Vi ska bygge en altan.
Funderar på att istället för att bygga ett fast tak, umgås jag med tanken att göra en konstruktion där jag vid behov spänner upp ett segel som skydd mot sol/regn/snö.
Är det någon som har tips på hur man bäst bör göra? Kanske någon har bilder på hur det kan se ut?
Min tanke är att man fäster seglet med två öglor i huset och ytterligare en/två i antingen en/två stolpar eller nåt annat sätt där man kanske kan använda vajer i stället?
Jag vill kunna justera fallet/lutningen på seglet efter behov.
Tanken är att seglet lätt kan tas bort/sättas upp.

Var i Stockholm hittar man förresten segel till humana priser?
 
Slarvigt av mig.
jag borde ha sökt innan jag frågade. Finns många trådar i detta ämne.
 
Ett litet tips bara....se till att det är ett segeltak du köper och inte ett "riktigt" segel. Ett segel är ju specialsytt för att fånga upp vinden till max så spänner du upp ett sådant så kan du riskera att det lossnar och rycker sönder en del där det är fästat.
/Ulrika
 
Hej PutteVärmdö,
Jag bor oxo på Värmdö och har samma ide som du...
Vad har du kommit fram till än så länge ?
Mvh /Kjell
 
Såg "segel" för 400 spänn på Ica Maxi igår. 3*4meter
Men man får väl vad man betalar för antar jag.
 
Kan starkt rekomendera
Kinneviks

Fick sytt ett insynsskydd som vi fäst ovanför en mur. Snyggt som bara den, bra pris och snabb leverans.

//Anders
 
Marta skrev:
Såg "segel" för 400 spänn på Ica Maxi igår. 3*4meter
Men man får väl vad man betalar för antar jag.
Finns billiga på IKEA också. Men jag skulle hellre vilja ha ett "riktigt"...

/Fredrik
 
antelund skrev:
bra pris
Har du lust att berätta hur bra?;)

/fredrik
 
Tänk på att ett segel bara blir solskydd... Är ju ej regntätt?
 
De "segel" som görs specifikt för detta ändamål brukar göras i kapellduk vilken är vattentät.

/fredrik
 
Nja, det är nog olika. Kinneviks verkar göra i riktig segelduk, men den är ju i princip tät den med.
 
Kinneviks syr sina segeltak i dacronsegelduk, 400kr/m2 för färdiga eller 500kr/m2 för måttbeställda. Hur snyggt som helst! De har även dyrare alternativ (laminat).

De som säljs billigt på stormaknader och liknade är inget att ha i längden.
De håller inte för spänningarna som uppstår och allt slackar efter hand.

//Anders
 
Jag kommer att sy mitt eget tak i sommar. Arbetar som bilsadelmakare som bisyssla och har då kontakt med leverantörer som kan förse mig med bra material.

Kommer att sy mitt i vit kapellväv och trä en nylonbelagd vaijer genom på sydda öglor i väv runt hela duken. Då kommer vaijern att ligga ca 5 cm utanför väven och det trr jag kan bli rätt fint.

Det jag lurar på mest är vilken tyop av infästning jag ska ha som ser bra ut. Väven ska kunna plockas ner lätt så det blir någon typ av låsbar ögla eller nåt.... Det är ju snyggt med en vantskruv i rostfritt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.