Hej!

Håller som bäst på i hallen och ska sänka taket och fälla in spottar. Taket kommer att bestå av uppreglade gipsskivor. Nu till frågan: Kan man bygga ett ramverk av 45X90 längs samtliga inneväggar och där efter skråskruva/spika kortligar av 45X70 tvärs över? Håller det tyngden från gippsskivorna? Hade tänk att sätta ett hålband som jag sedan skruvar fast i det befintliga innetaket på mitten av varje regel också för att stärka upp konstruktionen. Anlednigen till att välja 45X70 till kortlingarna är att elen ska bli smidigare att dra. Hade alltså tänkt att dra elen mellan det befintliga innetaket och kortlingarna ( 2 cm till godo ). Hur tycker ni det låter? Erfarenheter?
 
Hej. Jag tycker det låter som du tar i ordentligt vad gäller virkesdimensioner. Själv reglade jag med så tunt som möjligt(38 * 63 ) bara för att elen skulle få plats. Om du har ett befintligt innertak som du kan ta stöd av så kan du ju använda tunnare virke och fler fästpunkter. Jag tror att det rekomenderas att man har reglat taket cc30 när man sätter gips. Själv har jag bara monterat panel i taken hittills.
Mvh Tommy
 
Klarar tyvärr inte att fälla in dom tilltänka spottarna vid klenare virkesdimensioner. Spottarna kräver MINST 85mm. Därav 45X95
 
Gutte skrev:
Klarar tyvärr inte att fälla in dom tilltänka spottarna vid klenare virkesdimensioner. Spottarna kräver MINST 85mm. Därav 45X95
går det inte att skära upp hål idet gamla innertaket o låta spottarna sticka upp en bit i det gamla bjälklagret..........dom brukar använda 28*70 till glespanelen o han ca 1m mellan riktpunkterna
 
Problemet är att när jag rev det gamla taket så kom det fram lite rolig vass som har varit armering till det gamla siporextaket. Så nu får jag smäcka upp massonite för att skydda vassen mot värmen, sen regla ner och slutligen sätta gips. Pratade med en snickare igår ang reglarna och han sa att det borde funka fin fint ;D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.