Hej!

Vi vill installera en murstensspis i vårat hus. Vi har vait och tittat på en idag och lite frågor har uppstått. Allt jag skriver här hänvisar till bilden jag bifogat detta inlägg.

På bilden syns hur vår murstock är placerad och dragningen av rökröret är till den rökgång sotaren har rekomenderat. Problemet ligger i den lilla röda fyrkanten på bilden. Där denna fyrkan är finns idag en vägg. Denna vägg ska tas ned och ersättas med en avväxlingsbalk i limträ åch den röda fyrkanten är en balk som ska stötta denna avväxling. Balkarna är 95x95 mm limträ. Dessa kommer att hamna inom de 33 cm som är minsta avstånd till brännbart material enligt tillverkaren av murstensspisen. Den hamnar ca 10-15 cm från spisen.

Min tanke är då alltså att som bilden visar bygga en 10 cm tjock skyddsvägg, en likadan typ kan levereras med spisen och är godkänd för montering mot en brännbar vägg, men den är bara 5 cm tjock. Jag vill alltså göra denna vägg 5 cm tjockare eller bygga en helt egen brandskyddsvägg som är 1 cm tjock. Då hamnar alltså spisens baksida en bit utanför limträbalken och har alltså fritt avstånd till brännbart material. Minst 1 meter!

Kan man göra så? Det är naturligtvis upp till sotaren i slutändan, och jag ska höra med honom i veckan! Men jag har fått erbjudande att beställa en kamin med bra rabatt i helgen och vill veta preliminärt om det kan tänkas vara godkännt. Det känns som att det borde vara det, men nån kanske vet mer än jag...

Martin
 
  • Kamin.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sätt en plåt på balken bara? Lätt och behöver inte bli fult. Eller putsa den.
 
CHEMAS skrev:
sätt en plåt på balken bara? Lätt och behöver inte bli fult. Eller putsa den.
Det skulle jag kunna göra, men nu är detta den smidigaste lösningen för mig. Jag behöver ändå bygga en brandvägg bakom kaminen då den kommer att gå utanför murstocen en bit, jag använder en kanal i kanten av murstocken. Då kan jag lika gärna göra väggen 10 cm tjock istället för 5 som är standard...

Martin
 
Hej

Hur har det gått med din stolpe?

Jag står inför samma sak själv här och funderar på hur jag ska göra.
1. Bygga ett lager med tegel utanpå skorsten för att komma i samma nivå som lim-stolpen (putsa in den isåfall?).
2. Eller sätta kamin mot skorsten som den är och klä limstolpen med plåt/puts.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.