behåll vattensläckaren. du kan ju börja med den om det är en mindre brasa och ta pulversläckaren i andra hand. sen är en brandfilt ganska bra.
 
Jag har bara en brandfilt, i köket. Den behöver inte laddas om men sänker å andra sidan inte försäkringspremien. Dessutom är den lättare att förvara.
 
Snailman
Jag har läst nånstans, att numera är pulvret i pulversläckare inte så svårt att sanera (rätta mig om jag har fel)
 
Lite svenssonaktigt att efter att man lyckats med bedriften att rädda sitt miljon-hus från att brinna upp, så går man och gnäller efteråt att det är jobbigt att "skotta" bort pulvret.? :p
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Snailman
De används väl ibland av objudna gäster, för skadegörelse, då känns det nog mindre kul med pulversläckare
 
Vi har en pulver på varje våning samt brandfilt i kök och garage (garaget i källaren). De 2 senaste gångerna som jag har varit på brandkurs (3 dagar teori och praktik) så menar instruktörerna att det som är mest lämpligt att ha i hemmet om man inte är tränad att använda dem är pulversläckare. Om man har en brand i ett rum så släcker man en ganska så stor brand med en pulversläckare av 6 kg storlek. Öppna bara dörren så mycket som det behövs och stick in munstycket. när du löser ut släckare så " viftar" man med munstycket för att få bäst spridning. Töm hela släckare. Om du duttar med den och sedan inser att det inte räckte så finns det sannolikt inte nog med pulver kvar för att göra en andra insats. Har övat en hel del själv och sett att det verkligen stämmer.
CO2 funkar vi elektronik eller mindre bränder OM man kan hantera dem.
Om man behöver lösa ut en brandsläckare så spelar inte städningen efter någon roll.
 
Hade en pulversläckarförsäljare här och enligt honom så är pulver det enda man ska ha hemma. Anledningen står i ovanstående inlägg och de är enkelheten och effektiviteten. Visst kanske JAG kan hantera en pulver/kolsyre men sambon då?

Kolsyre sa han var i princip värdelösa iom den dåliga räckvidden, samma med skum.

Han sålde 12kg's pulver och med dessa kunde man göra en "brandgata" om så krävdes. Dvs man blåser undan lågorna i tillräckligt lång tid för att kunna kuta igenom.

En 12kg pulver har en tömmningstid på 30 sekunder vilket leder till att man kan spruta enormt länge och kanske tom hinna tänka lite under tiden. Man är ju troligen inte så cool när halva rummet brinner.

Pulver har en nackdel, de måste vändas för att fungera. De HAN sålde behövde man inte vända på. De var dyra (~4papp) men gratis återfyllning och service om de tappade trycket. Hans uträkning visade (såklart ;) ) att även gentemot en clasohlssonsläckare så var denna billigare. Detta sett på 10 år.

Bolaget han arbetade för är http://www.brandskyddsbolaget.se

Kan tillägga att ekonomin just nu inte tillåter inköp men sen ska det bli 2 st i denna kåk. Tar det eld i trät så brinner det gött :D
 
Om jag får en lite mindre eldhärd typ ett sterarinljus som välter vill jag inte gå på med hagelbössan när luftgeväret räcker. en pulversläckare bör dock alltid finnas men med vatten som komplement. jag har sett hur det blir av pulversläckare...
För info så går det INTE att dammsuga bort.
 
En kompis fick brand i bjälklaget intill skorstenen i vintras, där funkade pulver riktigt dåligt eftersom det kom åt eldhärden mycket dåligt.
Skum däremot funkade väldigt bra, det rann ut över garderobsgolvet där branden var, syretillförseln ströps och skummet kylde väl även.
Kan tro att det även rann ner lite skum i hålen som brunnit upp.

Just brand i bjälklag i samband med vedeldning är nog en vanlig typ av brand.
 
v-g skrev:
Pulver har en nackdel, de måste vändas för att fungera. De HAN sålde behövde man inte vända på. De var dyra (~4papp) men gratis återfyllning och service om de tappade trycket. Hans uträkning visade (såklart ;) ) att även gentemot en clasohlssonsläckare så var denna billigare. Detta sett på 10 år.

Bolaget han arbetade för är [länk]
Hutlöst dyrt.
Samma släckare finns här för 1495. Köpte två sexkilos och en tvåkilos för bil därifrån.Brandsl pg 6 20.jpg
Tjötade han om att den var svensktillverkad också? Och hade ett kompendium med bilder att visa, och bar in en släckare i köket?
Själva byttan, behållaren, till brandsläckare finns det två tillverkare av och båda ligger i Kina...möjligen var dekalen tryckt i Sverige.
Brandskyddsbolaget är svindyra och spelar på folks rädsla vid hembesök, köp släckare nånannanstans.
(Dom har varit här också, hade kungligt roligt ett tag.)
 
Såklart köpte jag inget, men 1495:- låter ju rimligare ;) Måste ju ha en släckare som fungerar om några år då man knappast lär köpa en ny då "man har en hemma".

Nix visade bara en släckare. Var något slags specialpulver som man inte behövde vända. Något att bry sig om (vändningen alltså)?
 
styrman1 skrev:
Om jag får en lite mindre eldhärd typ ett sterarinljus som välter vill jag inte gå på med hagelbössan när luftgeväret räcker. en pulversläckare bör dock alltid finnas men med vatten som komplement. jag har sett hur det blir av pulversläckare...
För info så går det INTE att dammsuga bort.

Häll för bövelen inte vatten på stearinljus för då får du en överaskning du sent glömmer..
Inte om det brinner i oljan på spisen heller.. för då får du en ännu större överaskning..:D



" Nix visade bara en släckare. Var något slags specialpulver som man inte behövde vända. Något att bry sig om (vändningen alltså)? "


Vända :confused:
Vilket skitsnack... specialpulver... :D:D
 
DragonLady skrev:
Vända :confused:
Yes.
Vänd släckaren och skaka lite lätt ett par gånger om året för att pulvret inte ska klumpa ihop sig.
 
Mikael_L
Man kan tom säga så här:
Att vända på pulversläckaren och samtidigt hålla örat emot och lyssna är en funktionskontroll.
Detta kräver att den stått orörd några veckor, men om pulvret är friskt och ej ihopklumpat så ska det höras ett hasande ljud samt ofta låter det som att pulvret rinner ner delvis klumpvis. Låter det inget alls är det risk att pulvret har packat ihop sig på något sätt till en fast klump, och släckaren fungerar inte när den ska användas.

Så, vänd på pulversläckaren minst en gång om året. Lyssna då att pulvret "låter". Kolla samtidigt på manometern att trycket inte sjunkit till det röda.
Efter denna kontroll är det minst 99% chans att den fungerar om den behövs.

(Ähh, några 99% kan jag inte säga nåt om, har faktiskt ingen aning. Men är pulvret löst och trycket tillräckligt så finns det inte så mycket mer som kan vara fel.)

edit:
Kollade just nu min egen släckare, på förekommen anledning... :)
Pulvret lät fint, och trycket mitt på det gröna, nu ska jag sova bra inatt ... ;)
 
Jag har en 6 kg skum hemma, men skall komplettera med ytterligare en likadan. På jobbet står kolsyra och skum, men inga pulver. I båten en pulver, men den skall kompletteras med en till (möjligen skum men mer troligt pulver, vet inte än).

Var på brandutbildning senast i höstas, och visst är pulver effektivt. Ruskigt effektivt på det mesta. MEN, brandmannen som höll utbildningen hade en invändning: Pulvret kväver elden, men om det brinner i textilier - t ex en soffa - är risken stor att det strax flammar upp igen. Vi provade och kojnstaterade att det gick fort att få "död" på elden men att den som sagt var lite envis. Med skum så blir soffan så blöt att elden inte kan ligga och pyra.

Sedan är det inte frågan om att "skotta upp pulvret". Det penetrerar ALLT och är dessutom aggresivt. Visst betalar försäkringsbolaget, men det finns sådant som inte går att ersätta mot betalning. Därför skum, eventuellt att jag kompletterar med en kolsyra i närheten av köket så småningom.

Kolsyresläckare skall man tydligen annars vara försiktig med i slutna rum - de pressar bort syret och är man inte på sin vakt kan man slockna själv. Men de är dundereffektiva på "rätt" sorts brand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.