Vi har ett trädäck av tryckimpregnerat trä som vi la färdigt för ca1½år sedan. Vi bor vid havet (den bohusländska kusten) och har nu under vintern sett att det har börjat växa alger på trallen.
Vi funderar nu på hur man bäst tar hand om sin trall. Läser man här på forumet så märker man att det är mycket splittrat om man tycker att det ska oljas eller inte.
Min fråga är
Hur anser ni att man bäst tar hand och underhåller sin trall på bästa sätt? Hur ofta underhåller ni den?

Vid oljning, behöver detta göras varje år? eller finns det olja som man kan lägga på mer sällan och däremellan enbart tvätta rent trallen?

Vid alger, använder ni något annat medel då eller går vanlig såpa lika bra?

Vilka produkter rekomenderar ni?

Många frågor, men jag blir snurrig av oljans vara eller icke vara....

Hoppas på många svar ;-)
 
Tralltvätt med såpa, ingen olja, möjligtvis lasera.
Men som sagt, det finns spaltmeter om detta ämne.
 
Har samma läge och vi bestämde oss för att satsa på Dulux-systemet, håller på som bäst, lite klurigt men om man sprayar ett par rader och sen går över snabbt med en bred pensel blir det bra, allra först skrubbade vi altanen med såpa. Ytan blir åt oljad/lackad furu och ger en pigmenterad vattenavvisande yta som jag hoppas varar i många år, lite bökigt men inte alls så bökigt som att olja vilket vi gjort på andra ställen vi bott tidigare, de terasserna har blivit mörkt brunsvarta och fula efter ett tag. Dulux ser mycket snyggare ut men sen är det klart nästan som en lasyr
 
Pedda_P, hur blev resultatet av Durex systemet? Blev ni nöjda? Sitter själv med planer att genomföra en liknande manöver på våran altan. Körde du med rotborste och såpa innan?
 
Alger slipper man nog inte efter en vinter som denna... Vi har alger både på marken både på stenläggningen vid huset i Gbg, och på trädäcket vid sommarstugan i Bohuslän.

Köpte ett Boracol-liknande medel på Frölunda Järn (minns dessvärre ej namnet, minns bara vilken affär) som jag sprayade både på stenläggning och på trädäcket som löste upp alger/mögel. Sedan sköljde jag bort det efter några timmar. Blev jättefint!

Trädäcket är obehandlat, eftersom ett oljat trädäck blir svart med åren... Har i tidigare hus själv byggt trädäck och sedan oljat in det med de dyraste oljorna, noggrannt torkat bort överflödet, men träet mörknar ändå med tiden.

Att olja trädäck menar jag är att slösa både tid och pengar. Jag har provat båda varianterna och kommer aldrig att olja mer.
 
Jag har en altan från förra året som jag i år tänkte testa Sioo impregnering på. Om nu informationen på hemsidan stämmer (reklam...) så är det helt klart värt att prova, vilket jag kommer att göra inom kort.

http://www.sioo.se/
 
Pedda_P skrev:
Har samma läge och vi bestämde oss för att satsa på Dulux-systemet, håller på som bäst, lite klurigt men om man sprayar ett par rader och sen går över snabbt med en bred pensel blir det bra, allra först skrubbade vi altanen med såpa. Ytan blir åt oljad/lackad furu och ger en pigmenterad vattenavvisande yta som jag hoppas varar i många år, lite bökigt men inte alls så bökigt som att olja vilket vi gjort på andra ställen vi bott tidigare, de terasserna har blivit mörkt brunsvarta och fula efter ett tag. Dulux ser mycket snyggare ut men sen är det klart nästan som en lasyr
Hej Pedda

Var kan man köpa Dulux?

Är du fortfarande nöjd?

//Micke
 
.... nu är de två första strykningarna klara med Träskyddet. Ikväll kommer Väderskyddet på. sedan blir det spännande och se om det håller i 10 år....
 
Jag har precis oljat in min altan (ca 100kvm) med hjälp av Dulux. Det håller just nu på att torka (2-6 tim) men ser väldigt fräscht ut (ännu så länge) :surprised:). Behåller altanen detta utseende så är jag mycket nöjd.
 
Hur blev det med Dulux?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.