Bygger just nu ut. Nybyggnaden kommer att inrymma ett nytt badrum. En fundering som nu börjat gro i huvudet är om jag ska ta bort plasten på ytterväggen mellan isolering och skivorna för innerväggen eftersom man i våtutrymme skall fuktisolera med tätskikt innan man kaklar. Kan det uppstå kondens om man så att säga har det dubbelt. Ska tillägga att jag kommer att ha ett installationsytrymme om 25 mm mellen plasten och skivorna.
Hoppas ni förstår hur jag menar......
 
ha plasten kvar! fukten kan komma ovan ifrån å då är det bäst du har plast där kan jag lova! fukten kan tex krypa på en elslang ner i isoleringen... finns många skräck ex på det!:)
 
Lilljonte skrev:
Bygger just nu ut. Nybyggnaden kommer att inrymma ett nytt badrum. En fundering som nu börjat gro i huvudet är om jag ska ta bort plasten mellan isolering och skivorna för innerväggen eftersom man i våtutrymme skall fuktisolera med tätskikt innan man kaklar. Kan det uppstå kondens om man så att säga har det dubbelt. Ska tillägga att jag kommer att ha ett installationsytrymme om 25 mm mellen plasten och skivorna.
Hoppas ni förstår hur jag menar......
Det jag har hört är att du INTE skall ha någon plast mot ytterväggarna eftersom du inte vill stänga inne någon fukt mellan plasten och fuktskyddet om det nu kommer fukt där. Då är det bättre att den kan vandra fritt. I vanliga innerväggar har du ju ingen plast, så enligt mina kunskaper skall du inte ha någon plast..

Men jag är bara en lekman och någon annan mer kunnig kan säkert bekräfta eller dementera..

- M
 
Skivan som normalt befinner sig mellan plasten och tätskiktet skall med dagens regler vara helt oorganisk och inte kunna mögla (till skillnad från de papklädda gipsskivor som godkändes tidigare) Därför skall det inte vara några problem att ha både plast och tätskikt. Självklart får inte heller ditt installationsutrymma innehålla några organiska komponenter.
Däremot kan det bli svårt att göra ett bra avslut av plasten vid intilliggande rum så att inte upvärmd/fuktig luft kan läcka ut.
Därför är min (och bygglagstiftarnas) åsikt att plasten skall dras även i ytterväggen vid badrum
 
Tack för goda råd. Nu vet jag hur jag ska gå vidare.

Lilljonte
 
Varför ska livet vara enkelt...

Gyproc säger att man bara in med 100 mm plast från angränsande rum in till våtrum. Iaf om jag tolkar denna http://www.gyproc.se/Gyproc/Files.nsf/0/BAFA6FE40F297EBCC125736F00475BF1/$FILE/GHITekniskInfo_SELOW.pdf broschyr rätt (sidan 5).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.