11 219 läst · 12 svar
11k läst
12 svar
Bra långsamt lim för snickerier
Läst lite om lim i forumen men inte hittat det jag letar efter.
Använder idag vanligt enkelt vitt trälim, Casco eller Bostik, osm har 5 respektive 10 minuters "användningstid".
Jag hålle rpå att sätta ihop en bokhylla, och nästa steg kräver att jag limmar en massa delar på en gång (har 4 separata bärande bitar, som alla skall sättas i samma tak med tappar (3 per bit).
Allt det hinner jag inte limma och pressa ihop inom 10 minuter från start.
Finns det något bra långsamt lim för ändamålet? Det är vanlig MDF med domino-tappar. Allt är redan sågat, så jag är inte på jakt efter förslag på spik eller skruv, bara lim.
--- Mats ---
Använder idag vanligt enkelt vitt trälim, Casco eller Bostik, osm har 5 respektive 10 minuters "användningstid".
Jag hålle rpå att sätta ihop en bokhylla, och nästa steg kräver att jag limmar en massa delar på en gång (har 4 separata bärande bitar, som alla skall sättas i samma tak med tappar (3 per bit).
Allt det hinner jag inte limma och pressa ihop inom 10 minuter från start.
Finns det något bra långsamt lim för ändamålet? Det är vanlig MDF med domino-tappar. Allt är redan sågat, så jag är inte på jakt efter förslag på spik eller skruv, bara lim.
--- Mats ---
Ett alternativ är att använda ett epoxilim utan de axeleratorer som Super Epoxi mfl innehåller. Då får du en öppettid på minst en timme om det inte är alltför varmt i verkstaden. Jag köpte senast på Bauhaus 2 st 100ml tuber för cirka 190kr om jag minns rätt.
Ett tips är att kyla vit limmet till 10-12 grader det förlänger öppettiden. Stryk på lim på alla delar sen monterar du.
Tips två epoxy speciellt west system har långsamhärdare se till att du har vid burk när du blandar tvåkomponent limmet så att massan i limburken blir tunn då tar det längre tid innan limmet härdar öppet tider upp till 15-20 min.
Tips tre ring CASCO dom har massor av olika limsorter.
Mvh Pär H
Tips två epoxy speciellt west system har långsamhärdare se till att du har vid burk när du blandar tvåkomponent limmet så att massan i limburken blir tunn då tar det längre tid innan limmet härdar öppet tider upp till 15-20 min.
Tips tre ring CASCO dom har massor av olika limsorter.
Mvh Pär H
Jag följer den här tråden med stort intresse, eftersom jag ibland har samma problem.
Dessutom vill jag passa på att ställa en limfråga nu när limexperitisen är samlad.
Det vackra vädret har gjort att mitt utlovade lilla drinkbord i teak har blivit efterfrågat av en viss äkta hälft. Jag har materialet hemma, hårdmetallskär till planhyveln och tänker använda Dominon. Två frågor återstår:
1)Vad använder jag för lim till teak utomhus?
2)Behöver jag skaffa de nya "utomhus"-dominobrickorna?
Egentligen bör väl tråden ligga i "möbelsnickeri"?
Dessutom vill jag passa på att ställa en limfråga nu när limexperitisen är samlad.
Det vackra vädret har gjort att mitt utlovade lilla drinkbord i teak har blivit efterfrågat av en viss äkta hälft. Jag har materialet hemma, hårdmetallskär till planhyveln och tänker använda Dominon. Två frågor återstår:
Jag vet att många knivmakare som använder teak och andra exklusiva träslag använder sig av långsamthärdande (24 timmar) epoxy. Fogen blir genomskynlig, men den går att färga om man vill det. Vill man färga fogen så kan man med fördel vända sig till närmsa fiskebutik, det finns ett pulver som används av flugbindare som är perfekt för att fägra lim med.mattiasp skrev:
Fogen blir väldigt tålig mot både värme/kyla och vatten, samt stark.
mattiasp skrev:Jag följer den här tråden med stort intresse, eftersom jag ibland har samma problem.
Humm, tråden borde nog varit i möbelsnickeri ja.
Det lim jag hittat osm verkar bra på beskrivningen, men som jag egentligen inte vet något om är:
Resorcinol- och resorcinolfenollim är de mest väderbeständiga trälim som finns. Användningsområden är fingerskarvning, båtar, ytterdörrar, balkar, takstolar, fönster samt fog- och blocklimningar inom snickeriindustrin. Cascosinol 1711 i kombination med härdare 2620 eller 2622 är speciellt lämpligt för kallimning och snabba limningar i värme. Finns på Theofils (http://www.theofils.se/produktsida.asp?produktfamilj_id=80100050)
--- Mats ---
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
Casco 1711 + härdare är fint men dyrt det går bra med pur lim till teak. Vattnar man ytorna samt tvättar med typ aceton så blir det ännu bättre.
Cosmocoll. D4-klassat vitlim från Limus. Mycket bra och seg-elastiskt lim godkänt av MTK för limning av trädetaljer och snickerier såväl inomhus och utomhus. Använder det till i princip alla trälagningar och till byggnation. Hugger relativt snabbt men man hinner om man har den sval och har en plan innan man ska trycka ihop bitarna. Domino + Cosmocoll = fina fisken. Cosmocoll är ju fingervänligt och lätt att tvätta av innan det hugger. Skönt att jobba med.
Epoxyvarianten som nämns verkar ju lovande men den har jag ingen erfarenhet av.
Om frågeställningen gäller Teak-drinkbordet så ska du använda de nya utomhus Dominokexen - om inte annat för att kunna tala om för mig om de är bättre. Men normalt så skulle jag säga att om du använder rätt lim så ska du kunna köra de vanliga kexen utan att behöva oroa dig.
Om frågeställningen gäller Teak-drinkbordet så ska du använda de nya utomhus Dominokexen - om inte annat för att kunna tala om för mig om de är bättre. Men normalt så skulle jag säga att om du använder rätt lim så ska du kunna köra de vanliga kexen utan att behöva oroa dig.
Är det någon som sett de nya utomhuskexen i verkligheten? Theofil hade dem inte inne när jag frågade för runt två veckor sedan.pingvinlakrits skrev:Cosmocoll. D4-klassat vitlim från Limus. Mycket bra och seg-elastiskt lim godkänt av MTK för limning av trädetaljer och snickerier såväl inomhus och utomhus. Använder det till i princip alla trälagningar och till byggnation. Hugger relativt snabbt men man hinner om man har den sval och har en plan innan man ska trycka ihop bitarna. Domino + Cosmocoll = fina fisken. Cosmocoll är ju fingervänligt och lätt att tvätta av innan det hugger. Skönt att jobba med.
--- Mats ---
Var köper du detta? Har aldrig sett det.pingvinlakrits skrev:Cosmocoll. D4-klassat vitlim från Limus. Mycket bra och seg-elastiskt lim godkänt av MTK för limning av trädetaljer och snickerier såväl inomhus och utomhus. Använder det till i princip alla trälagningar och till byggnation. Hugger relativt snabbt men man hinner om man har den sval och har en plan innan man ska trycka ihop bitarna. Domino + Cosmocoll = fina fisken. Cosmocoll är ju fingervänligt och lätt att tvätta av innan det hugger. Skönt att jobba med.
Kollade lite på www.limus.se.
Det är ett PVAC-lim dvs ungefär vanligt vitt trälim. Till teak däremot så hade jag nog valt PU eller epoxi och som skrivits tidigare avfetta med t ex aceton.
/Kent
Det är ett PVAC-lim dvs ungefär vanligt vitt trälim. Till teak däremot så hade jag nog valt PU eller epoxi och som skrivits tidigare avfetta med t ex aceton.
/Kent