Tänkte om ni kunde dela med er av era erfarenheter av terassmarkiser.

Prisskillnaderna är ju enorma.

Jula, Rusta, K-rauta mfl billiga kostar ca 1.500-3.500 kronor

En "riktig" terassmarkis från fackhandeln ligger från ca 10.000:- och uppåt.

Jag förstår att det är skillnad i kvalitet och valfrihet på tyg, konstruktion mm men är det värt 4 ggr pengarna?
Hur har ni andra gjort och valt? Hur har era "billiga" markiser fungerat och hur nöjda är ni med dessa (blekning, hållbarhet, kvalitetskänsla mm)?

Skulle vara mycket tacksam för lite hjälp på traven med detta svåra ämne. Det rör sig om för mycket pengar för att chansa och jag vill ju inte skruva upp en markis ena sommaren och ångra mig året därpå om det blekts eller går sönder.
 
Hej.
Satte upp terassmarkis för ca 3 år sedan (5,70 x 3,5 m) med hög kvalitet samt med motor och sol/vind. Jag är helnöjd med vårt val. Visserligen en kostnad på ca 12 000:- men det är det värt. Ungfär samtidigt köpte ett par som vi känner en markis på typ Jula. Jag fick lite kommentarer om att jag inte var klok som betalade så mycket för vår markis när man kan få en för ca 2000:-
Vi har inte träffats på ca 1,5 år men fick se deras markis förra veckan.
Hehe, den var inte längre blå utan grå/grön fult solblekt och trasig i kanterna. Han pustar och stönar när han ska veva ut den och säger att han ibland låter bli för att det är jobbigt.

Själv sätter jag mig lugnt och stilla i solstolen där hemma med en kall öl i ena handen och markis-fjärren i andra och myser mig under vår icke solblekta, hela markis.

Köp kvalitet det lönar sig. Har du möjlighet satsa på motor och sol och vind. Skitbra.

Peter Bostad
 
Tack för ditt inlägg!

Jag befarade att det var just på det vis du beskriver. Köp en markis på Jula och den ser ut som skräp efter några år.
Jag har ju talat med bekanta som köpt en markis på K-rauta förra sommaren och han var fortfarande nöjd men medgav att den blekts något i framkant. Jag har inte haft tillfälle att studera den markisen närmare, men ska göra det vid tillfälle. Jag skulle ju också vilja se markiserna de säljer på Jula mfl men de ligger alla i kartong så man kan inte få en uppfattning om material och tygkvalitet. Hittade en monterad på Rusta men den satt så högt att man inte kunde känna på den, den var också ihoprullad och gick inte att veva ut den då de monterat den på något underligt sätt. Deras fönstermarkiser kunde man iallafall känna på och det ingav väl inget våldsamt förtroende, hela konstruktionen och tyget kändes "billigt" (vilket det också var).

Jag är inne på en kvalitetsmarkis, men det svider med ca 12.000 kr då man ska ha råd med så mycket annat på tomten. Barnen vill ha studsmatta (och det vill jag inte köpa på Jula eller Rusta heller), gungor, sandlåda, lekstuga mm och frugan vill ha krukor, blommor, träd, häck, buskar, belysning, inglasning, stengångar, mm mm. Ja ni förstår ju själva att man kan inte få allt, särskilt inte om man ska köpa kvalitet och inte Chinaprylar på Rusta. Det blir till att prioritera vad vi verkligen behöver och har nytta av, men en markis känns ju viktigt för att skydda barnen och oss själva i viss mån ifrån solen.
 
WeeBe: Jag håller med Peter Bostad. Satsa på markisen. Den skall du ha glädje av i många, många år. Det är itne tyget jag tänker på i första hand även om det är nog så viktigt. Nej, det är själva ställningen (eller vad det heter). Det skall vara av kraftigt och hållbart material. Motor eller inte är en smaksak tycker jag. Min ena granne köpte ny markis för 5 år sen. Hela markisen är skev, och den både ser ut som och låter som att den skall trilla i bitar när som helst.

Vi har haft samma ställning i 25 år. Innevarande tyg köpte vi för mer än 10 år sen. Nu börjar den se lite blek ut men vi tänkte faktiskt vända på den så att den biten som aldrig sett dagens ljus får komma fram. I övrigt är den helt ok fortfarande.
Slår man ut kostnaden på minst 10 år så är det inte lika eländigt :)
 
Jag satt i samma tankar som du, och skulle köpa en dyrare markis. Men så sålde Jula ut sin terassmarkis 4,8*3m för 1500 kr så jag kunde inte låta bli.
Nu återstår det att se om den håller. Håller den bara något år så får man ta det ..............
 
Vi köpte en budget på Rusta för 1 år sen. Att man får vad man betalar för har aldrig varit så uppenbart.
-Väven är det sämsta jag sett, nästan så du ser igenom den.
-Den var blå när vi köpte den men nu är den grå :(
-Spänningen på själva väven obefintlig, markisen slokar och ser riktigt ledsen ut.

Det lutar åt att plocka ned den och köpa en "riktig"...
 
Är det någon som har erfarenhet från företagen Nettomarkiser.se eller Markisonline.se?

Verkar för övrigt vara samma företag då de ligger på samma adress. Nettomarkiser är dock billigare...

Erfarenhet från dessa mottages tacksamt.

/NiJa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.