Vi ska öppna upp till en öppen planlösning mellan kök och vardagsrum så det blir ett jätterum på ca 75-80 m2 (är lite osäker på ytan).

Inredning i kök kommer att vara Ek (Tidaholm) med brun stenmönstrad laminatskiva.
Matsalsmöbler är ekbord med bruna skinnstolar.
Soffgruppen är också brunt skinn med ekbord och även tv-bänk, vitrinskåp etc är i ek.

Men vilket golv ska vi lägga som passar till detta? Eftersom vi river en vägg är vi tvungna att lägga
nytt i hela :D:D:D

Är rädd att ek skulle bli lite kaka på kaka eftersom alla andra möbler går i ek.
Ett alternativ jag har tänkt på är att lägga klinker /plasmatta? bara i själva köksdelen som är ca 20 m2
och ett annat golv i resten.

Förslag? bifoga gärna bilder på om någon har något liknande.
 
Jag skulle def. välja samma golv genomgående för att behålla den öppna känslan! Ett par rader med klinkerplattor närmast disk och spis skulle kunna funka för tålighetens skull (blir dock hårt att stå på) För all del funkar linoleum- eller korkplattor också.
Ett träslag som jag tycker passar bra ihop med ek är ask.
 
Har gjort ungefär samma jobb för ca 2 år sedan, fast vårt kök är i björk i stället för ek.

I det som var gamla vardagsummet låg det en ekparkett som vi inte ville byta ut och i köket hade vi efter mycket vånda kommit fram till att vi skulle ha laminatgolv. Klinker är fint men för obekvämt att stå mycket på, plastmatta praktiskt men inte lika fint och håller inte så bra. Då mönsteret på laminaten (ek) inte var exakt som ekparketten lade vi en rad med stora klinker där golven möts. Tyvärr fick vi därför lägga ett lager golvgips under klinkern (och resten av köket) så vi fick en liten nivåskillnad.

Annars har vi också ekbord och bruna skinnstolar, vitrinskåp och en bänk av ek/eklaminat och tycker att det är fint ihop med golvet.
 
Tack snälla för svar.

Vi har nu bestämt att vi ska försöka att få tag på samma golv som vi har i vardagsrumsdelen sedan tidigare, det är ett Pergo. I köksdelen är det fortfarande oklart. Är sugen på laminat men har hört så skilda historier om det är bra eller inte så det blir nog plast i alla fall eller linoleum (?) Tarkett har fina som inte känns plastiga.

Hade varit kul att se bilder om någon har gjort samma lösning.

/Blendis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.