Har köpt en friggebod för att sätta den på plintar enligt ritning. Dock står inget hur plintarna skall grundläggas. Min tanke var att gräva några gropar till rimlig nivå och sedan gjuta upp plintarna. En diskussion med en entreprenör påstod han att det är bättre att gräva en större grop, fylla den med makadam och sedan gjuta plintar på makadamen. Vad är att föredra? Makadamen kostar ju en del pengar - men blir det bättre?

Marken är rätt så stenig/bergig ochligger i Blekinge. Marken kan innehålla en del fuktighet/vatten på våren.
 
Det beror helt på markens bärighet och om du vill undika att boden sätter sig. Själv har jag satt min friggebod på fyra gråsuggor som ligger löst på backen. Men under det är det ca 50 cm sprängsten. Den har stått så ett par år utam att sätta sig.

I ditt fall skulle jag gräva en grop säg 50-60 cm djup. Fylle i lite makadam i botten, sedan slå i en rejäl klick betong. Därefter ställer du ett formrör i betongen och fyller. Då får du en "fot" på plinten. Jag har gjort så i ren lera och de har aldrig satt sig. Orkar du gräva lite djupare är det ingen nackdel.

\jonas
 
  • Gilla
ilbajon
  • Laddar…
Tack för intressant beskrivning av erfarenhet på problemet. Makadamen ger förmodligen både dränering och även stöd utåt? Då är frågan vad lite makadam innebär - kan det röra sig om 20 cm? Ska man sedan efter gjutning återfylla med jord? /Gadd
 
Efter en del funderingar beställde jag urgrävning och dränering av gropen. Sedan satte byggaren ett antal formrör som fylldes av betong.
Ingen sättning har skett av friggeboden vintern 2008/09 - och den här grundläggningen verkar fungera!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.