Hej, jag och min sambo har precis köpt en tomt och ska bygga nytt. Huset vi tänkt ska bli ca 13x 8meter, 1 1/2 plans med mansard tak (brutna takstolar). Det jag nu undrar är om vi klarar bygga detta hus pga av byggbestämmelserna. Vi har en max bygghöjd på 4,5 meter (skärningspunkten mellan fasad och takplan) och med en takvinkel på 45grader.

Någon som vet hur man räknar ut detta eller kanske vet om det går att bygga eller inte?

Andreas
 
Går egentligen inte att säga utan att veta taklutningen på huset och hur högt vägglivet är. Men, jag tror att det är ytterst få hus med mansardtak som har en byggnadshöjd lägre än 4,5 m. Men kanske det går att få igenom som en mindre avvikelse?
 
Taklutningen är ju tänkt att vara 63 respektive 27grader. Hur högt vägglivet blir är ju svårt att säga men det ska ju hålla en takhöjd på 2.40 på första planet insida.

Vet ni något så skriv gärna.
 
Räknas inte max bygghöjd utifrån genomsnittshöjden på tomten? Alltså, är tomten jämnhög, kan det bli tufft (om man nu inte bygger huset i en grop. En suterrängvariant kan kanske bli aktuell om ni bor i en slänt.
 
Hur det räknas om tomten är ojämn vet jag inte. Det jag vet är att min tomt är helt plan och ligger i samma nivå som gatan utanför. Så jag misstänker att man räknar sockelhöjd ca 30 -50 cm från gatans höjd?
 
Tror att det kan bli lite kämpigt, eller åtminstone på håret.

Nu vet jag inte vilka proportioner som man brukar ha på de olika vinkeldelarna men jag har gjort en liten skiss för att illustrera.

Jag tror mig komma ihåg att reglerna säger att om huset står närmre annan tomt än 6 meter så ska områdets genomsnittliga höjd användas som bas.
 
  • mansard.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser tufft ut. Nu får allt arkitekten visa att han är värd 500 +moms...

Tack för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.