Jag har fått krav på att mitt garage skall uppföras i brandklass EI30 eftersom det befinner sig mindre än 4 meter från huset. Vad innebär det i klartext för ytterdörr, garageport och eventuella fönster? Jag hade tänkt beställa fönster idag, måste de vara brandklassade, eller fungerar det med helt vanliga fönster?
 
Fönster och fönsterpartier ska ha typgodkännande i brandklass EI 30.

Förslag på lösningar finns i olika brandskyddshandböcker, t ex från Svensk byggtjänst eller Svenska brandförsvarsföreningen. Byggmaterialtillverkarna har också information i klartext om hur glasade dörr-, fönster- och väggpartier med typgodkännandebevis ska kombineras för att uppnå brandmotståndsklass i brandklass EI 30.

Brandskyddskraven gäller alla byggnader över 10 kvadratmeter byggnadsyta. Även lovfria komplementbyggnader som uppförs mindre än 4 meter från eget bostadshus och gräns mot granntomt ska således ha brandklass EI 30 och kunna motstå brand och brandspridning under minst 30 minuter.

Anders
 
Mikael_L
Om du har mer än två meter mellan huset och garaget och fönsterarea mindre än 1 kvm så kan du kanske klara dig utan. Se denna tabell.
http://www.karlshamn.se/upload/8756/brandspridning mellan byggnaderOK.pdf

Jag var i liknande bryderier, och ett snack med "min" räddningstjänst bekräftade att dom använde samma regler. Som han berättade var räddningsverkets uttolkning av plan och bygglagen.
Men ajg rekomenderar dig ändå att kontrollera med brandförsvaret på din ort.
Jag frågade dom på byggnadsnämnden vem dom remissar sådana här frågeställningar till, och på sätt fick jag ett namn och telefonnummer.

Du kan även kolla:
http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/85892-ei-30-rei-30-a.html
 
Mikael_L skrev:
Om du har mer än två meter mellan huset och garaget och fönsterarea mindre än 1 kvm så kan du kanske klara dig utan.
Det bör kanske tilläggas, Mikael, att uppgiften 2 meter tillämpas av Räddningstjänsten i Blekinge i de fall en uttryckningstid mindre eller lika med 20 minuter garanteras.

Generellt gäller ett krav att alla byggnader över 10 kvadratmeter byggnadsyta som uppförs närmare än 4.0 meter från eget bostadshus och gräns mot granntomt ska ha brandklass EI 30.

Anders
 
Mikael_L
Anders L skrev:
Det bör kanske tilläggas, Mikael, att uppgiften 2 meter tillämpas av Räddningstjänsten i Blekinge i de fall en uttryckningstid mindre eller lika med 20 minuter garanteras.

Generellt gäller ett krav att alla byggnader över 10 kvadratmeter byggnadsyta som uppförs närmare än 4.0 meter från eget bostadshus och gräns mot granntomt ska ha brandklass EI 30.

Anders
Jomen det jag pratade om, OCH dokumentet jag länkade till, var inte att väggarna slipper vara EI30 utan att fönster inte behöver vara klassade om fönsterarean är under 1kvm.
Och det var just det som var frågan, väggarna antar jag att TS redan har bestämt sig för klassat till EI30 ...
 
Jomen, du menade väl, Mikael, men också att det gäller enligt Räddningstjänsten i Blekinge och under de omständigheterna när man där garanterar en utryckningstid mindre eller lika med 20 minuter.

Anders
 
Mikael_L
wintermania, jag tycker iaf att du borde fråga vad som gäller för dig.
Kolla med antingen byggnadsnämnden, säger dom att dom inte avgör godkänt / ej godkänt utförande så frågar du vilka som de frågar, dvs som får fälla avgörandet, och så ställer du frågan dit istället.

Berätta gärna vad du kommer fram till.
 
Jag ska ringa runt och se vad jag kommer fram till. Hus och garage står dessutom i 90 graders vinkel med gavelspetsarna mot varandra så det är inte mycket mer än spetsen på garaget som beläget är mindre än 4 meter från huset. Känns lite surt att få reda på i efterhand, jag skulle ju kunnat flytta garaget lite längre bort utan några större problem
 
wintermania skrev:
Vad innebär det i klartext för ytterdörr, garageport och eventuella fönster?
Brandkraven gäller bara i de väggar som vetter mot andra byggnader.
Garageporten brukar som regel ha minst 4 meter uppfart framför sig, så den är oftast inte brandklassad.
"Vanliga" ytterdörrar klarar oftast brandkrav och man behöver bara se till att de har ett intyg eller en märkning som bekräftar detta.
Fönster är special (om de inte klarar sig som tidigare inlägg nämner med en maxyta och insatstid från brandkår) Annars brkar man lösa detta genom att flytta fönstret till en vägg som inte vetter mot en byggnad. På så sätt får man även in mer ljus genom fönstret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.