Jag ska inom kort börja att bygga ett ganska stort trädäck som sträcker sig utmed en hel långsida och lite in på ena kortsidan.
På en del av däcket ska det bli ett enklare uterum, med plasttak och skjutdörrar (c:a 15m2).

Jag önskar bilder på hur ni fäst in era uterumsstommar mot huset? Detta ska vara på långsidan av ett 1.5 plans hus.
Ska jag ansluta det under takets överhäng, eller över?
Hur gör man med hängrännor o.s.v
Hur ska jag fästa stolparna som ska bära upp taket? Ska de stå på egna plintar eller ska jag skruva dem i trädäckets regelverk? Eller ska uterummet rentav byggas helt o hållet uppepå trallen?

Jag har aldrig byggt nåt liknande innan, och kommer därför att konsultera en byggare som får rita lite, samt visa mig vilka dimensioner jag ska använda, men vill höra era åsikter först.
 
Har precis bistått svärfar med att bygga uterum på sommarstället. Bör nämna, att uterummet byggs på gaveln av huset och att det i princip blir en förlängning av befintligt ryggåstak. Avsikten är att isolera hela uterummet inkl. golvet. Tänkte lägga upp bilder och text snart . . . ;)

Initialt lade vi ut tjärpapp på trallen runt kanten på altanen och slog därefter på en bottensyll runt om (se bild). Vi fäste stolparna direkt i fasaden. Stolparna runt kanten (dubbel regel) skråspikades i syllen. Mellan/ovanpå stolparna fäste vi bärlinor i form av stående regel. Notera gärna att uterummet var inplanerat redan på altanstadiet och att bärlinor under och i ytterkant runt altanen består av gjutna betongelement med Lecasten ovanpå. Stabilt med andra ord.

Sedan kapade vi till takstolar och placerade ut den första så att den låg dikt an mot råsponten på befintligt tak. På sidan där skjutdörrspartiet skall sitta, satte vi dubbla "megareglar" som bärlina (ca. 4½ meter) eftersom stolpe saknas i mitten. Stolpen mot väggen består här av en kvadratisk 4x4".

Vad gäller taket så är tanken att det första "facket" skall bestå av plast och resterande yta bestå av samma material som befintligt tak. Skarven mellan befintligt tak och det nya plasttaket kommer att tätas med en "specialare". I vårt fall kan man tala om en regelrätt förlängning av huset. Ofta monteras en "uterums-box" på lång- eller kortsidan av huset med ett sluttande pulpettak. Om man inte avser att ansluta sitt uterum i linje med befintligt tak menar jag, att det bästa är att ansluta under överhänget på det befintliga taket (för tätningens skull).

Beträffande golvet så är tanken att låta trallen torka upp ordentligt och därefter isolera underifrån och lägga nytt golv ovanpå trallen.

Vet nu inte om du blir hjälpt av ovannämnda eftersom du skall bygga på långsidan - hoppas dock att du kan finna nå´t som går att "återanvända".

Peter
 
  • takstolar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bottensyll.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • barlina.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hett tips är att bestämma vilka fönster och dörr-partier du ska ha. Då kan du bygga uterummet med rätt mått direkt. Att måttbeställa dörrar och fönster är vansinnigt dyrt. Standardhöd för fönster brukar vara kring 120cm.
 
Jag har ändrat mig lite. Uterummet kommer gå runt hörnet. Förmodligen ryggås-tak.
Min fråga är bara: Kan jag bygga trädäcket nu, utan att behöva veta uterummets exakta mått, eller måste jag ha extra plintar+reglar under uterummet, samt resa upp dess stolpar redan nu?
 
Nåt i denna stilen hade jag tänkt...
 
  • uterum1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uterum2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.