Om jag bygger ut min veranda (som jag har bygglov på) med ca 3 kvm för mycket - vad blir påföljderna? Böter? Jag har hört att den brukar ligga på 4 ggr bygglovsavgiften, stämmer det? Och hur stor är bygglovsavgiften? Behöver man bygglov för att bygga en trapp från en veranda?
 
Det är en felaktig frågeställning, Amaila, om åtgärd du ännu inte utfört och som innebär avsikt till medveten, olovlig avvikelse från beviljat bygglov. Du har fått tillstånd med meddelat bygglov får åtgärd du ansökt om som anger villkor med placering, storlek och utförande enligt ritningar som medgivits i bygglovet. Önskar du göra tillägg och ändringar i meddelat bygglov ska du i första hand vända dig till nämnden som utfärdat bygglovet med frågor om tillåtlighet och taxor för det du tänkt vilja göra.

Anders
 
Det är omöjligt att svara på, men jag tror att du kan räkna med 10 - 20 000 i straffavgift, plus att de utfärdar rivningsföreläggande. Det kopplas sedan till ett vitesbelopp, så att om inte byggnaden är borta före ett visst datum utgår vitet (har hört 50 000 i första omgången), sedan förnyas vitet med högre belopp, nytt datum osv.

Om det inte finns några hinder för att bevilja bygglov för dina extra kvm. så kommer du troligen inte att behöva riva, då räcker det med straffavgiften. Men då förstår jag heller inte riktigt skälet till att inte söka bygglovet nu innan du bygger för mycket.
 
amalia skrev:
Om jag bygger ut min veranda (som jag har bygglov på) med ca 3 kvm för mycket - vad blir påföljderna? Böter? Jag har hört att den brukar ligga på 4 ggr bygglovsavgiften, stämmer det? Och hur stor är bygglovsavgiften? Behöver man bygglov för att bygga en trapp från en veranda?
Verandor brukar vara bygglovsfria - iaf om dom är på under 80 cm höjd från marken.
Detta kan ju förvisso skilja i olika kommuner - ättast är nog att ringa en handläggare
/K
 
Verandor som öppenarea är endast lovfria om skärmtaket inte är större än 15 kvm och det inte sträcker sig närmare tomtgräns än 4.5 meter, och om den sammanlagda ytan av skärmtak i fastigheten inte är större än 15 kvm.

Det är vanligt med språkförbistring vad gäller begreppen altan och veranda.

Altan -- plan uteplats, öppen utbyggnad utan tak (av ital. altana terrass, eng. terrace). Ofta felaktigt använd byggterm i överförd betydelse för uterum, veranda. Lovfri åtgärd om fastställd maxhöjd över markens medelnivå inte överskrids. Maxhöjd vanligtvis 50 cm.
Uterum -- takförsedd utbyggnad till bottenvåningen eller som fristående byggnad. Byggnationen är öppenarea.
Veranda -- takförsedd utbyggnad till vanligtvis bottenvåningen (av fra. véranda, eng. veranda, amerik. porch). Byggnationen är öppenarea.
Glasveranda -- takförsedd, inglasad och sluten utbyggnad till bottenvåningen. Byggnationen tillförs bruttoarea (tidigare benämning våningsyta).

Anders
 
Ah - jag tolkade det som en altan :)
Är det tak gäller förstås andra regler - sorry :)

/K
 
Det är Ok, Klas. Jag använde mig av tillfället att motverka ytterligare spridning av begreppsförvirringen med att förväxla altan med veranda. Det är märkligt vanligt, även bland fritidspolitiker och skatteavlönade tjänstemän i byggnadsnämnder. Det förekommer frågeställningar från överprövande rättsinstanser till kommunens handläggare vad som menas i bygglovshandlingar när det talas om altan när det avses veranda och omvänt.

Men, det finns fler tydliga begreppsförvirringar i vårt språk, även utomlands ska nämnas för att inte begränsa problemet. Det börjar med att någon säger fel någon gång och upprepar det tillräckligt många gånger, alltfler tar efter felet för att man tror att det är rätt när andra säger det, redaktörer i olika media börjar och fortsätta använda det och därefter blir det ett vanligt begreppsfel.

Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.