Hej alla,

Håller på med en ytrenovering av befintligt kök men har funderingar kring att sätta in diskmaskin.
Den plats som finns för diskmaskinen ligger lite dumt till för att göra en vettig dragning av vatten och avlopp.
Däremot finns tvättstugan med vatten och avlopp i princip rakt bakom platsen för diskmaskinen.
Där står det en gammal diskbänk med underskåp och avloppet är därunder.

Tänkte att man kunde ta upp ett hål i väggen bakom diskmaskinen och sätta ett lite grövre plaströr som en "stos" (eller vad man ska kalla det) i genomförningen. Tänkte att lite PL 400 kan hålla det på plats.
Tanken är alltså att bara "sticka igenom" diskmaskinens slangar genom genomförningen och koppla på dem på andra sidan väggen. Hålet skulle alltså vara "dolt" från köket (bakom diskmaskinen) och i tvättstugan (i underskåpet).

Där vattnet ska tas i tvättstugan behöver man en T-koppling med en kran, eller så byter man blandare där till en som har en diskmaskinskran.

Är det någon som ser något problem med den här lösningen.
Vore tacksam för lite input om detta.
 
Om du har tätskikt i väggarna i tvättstugan så blir ju detta ett ordentligt hål i det tätskiktet :)

Sen brukar försäkringsbolag ha önskemål / krav på att ha en avstängningsventil till diskmaskinen lätt åtkomlig, och här kommer det ju bli i ett annat rum.

Annars ser jag inga problem med det hela.
 
Inget speciellt tätskickt i tvättstugan. Bara en våtrumstapet från 80-talet. Snyggt som bara den :)
Sen är det ju inte så hiskligt lång att ta 10 steg in till tvättsugan i och med att de ligger vägg i vägg.

Avstängningen skulle ju inte heller sitta mer dolt i tvättstugan än i köket.
Antingen en kran i underskåpet eller att man byter till en blandare med kran på, alltså på samma sätt som det skulle ha varit i köket.
Men det kanske är hårda regler på sådant, att det måste vara samma rum.
 
Jag tycker att din lösning på problemet låter helt ok! Drar du sedan som du tänkte ett tätat skyddsrör genom mellanväggen ,så kan jag inte se hur det på något praktiskt vis skulle öka risken för en vattenskada. Ska man gräva ner sig i alla önskemål/krav som försäkringsbolagen har så kan man lika gärna lägga ner! Man får tänka med lite sunt förnuft och göra det på BÄSTA MÖJLIGA SÄTT!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.