Har ju inte mindre än två trådar redan om denna fördömda vägg =) Men men skam den som ger sig, nu har jag iaf fått tag på en firma som varit o tittat på väggen, fått lite bättre klarhet av vad som måste göras. Novis i ämnet dock så det känns ju bra att ventilera lite tankar med de som kanske gjort något liknande.

Väggen är en bärande i en bostadsrättslägenhet 1 trappa upp med en lägenhet ovanför och källare/föråd/tvättstuga på marklplan under.

Materialet är betong med måtten höjd 250cm bredd 150cm och ca 15-16cm tjock. Är en dörröppning i väggen nu som är ca 70 cm bred om man räknar bort dörrkarmen och 200cm på höjden och öppningen blir efter rivning ca 200-220cm bred beroende på hur mkt som sparas för att eventuellt bygga in balken i på 200cm höjd antar jag. Höjden är jag inte helt säker på men förstod som så att det var så denne räknade.

Denne pratade om två alternativ av avväxling, den första var att sätta upp balkar som ett mål med 2 stolpar och en ribba och den andra var att lägga enbart en ribba med avlastningen mot befintlig bärande vägg. Balkar som de jobbar med är av stål.

Väggen
20002675.jpg
Illustration före
20002304.jpg
Stolpe, stolpe, ribba
20002306.jpg
Enbart ribba
20002305.jpg

Ritning <---KLICKA HÄR

Ligger ca 5 cm sand under golv, i vardagsrum är det parket och i kök plastmatta. I vardagsrummet bedömdes det som att parketten skulle stå pall vid stämpning av taket men i köket tvivlades det att den troliga masonitskivan under plastmattan skulle duga för att avlasta på trots fördelning vid avlastningen. Om det blir märken i golvet eller om parketten blir fuktskadad vid ev sågning av vägg gör mig ingenting då det ska bytas ut framöver ändå.

Funderingar:

1. Allmän åsikt om enbart ribba, tror ni det skulle kunna fungera? Jag ifrågasatte lite eftersom ytterväggen inte är bärande, enligt ritning bygger bärande väggen in i yttervägg.

2. Om bättre grund krävs för avlastning mot köksgolvet vid stämpning räcker det då kanske med att lägga ut en 20mm spånskiva eller dyl ovanpå plastmattan som täcker golvytan?

3. Såga eller bila väggen, skiljer priset sig mkt generellt? Såga måste ju ge bättre finish men kräver vattenkylning och borde vara det dyrare alternativet.

4. Balkarna ska ju "brandskyddas" efter konstens alla regler, inte satt mig in i det ännu men är det ngt som måste tas med i bygganmälan? Eller krävs det bara att man gör det och att man visar upp det inför slutbesiktning, lät inte så avancerat bara att man skulle ha vetskap om det.

Firman som ska uttföra avväxlingen har större jobb som referenser från ex köpcentrum och dramaten etc, de ansåg inte att jobbet rent tekniskt är några problem att utföra. Konstruktör samt de som ska riva väggen ordnar de fram dock ej anställda i den firman. Det jag kommer på nu, tipsa gärna om annat som man bör tänka på ifall ni kommer på något rent spontant.

MVH
 
Måste börja med dina beteckningar:
Det du kallar ribba heter balk. En balk bär laster vinkelrät mot sin utsträckning.
Det du kallar stolpe heter pelare. En pelare bär i sin längsriktning.
Ovanstående gäller även om det skulle vara samma stålprofiler som råkar användas.

Nu till frågorna.
1 Alternativet med enbart balk är jag ngt tveksam inför i detta fall eftersom det verkar osäkert hur uppläggningen ska fungera på den ändan som är närmast ytterväggen. Tror att den kvarvarande betongväggsstumpen inte har bärighet nog för all lasten.
Skulle valt alt med balk + två pelare.
Tänk också på att bjälklaget ovanför din lgh måste stöttas upp under arbetet! Du kan inte bara riva bort din vägg utan att ha ersättningsstöd!!!

2 Du kan inte ställa pelarna på golvet/parketten (eller vad det nu var för mtrl). Lasten måste föras ner till det underliggande bjälklaget. Alltså ta hål i golvbeläggningen och sätta ner pelarna mot betongen under.

3 Såga brukar vara dyrare och slabbigare. Ev skador från en manuell rivning lagar man lätt.

4 Brandskyddet består i att man klär in pelare/balkar med gips. Ofta i flera lager.
 
Ja jo benämningarna var mera bildligt talat, men nu vet jag de rätta benämningarna iaf =)

Fråga 2 missuppfatta ni nog, den gäller alltså stöttningen under arbetets gång som ni beksrev det, stämpning/stämpa är den benämningen jag hört för det. Det gäller alltså bara som tillfällig avlastning och då inte "punktavlastning" utan det ska fördelas på en större yta, tror ni det funkar då?

Vart kan jag läsa om brandskyddet tro? Pratades om gips och ev att måla med brandskyddsfärg om jag minns rätt, var fördjupar jag mig i ämnet?

MVH
 
Bara för att ingen annan nämnt det, men är det ok med styrelsen att riva denna bärande vägg?
För om du inte fått ok från dem så är det bara glömma det hela då du inte äger lägenheten utan bara rätten att bo där.
 
Absolut =) Föreningen pratade jag med först, visade planlösningen jag tänkt mig och frågade då om väggen var bärande eller ej. Det sades då att den var det och jag fick ritningen på berörda delen av fastigheten och muntligt ok så länge en bygganmälan blir godkänd men att de ville se den slutgiltiga planlösningen innan arbete påbörjas.

Så nu väntar jag bara på att få diskutera med konstruktören och få en planlösning av denne, sedan ett skriftligt intyg från föreningen, sedan beställs beräkningen av konstruktören och sedan skickas det in till kommunen. Försäkringsbolaget har jag också pratat med, inga konstigheter enligt dem.

MVH
 
Kommod skrev:
Ja jo benämningarna var mera bildligt talat, men nu vet jag de rätta benämningarna iaf =)

Fråga 2 missuppfatta ni nog, den gäller alltså stöttningen under arbetets gång som ni beksrev det, stämpning/stämpa är den benämningen jag hört för det. Det gäller alltså bara som tillfällig avlastning och då inte "punktavlastning" utan det ska fördelas på en större yta, tror ni det funkar då?

Vart kan jag läsa om brandskyddet tro? Pratades om gips och ev att måla med brandskyddsfärg om jag minns rätt, var fördjupar jag mig i ämnet?

MVH
OK, läste lite slarvigt där.

Skulle tycka det bättre med ngt styvare mtrl än spånskiva som undrlag för stämpen.
Några bitar väggregel på högkant kanske?
Det beror egentligen på hur stor risk du vill ta att golvet blir ngt skadat.
 
Får hoppas att de har några bra lösningar innan arbetet sätter igång då. Anledningen till att jag undrar är just för att det känns lite "stökigt" att riva upp golvet och ta bort sand för stämpprocessen, packad sand lär ju inte ge med sig men något stadigt krävs ju ovanpå... mdf kanske? Tänker någon skiva istället för regel just för att jämna ut vikten bättre men som sagt det får man hoppas att hanteverkarna har bra koll på.

Jag vill såklart göra så mkt jag kan/får själv ur ekonomisk synpunkt och det jag kommer på just nu är:

Grunden för stämpningen vilket egentligen handlar mest om att skaffa fram material för golv.

Brandskydda balk och pelare om jag får.

Koppla ur elen om jag får = ett 220 uttag och en strömbrytare för taklampa - ej dimmer.

Efterarbete för att få det att se bra ut helt enkelt.

Några andra tips på vad jag ska kolla upp om jag får göra själv?

MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.