Hej
Jag vill först tacka för ett mycket informativt och bra diskussionforum. Och här kommer min första fråga på forumet.

Jag håller på att bygga nytt kök i mitt gamla hus, byggt 1947. Jag skulle vilja dra röret till köksfläkten genom trossbotten och delvis inuti väggen, d.v.s. mellan ytterväggen och den tilläggsisolerade innerväggen. Problemet är att det inte finns mer plats än själva röret där, ca 13 cm. Måste jag av brandskäl eller av något annat skäl isolera runt fläktröret där det är som trängst? / Tommy
 
Nu har jag läst runt lite på forumet och förstår att röret från köksfläkten måste vara isolerat för skydd mot brand när jag går genom trossbotten och in i väggar. Men, om jag istället drar röret i en gipskanal på insidan av väggen (mot vägg och tak) måste jag också då isolera runt? / Tommy
 
Intressant fråga. Har själv samma dilemma.
Funderar på om det räcker att installera ett brandspjäll?
Sotaren kommer hit på Onsdag så då får jag svar.
 
Bygger du in imkanalen (kökskanalen) i gips är det samma sak som att du brandisolerat den med 30mm brandmatta.
Skall alltså vara en "tät" gipslåda man bygger runt, har använt den lösningen ibland när det är trångt i väggar etc.

Räcker igentligen inte med bara brandspjäll då det står att imkanalen skall brandklassas i hela sin längd.
 
kanalen skall klara en mindre brand tex när du glömt popkornsgrytan på spisen och lågorna antänt matfettet i köksfläktens filter utan att huset brinner ner. Isoleras den med 3 cm nätmatta kan du spika igen ev inklädnad.Alternativt kan inklädnaden utföras med lätt avtagbar front(utan att använda verktyg) detta för att brandkåren skall kunna se om det finns risk att ev brand kan blossa upp på nytt(om det nu har brunnit). Risken skulle annars vara att de för säkerhets skull dränker hela huset med vatten med någon miljon i vattenskador som följd. Det går naturligtvis att bygga in kanalen i motsvarande brandklass med tex mineritskivor. Brandspjäll måste kompletteras med isolering en bit efter spjället och det måste kommas åt för funktionsprovning varje år.
 
Hej,

Jag lånar tråden lite. Jag ska precis installera IM-kanalen i mitt nybbygda hus. Vilka delar av im-kanalen måste jag brandskyddsisolera? Hur långt ner mot köksfläkten måste brandisoleras?

Tack på förhand!

/Håkan
www.walltorp.net
 
Imkanalen skall brandskyddas(isoleras eller något annat) i hela sin längd, så säger reglerna ungefär.
Alltså överallt där du inte kan komma åt din imkanal lätt skall den isoleras.
Så enkelt den enda bit du inte isolerar är från anslutning i/på kåpan upp till där imkanal börjar vid tak/vägg, denna bit blir oftast bakom kryddhylla eller i kåpans skorsten.
Hoppas jag förklarade så du hängde med :)
 
Tack för svaren / Tommy
 
Det är väl fortfarande godkänt att använda ett dritt utrymme i stället för isolering. Kanalen får inte vara närmare något brännbart än 3 cm, lägger mna på isolering så är man ju säker att inget ligger emot.

Det skall inte sitta en brandspjäll i imkanalen, sotaren lär bli sur.
 
Förlåt "fritt" heter det inte dritt
 
Den gamla lösningen med "fritt utrymme" istället för brandisolering finns inte kvar som rekomenderat sätt att utföra brandskydd med alla nya regler.
Finns säkert dom som fortfarande kör med det.
 
Aha, jag tror jag förstår principen (fast det är synd dom satt etiketten uppochner) :)
 
Det skrivs ovan att i princip har man två val:
- Isolera röret med 3 cm och sedan bygga in den på valfritt sätt
- Bygga kanal av gips och hoppa över isoleringen

Om man väljer det senare alternativet med gips, antar att man då inte får använda träreglar på insidan att skruva mot?
 
Kul kille ... nej ...
Har man plats så är brandmattan enkel att jobba med, klart smidigare än att konstruera en låda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.