S
Är inne i husprojekt (lösvirkes) och ritningen säger öppen takfot samt putsad fasad.

Fick en kommentar från Byggaren om att det är knepigt att - med bra resultat - sprutmåla fasaden som går upp in "under" takstolen. D v s att det blir svårt att få till det estetiskt hela vägen upp, om man skall sprutmåla.

Jag har tidigare/ännu inte fördjupat mig i vilken metod som skall användas. Har förstått att man grovt kan prata om två olika metoder/resultat; tjockputs och finputs. Den sistnämnda är väl den som ger "skarpa kanter" på väggarna medan den förstnämnda blir lite mer "bäck å bölja", d v s en grövre struktur med vågigheter i ytan. Dennna - tjockputsen - ger väl också ett äldre utseende medan finputsen (väl?) ger ett mera modernt intryck.

Kanske är det så att de som väljer att bygga med öppen takfot också väljer sådan tjockputs och att utmaningen/problemet som min byggare nu tar upp, därför aldrig uppkommer?

Synpunkter/tips? (Vi har alltså inte bestämt oss sedan tidigare men har nog lutat åt "finputs med skarpa kanter".)
 
M
Hej hej.

Jag kan tänka mig att du tänker på tjockputs och tunnputs. Detta är två helt olika metoder för att putsa på trästomme. I båda metoderna är vanligast (de gånger jag jobbat med dem) att "slätputsa" dvs putsa raka (skarpa) kanter och sedan spruta på stänkputs för en finknottrig finish. Utseendemässigt skiljer de sig inte förutom att det finns dilationsfogar i tjockputsen (Maxits system).

Om man inte vill ha stänkt (sprutad) yta går det måla på lämplig färg med roller för att få en slät yta, det som jag antar att din byggare tänkte på. Att stänkputsa svåråtkomliga ställen är inte svårt men, som han sade, svårt att få estetiskt jämfört med övrig yta då stänkning i olika vinkel mot underlaget ger skillnad i struktur,

Tunnputsen har varit omdiskuterad pga mögeluppkomst bakom den cellplastskiva man man putsat på, finns nog en hel del om ämet om man söker. Vanligaste Leverantören är STO. Tjockputsen är nog dyrare, men är ändå vad jag skulle satsat på då det känns rejälare med runt 2-2,5 cm armerat med stålnät jämfört med tunnputsens 0,7-1 cm armerat med glasfibernät. Tjockputsen andas dessutom mer än tunnputsen.
 
S
Tack för det Max Pax.

Vi bygger i lättbetong (HH Celcon) så de fuktproblem som du nämner skall vi inte behöva beakta.

Det är nog "vinkelproblemet" som min byggare avsåg, d v s risken för olika struktur vid stänkputs under öppen takfot.

Finns det andra saker att beakta vid valet mellan denna variant och Tjockputs? Tänker på "genomfärgning" och/eller minskad risk för synliga skavanker om det t ex uppstår skada på fasaden (leker med tanken att ett barn "lyckas" åstådkomma ett hack/spricka) och har hört något om att man för någon metod kan blanda puts och färg, varpå skador inte syns så tydligt.
 
M
Okej.... Justdetja, "lösvirke" kan även vara stenhus. Hjärnsläpp...

Ja, det finns färdigblandat genomfärgat putsbruk som man får beställa. Tror det är dyrt som skam. Men min tanke är då att näta + grunda med lämpligt bruk och sedan slafsa på ett lager färgat bruk ca 1 cm. Borde funka galant. Jag har ingen enorm erfarenhet när det gäller ämnet dock...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.