Hej. Vi river för fullt i vårt badrum och bakom väggen som vätter mot grannen (bor i radhus) sitter det playwood skivor och över dessa plast. Plasten har gått sönder och det finns även hål där det tidigare borrats i väggen.

Playwoodskivan bedömmer jag som att den ska sitta kvar. Rätt? Ska vi spänna ny plast?

Vi ska upp med Aquapanel som säljs på Bahaus, de är 90 breda. Regelavståndet hos mig är på en vägg 60 och på 2st 40 och så playwood på den sista väggen... 60väggen är ju lätt att göra om till 30 men vad göra där avsåndet är 40. Tips? Vi ska kakel.
 
Enklast är väl att komplettera väggarna så du har reglar med cc 45, annars kan du ju alltid offra ett par tum och spika upp liggande 2" med cc 45. Cc 30 tycker jag låter överkurs.
 
Varför inte cc30 genom att sätta en tiull balk mellan cc60. Då blir det hållbart.

Läs branchregler på www.bkr.se

Plasten vet jag inget om.......är det inte bara ytttervägg som skall had det?
 
Tack för svar. Det har löst sig med reglarna på alla väggar utom den med skiva och plast på. Eftersom det sitter en skiva där bakom plasten så bedömmer vi att den ska sitta kvar. Bakom skivan är dock regelavståndet cc60 vilket innebär att Aquapanelen måste monteras liggande på den väggen vad jag förstår efter att ha läst på Knaufs sida...

Men plasten, hur gör jag med den? Någon... ?Ta bort? Sätta ny?
 
Bor oxå i liknande hus, och tog bort plasten efter mkt kliandes i huvudet och tänkande på problem med dubbla tätskickt...
 
Riv plasten och ta bort plywooden om du vill följa branschreglerna. Inga träbaserade skivor, eller råspont, får förekomma i våtrum. Enda undantaget är bärande plankvägg som är klädd med råspont.
 
Ok...Tack. Jag får ta det med snickaren som kommer på måndag.
 
ACME skrev:
Riv plasten och ta bort plywooden om du vill följa branschreglerna. Inga träbaserade skivor, eller råspont, får förekomma i våtrum. Enda undantaget är bärande plankvägg som är klädd med råspont.
Gäller väl bara om man ska kakla? Sätter man våtrumstapet eller vårtumsfärg så går väl gips/råspont utmärkt i väggar?
 
Ja, BKR's regler gäller endast för våtrum med keramiska beklädnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.