Hej.
Jag bor i ett Nordiskt trähus (1½ plan) byggt -81. Huset har ftx-ventilation, och även kåpan i köket är kopplad till detta system.

Jag kommer under våren att totalrenovera köket, och har då lite funderingar på hur jag skall göra med köksfläkten. Som jag ser det så finns två alternativ:

1. Behålla kopplingen till ftx aggregatet och sätta dit en så kallad allians-fläkt i köket. Denna skall "samarbeta" med ftx.

2. Koppla köksfläkten direkt "utblåset" på taket, allså en köksfläkt som är separat och inte har något att göra med ftx.

Jag kan tillägga att det inte finns någon speciell tilluft till köket.

Någon som har några synpunkter på mitt dilemma?
För/nackdelar med de bägge alternativen?

God helg!
/Daniel
 
Hej!

Vi har också ett Nordiskt trähus -80 suteräng. Installerat finns ett Electrolux Reginair återvinningssytem. I höstas hade vi en ventilationsfirma här för uppmätning av ventilationen, som visade sig ha en hel del läckage i växlaren. Kösfläkten är kopplad dit och när till- och frånluft blandas hejvilt i växlaren får vi matos lite överallt. Uppmätta luftflöden var också för dåliga.
Rekomendationen vi fick var att riva ut växlaren och sätta takfläkt till ventilationen samt separera köksfläkten från detta.

Vi håller på att planera köksbyte vi ock ;D
 
Man skall inte blanda in köksventilationen med övrig ventilation. Sätt en separat imkanal till köksfläkten och kör FTX separat.

Lämpligt är dock att komplettera köket med ett grundutsug kopplat till FTX. Någon tilluft behöver du inte i köket utan dit transporteras luft från de rum där du har tilluft.
 
Glöm inte att om ni tar bort köksfläkt, kopplad till FTX, att ni måste sätta en ny hastighetsreglering (trafo eller tyristor) till FTX-aggregat.
Men rekomenderar alla att använda separat köksfläkt, fett och vattenånga från matlagning är inget bra att köra in i FTX-aggregatet.

Som "piloten" skrev: använd gamla kökskanalen till FTX kompleterat med ett nytt frånluftsdon i kök, detta för att få det grundflöde man vill ha i ett kök (har tidigare varit i din gamla köksfläkt).
 
Oj, vilka snabba svar!!

Ok, behålla grundventilationen och separat köksfläkt är budskapet.

Kan man då tänka så här:

-Befintligt rör från kökskåpan kopplas direkt till "utblåset" på taket.(Utan att göra nytt hål i yttertaket). Sen monterar man en ordinär köksfläkt på detta.

-För att ha en bra grundventilation drar jag ett nytt rör och kopplar in i ftx. Enklast är väl att göra ett hål i taket, upp i sidovinden, för vidare transport upp till vinden där ftx-agget finns. Jag antar att detta rör måste vara isolerat.... Finns det färdigisolerade rör som är lätta att dra där det är trångt och djä...igt.

/Daniel
 
lacky skrev:
Oj, vilka snabba svar!!

 Finns det färdigisolerade rör som är lätta att dra där det är trångt och djä...igt.
Spirorör och isolering är väl det som gäller. Att det är trångt och eländigt är ju ett universellt problem när man gör ventilationsjobb i efterhand. Jag tror inte det finns några genvägar här. :(

Vad jag tänkte på är att du måste tillse att brandisoleringen är den rätta för din imkanal. Jag har för mig att det var 30 mm som gäller här. Det är ju inte säkert att den befintliga uppfyller dessa krav och då kan det ju vara klokt att fixa detta samtidigt.
 
  • Gilla
Spett1
  • Laddar…
lacky skrev:
Trots allt har ju matos åkt upp i ftx i över 20 år. Är det verkligen värt besväret att dra ny imkanal?  :-/
Tveklöst anser jag det vara värt besväret.
 
lacky skrev:
Befintligt rör från kökskåpan kopplas direkt till "utblåset" på taket.(Utan att göra nytt hål i yttertaket). Sen monterar man en ordinär köksfläkt på detta.
Menar du att dra nya imkanalen till FTX-aggregatets avluftshuv (genom taket) ?
Finns risk att avluften från FTX blåser ner baklänges i köksfläkt(eller tvärtom), rekomenderar att du sätter en ny takhuv. Ger även bättre drag med en ny takhuv (mindre luft / mindre motstånd).
Gör
 
lacky skrev:
Hej.
Jag bor i ett Nordiskt trähus (1½ plan)  byggt -81. Huset har ftx-ventilation, och även kåpan i köket är kopplad till detta system.

Jag kommer under våren att totalrenovera köket, och har då lite funderingar på hur jag skall göra med köksfläkten. Som jag ser det så finns två alternativ:

1. Behålla kopplingen till ftx aggregatet och sätta dit en så kallad allians-fläkt i köket. Denna skall "samarbeta" med ftx.

2. Koppla köksfläkten direkt "utblåset" på taket, allså en köksfläkt som är separat och inte har något att göra med ftx.

Jag kan tillägga att det inte finns någon speciell tilluft till köket.

Någon som har några synpunkter på mitt dilemma?
För/nackdelar med de bägge alternativen?

God helg!
/Daniel
Det är bara att göra "2:an" samt rengöra befintliga spirorör i systemet från fett. Det finns inget annat vettigt alternativ.

 
  • Gilla
ville_hed och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.