Vi håller på att bygga villa Björkås (skogås) med Götenehus och vi ska ha spishäll på vår köksö och vi tänkte köpa en köksfläkt från Fjäråskupan som heter Arcade så nu undrar jag om ni tycker man ska sats a 3500kr extra för att få en takmonterad motor istället för inbyggd?

Vad är vinsten? bara lägre ljud eller även bättre sug?

Stort tack på förhand.
 
Finns det ingen som har köksö med spishäll och kan tipsa om man ska satsa på inbyggd eller takmonterad motor till köksfläkten?????
 
Hej!

Vi bygger oxå ett Björkås (Skogås) fast vi har spisen på orginalplatsen. Jag kollade med damen på Thermex angående vi behövde extern fläkt till vår Ronda 600. Hon menade på eftersom röret från fläkten och ut inte är särskillt långt(3-4m) och utan böj så gör det inte så mycket för ljudet. Det tar sig ner genom röret ändå. Men det ger mer sug, vilket kan vara nödvändigt när man har frihängande fläckt. Kolla med fjäråskupan vad de anser. Tänk på att det tillkommer en entreprenadkostnad för att montera prylarna också.

Intressant lösning med köksön. Har du möjlighet att skicka bild/planritning?

//Benny
 
skicka ett mail till mig så ska jag se vad jag kan få iväg för bilder, huset är rest nu och det är inflyttning om 2 månader, det är förlängt med större tvättstuga och kommer bli i svart puts:)

mattias.frohm@comhem.se
 
Fjäråskåpans rekommendation till mig var fläkten på taket. Har 3,4 i takhöjd rakt upp, köksö med häll.
 
Har du en öppne planlösning blir det lite tystare med motorn på taket och vad jag vet bättre sugeffekt. Vi har Fjäråskupan med takmotor, fläkten hänger över köksön och det är väl ca 3 m i takhöjd.

Jag hade nog valt takmotor om jag varit du!!

/FlitigaLisa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.