Hej,

Jag har ett litet dilemma som jag undrar om det är någon som har en bra och snygg lösning på.

Det är så att jag ska placera ett löst högskåp bredvid garderoberna i hallen och vill få in ett eluttag i detta för att lätt kunna plugga in tex laddare för mobiltelefoner och liknande. Jag skulle vilja att eluttaget sitter fint monterat i skåpets bakre vägg. Inte bara någon skarvdosa som ligger inlagd på en av hyllorna.

Bakom skåpet finns ett eluttag så det är inget problem i sig. Plats bakom skåpet finns också då skåpet bara är 26cm djupt och garderoberna är mycket djupare än så.

Men är det tex tillåtet att montera en dosa i skåpets bakre vägg och gå med kabel från den till vägguttaget där den ansluts med stickpropp? Skulle alltså bli i princip som ett grenuttag fast monterat i skåpet.

Jag pratade som hastigast med "min" elektriker om detta och han tyckte att vägguttaget bakom skåpet skulle tas bort och att kabeln skulle monteras fast. Måste den det, eller var det en rekommendation?

Visst Powerport finns ju, men det är ju i princip samma sak.

Bra idéer på ytterligare lösningar?
 
Du får inte sätta stickpropp på en fast installation!

Gör som elektrikern sa och ersätt vägguttaget till ett doslock med utgång för kabel sedan klamra fram en kabel till garderoben.
 
Jo, det vet jag, men vad är det som gör att detta isåfall räknas som fast installation? Är det materialet som används (a-dosa och uttag) eller är det att det sitter fast i skåpet?

Skåpet är ju löst och står på ben, ej fastskruvat i någonting. Kan således dras ut relativt lätt om behov skulle finnas för det.

Jag vill gärna jämföra med t.ex Powerport som ju monteras fast i någonting och som ansluts med stickpropp.

Observera, jag söker inga genvägar här utan snarare "rätt men snygg" lösning.
 
ska du sätta t.ex. en ROT-dosa i väggen i skåpet sedan ett infällt uttag där så blir det en fast installation ja.
och gör du så så är det bra att ta bort det gamla uttaget bakom skåpet och sätta dit en kopplingsdosa med dragavlastning, vilket du även bör ha i skåpet, för att undvika otrevligheter ifall nån flyttar skåpet av misstag och inte tänker på att det finns el i det.
 
Jo, dragavlastning är ju ett måste i vilket fall som helst.

Uttaget går ju att låta byta ut mot kopplingsdosa om lösningen med infällt uttag används. Inga egentliga problem med det.

Söker också efter andra snygga lösningar. Någon som eventuellt har en idé på någon form av skarvuttag som kan användas och som "ser" bra ut i skåpet?
 
Mja, möbler kan förses med eluttag matade via stickpropp (med dragavlastad lämplig kabel givetvis. Det beror på möbeltyp.

Exempel på möbler som ibland har den typen av installationer är bardiskar (flyttbara), receptionsdiskar mm.

Prata med en utbildad elektriker.
 
Det var ju iofs det jag först gjorde. Men bara som hastigast. Ska ta upp det igen. Det blir ju i så fall ändå han som får "bygga ihop" det till slut antar jag.

Eller hur är det? Leker med tanken...Egen, ej fast ansluten, utrustning/apparatur får man ju bygga ihop. Men får man sedan använda den utanför labmiljö eller krävs något extra godkännande? Intressant att veta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.