på med vatten till rätt nivå. Då har man samma invå i andra änden också. Kan vara jättelång utan någon felvisning alls (förutom avläsningsfel). Skulle i alla fall lita mer på det än ett budgetvattenpass. Eller så kan man hyra en avvägningslaser hos någon maskinuthyrare.
Bygg en atrapp av plinten, så är det ganska lätt att flytta omkring. Läste det i en bok ;-)

/Peter
 
Joukko skrev:
Om man inte har reglar mm hemma, hur gör man då?

Jocke
Vänta med att gjuta tills du har reglarna hemma.
 
marre493 skrev:
Vänta med att gjuta tills du har reglarna hemma.
Det får nog bli en beställning nästa vecka. Det blir ju lite jobbigt om höjden blir fel någonstans :)
 
Sätt upp profiler och spänn ett snöre.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.