M
Är det svårt att installera en luft/luft värmepump? Vilka verktyg behövs? Behövs någon pump för vacuumsugning eller tryckning osv?
 
En normalhändig kan nog montera en luft/luft pump utan större problem. Största problemet är att det är olagligt eftersom man måste ha accreditering för att få köpa och hantera köldmedia.
 
Många moderna luft/luft-värmepumpar är konstruerade så att de får monteras av vem som helt.

Elen kan dock bli ett problem om du vill ha den fast installerad och kanske till en egen säkring.
 
det är nog vettigare att betala några x-tra 1000-lappar för att ha någon att ringa till när det krånglar.Det blir annars lätt att skylla ev fel på dig som installatör.
 
För att göra själva köldmedelsanslutningen rätt måste du ha en vakuumpump.
Lagligt eller inte lagligt kan diskuteras, är lite gråzon om vad som gäller.
Men kan säga så att om man gör en felaktig installation kommer värmepumpen inte att fungera och du har kastat pengarna i sjön.
 
Jag var med och kikade lite när en behörig installatör installerade min luftvärmepump och det verkade inte speciellt krångligt eller svårt på något vis. En vakuumpump är ett måste om du installerar en pump själv såvida den inte har quickconnector (snabbanslutning) för köldmediarören, då behövs ingen vakuumsugning av rören och innerdelen eftersom det redan är gjort av tillverkaren. Vakuumsugningen tar bort all fukt som finns i rören och innerdelen, dessutom så ska man kontrollera att röranslutningarna är täta. Detta kan göras med speciell läckspray eller vanligt såpvatten. Bryr man sig inte om att vakuumsuga där så krävs så förkortar man livslängden avsevärt på kompressorn och den kommer att haverera inom kort. Själva köldmediet finns lagrat i utedelen.

De flesta pumpar levereras med vanlig jordad stickpropp som du enkelt ansluter till ett vanligt jordat uttag, så även på min pump. Men eftersom jag ville ha pumpen fast ansluten så tog jag bort den medlevererade sladden och gjorde en fast anslutning med EKRK och en tvåpolig brytare emellan. Dessutom så lade jag pumpens strömförsöjning på en annan fas i elcentralen för att få så jämn fördelning mellan faserna som möjligt. OBS att denna typ av elanslutning skall givetvis utföras av behörig elektriker vilket du undviker om du ansluter med jordad stickpropp.

Mer info finns här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php
 
M
Tack för alla era svar. Jo, det verkar oneklingen en dumsnål investering att montera och vacuumsuga rören själv. Gäller att hitta en bra installatör i närheten då :(
 
Tänkte bara nämna vilka verktyg som behövs ifall om fler undrar..

Manometerställ(tryckklockor hög+låg)+ helst en digital vakummeter + slangar, vakumpump, kvävgas(täthetsprovning), koningsverktyg(kragning av rör), gradningsverktyg eller en kniv :), tätningsmassa för gängor, kragar, insexnyckel 6(6,5), 2 mellan skiftisar, hålsåg 50-60mm + ev. förlängare,borrmaskin, stämjärn(vid styggvägg), hammare,avbitare, skruvmejsel X, 4ledar kabel(mellan inne + ute del) om du vet vad du gör dvs nödig kännedom, armaflextejp eller rörisolering för tätning av skarv efter täthetsprov, isolering eller skum till hål, lister för rör,el,dräneringsslang, dräneringsslang(om det inte medföljer) vid drift av luftkonditionering, vägg eller markstativ för utedel, bågfil för kapning av lister.

Säkert glömt nått men mycket mer än så behöver man inte i prylar men däremot viktigast av allt kunskap ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.