Hej.
Är det någon som har en köksfläkt monterad i en köksö eller liknande?
Hur funkar det? Min byggare ringde och sa att det blir inte bra!!
Han varnade mig o sade att det fanns andra som hade klagat på funktionen!:confused:
Vad har ni för erfarenheter???
 
Jag antar att du menar över en köksö!!
Vi har vår hängande över köksön i ett kök med högt i taket och i övrigt öppen planlösning. Vi har aldrig tyckt att det är dålig sugeffekt eller att det skulle osa mer. Vår är från Fjäråskupan och motorn sitter på taket vilket ju minskar ljudet.

Bifogar bild

/FlitigaLisa
 
  • 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaren!

Nu blev jag lite lugnare.:p
Ska beställa en med takmonterad fläktmotor bara.
 
Vi ska bygga nytt och kommer ha en köksö med ryggåstak i köket och vi har tittat på arcade och undrar nu om man ska sats på att ha fläkten på taket eftersom där inte finns någon vind, är det så mycket bättre än inbyggd?

Någon som vet hur mycket mer det skulle kosta för en 95cm arcade med takmonterad fläkt istället för inbyggd?

Tack på förhand
 
Hej, och tack för att Ni bifogar bilder. Min kommer också att sitta i ett snedtak, men sitter inte era fläktar högt? Det verkar vara nästan metern upp till Flitiga Lisas, eller är det rekommenderat mått? Och, sitter dom stadigt när man trycker på och av?
 
Jag fick pris på en vindsfläkt som skulle 2992:- i tillägg.(800m3)
En takmonterad fläkt skulle kosta 3100-4100:- i tillägg.(835m3-1040m3)
 
saturnus skrev:
Hej, och tack för att Ni bifogar bilder. Min kommer också att sitta i ett snedtak, men sitter inte era fläktar högt? Det verkar vara nästan metern upp till Flitiga Lisas, eller är det rekommenderat mått? Och, sitter dom stadigt när man trycker på och av?
Rekommenderat av fjäråskåpan är 65cm och max 70cm. Är i groparna att beställa en därifrån, måste bara kolla exakt mått till taket, som är ett snedtak. Gick att få tillverkat enligt önskemål.
 
Vår sitter 63 cm ovanför hällen och den svajar inte när man trycker på/av den. Visst går det att röra lite på den om man försöker men inget vi märker av vid daglig användning.

/FlitigaLisa
 
Jag har nu beställt en Arcade med fläketen på taket (TKS400). Ungefär 20´ gick det på. 165cm till taket med 10´ lutning (65 över häll).
Enda tråkiga är att jag måste måla fläkten eftersom den bara finns i röd och svart och vi har aluzink på taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.