Hej på er alla!

Håller på att fundera ut en lösning för den framtida värmeanläggningen i mitt hus. Har bestämt mig för fjärrvärme, men ska kombinera denna med en kökspanna i köket. Min tanke är att detta skall kopplas i serie med kökspannan som laddar ack-tanken och som sedan fjärrvärmen tar ingående vatten av (Både värmesystem och VV från inbyggd beredare ev slinga/batteri). Men jag blir snurrig då jag sitter och tänker igenom alla rör som behövs.

Mina frågor är:

1. Visst borde jag kunna placera exp kärl i källaren? (trycksatt system)
2. Behöver jag 2 exp kärl? 1 till "kökspannesystemet" och 1 till husets värmesystem?
3. Tror ni det räcker med 28mm Cu i stigare/retur värmesystem samt till "kökspannesystemet"?
4. Tror ni självcirkulation kommer att fungera om pumpen i laddkopplet stoppar om tanken är i källaren?
5. Vart bör jag ha anstängningsventiler?

Bifogar principskiss för systemet.

Tacksam för alla tips!

Mvh

Gustav
 
1) Det borde gå, (även om ett öppet kärl alltid är att föredra med vedeldning, )....
2) Är det kopplat ihop utan värmeväxlare är ett exp-kärl det riktiga (Volymen på ett öppet kärl ca 4% av totala vattenmängden i systemet, för ett tryckkärl betydligt större volym)
3 & 4: Självcirkulation kräver rätt grova rör och tvårörssystem (Men kan ej detaljerna där). Tvårörssystem är iofs att föredra i vilket fall som helst, men blir rätt dyrt i Cu.. Järnrör är utmärkt nog i ett radiatorsystem, syret försvinner ur vattnet efter ett tag och det håller i MÅNGA år .Kökspannan behöver laddpump i vilket fall som helst förstås eftersom den sitter över acktanken. Men kör med en vanlig cirkpump och dra ner på dimensionerna i vilket fall som helst...Pumpen är billig, även med en UPS jämfört med onödigt grov rördragning.
5: Finns en del typlösningar på nätet hos tillverkare av pannor etc. Men det krävs detaljerade kunskaper om din kåk och andra regelverk för att kunna svara. Normalt sätter man ventiler så att man kan byta typ pumpar, separera acctankar etc utan att behöva tappa ur systemet helt. Kökspannan behöver nog egentligen även en SYR?-koppling(Säkerhetskylning), brukar ingå i en del pannor.

Sedan har vi det där med fjärrvärmen.. Tänk på att inte låta din värmeanläggning skicka ut för varm retur i primären... Det får du betala för...

Kolla även hur stor del av fjärrvärmekostnaden som är fast. Det är inte säkert det lönar sig att bygga in en parallell vedlösning i radiatorkretsen.

Frågan är om inte det blir enklare för dig att låta fjärrvärmen ensam stå för radiatorkretsen och istället ha en vanlig modern vedspis och kanske en kakelugn el dyligt som backup eller möjlighet att sänka kostnaden för inköpt värme (termostater på elementen).
 
SYR koppling ingår i pannan jag kollat på.

Jag förstår heller inte varför jag skulle få betala för en för varm retur? Om vattnet som passerar över mätsträckan inte har minskat i temp så borde jag väl inte behöva betala för det???

Den största delen av fjärrvärmekostnaden är rörlig och jag har tänkt tanken på hur mycket jag kommer tjäna på kökspannan. Jag har ju redan en fungerande kakelugn i samma rum som kökspannan kommer att stå. Min tanke är att all eldning i kökspannan ska blir en bonus, då jag är ute och reser en hel del och då inte har möjlighet elda...

Investeringen ligger dock i trakterna av 50' så avbetalningen tar dock ett tag... Installation av värmeflyttare mellan rummen (och ev våningarna) lär nog vara ett billigare och kanske nog så bra alternativ?
 
JAg vet inte hur det är för småhus men i den relativt stora Brf jag bor i betalar vi straffavgift (eller flödesavgift som är samma sak egentligen) om vi skickar tebax för hög temp (iofs gäller det bara vintertid, OKT-APR, men det är ju då man gör av med mest....). Det i princip beror på att fjärrvärmebolaget förlorar på hög returtemp pga förluster i värmeledningskulverten....

Men grattis om det mesta är rörligt, för vår Brf är nästan hälften fasta kostnader om man ser till hela året......


Redan kakelugn..bra. då kanske du istället skall ställa ner rumstempen när du är ute o reser (eller litar du inte på att den som ev är hemma då inte kan elda i den ? ;-)
 
Som vanligt med "dubblerade system" så går det inte att räkna hem, sen brukar det vara så att i kontraktet ingår att du inte får ha någon annan värmekälla kopplat till ditt vattenburna system.
 
Matss skrev:
Som vanligt med "dubblerade system" så går det inte att räkna hem, sen brukar det vara så att i kontraktet ingår att du inte får ha någon annan värmekälla kopplat till ditt vattenburna system.
Jag tror att det är endast om man får bidrag till att sätta in fjärrvärme. Så har det då varit i min kommun.
 
Så är det inte i de kommuner jag känner till, utan det handlar om att man vill säkerställa avsättning för värmen. Hur skulle det se ut om man efter dyra investeringar upptäcker att kunderna eldar ved och bara har fjärrvärmen istället för elpatron när man inte kan elda?

Vad är det för bidrag man kan få för fjärrvärmeinstallation?
 
Fjärrvämebolagen är listiga, de ser till att ha taxor och villkor som gör att de ligger precis på gränsen så att det inte skall löna sig med bergvärme, pellets, solfångare (solf. lönar sig iofs sällan även utan fjärrv.) som komplement. Detta oavsett vilken kostnad de själva har för energin. I tätorter typ Stockholm kan man troligen inte få tillstånd för egna panncentraler där det finns fjärrv. , så där tar de ut extra mkt trots att de själva eldar sopor de får betalt för att ta emot.....

Får och kan man elda med ved så kan de dock inte konkurrera med priset (Särskilt inte egen ved) där biter enbart bekvämlighetsfaktorn, därav de lägre taxorna ute i landet...
 
Med Umeå Energi var det så inga konstigheter att ha kompletterande system. De hänvisade till och med till en rörfirma som hade byggt ihop kombinationsystem med ved...

Vad jag vet så får du enbart bidrag om du byter ut direktverkande el eller oljepanna mot fjärrvärme eller annan källa med förnyelsebar energi...

Är mer och mer inne på att det förmodligen kaka på kaka med både kökspannan och kakelugn i köket... Sanningen är ju också den att den som är hemma när jag är borta inte har större lust att elda... :)
 
Du håller alltså acktanken varm med returvatten också när du inte eldar? Har du förresten gratis ved?
 
Har gratis ved. Jag har också tänkt på det med returvattnet, men inte hittat någon bra lösning där man kan slippa vrida på kranar. Något förslag på annan lösning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.